
ثمن احلامي الفصل العشرون
……………شقه محي
رحيم : الناس ده جميله جدا وعندهم ود حلو جدا
سهير :جدا جدا اما زين يدخل الغرفه ويبدل ملابسه ويغلق الاضاءه وينام علي الفراش
محي : في ايه ؟؟
زين : عادي بس بفكر اقضي هنا كام يوم
محي : خالد اللي صدعني عشانك
زين : فكرتني…عندي شغل مهم ولازم 5،6 ساعات بكره
يقطع حديثهم رنين الموبايل
محي : سلام مؤقت
………..
غرفه فريده
تذاكر حتي صلاه الفجر ثم تغلق الاضاءه وتنام وتستيقظ في السابعه صباحا وتجهز ادواتها وتنزل فورا ويراها زين
محي : فريده بدات يومها
زين : الكليه صح
محي : ايوه يا سيدي
زين :” ليعرف مدي صداقه محي بها “: هي فعلا في تجاره
محي :” ليشتت تفكيره” ايه عندك وسطه تنجحها ولا ايه
كرمه : خالو الفطار جاهز
يتناولوا الفطور معا
سمر : انتوا نازلين الشغل خلاص
زين : سلام اتأخرت
يمر اليوم علي الجميع يقضوا اعمالهم ثم يعودوا الي بيوتهم
………………
في المساء
تجلس العائلتان معا
سهير : احنا تعبناكم
اميمه : انتو نورتونا خالص
سمر : لما يفرشوا بيوتهم انا هتعب لهم
ليليان : ليه حضرتك ايه ؟؟
سمر : مهندسه ديكور وعندي شركه
فريده تدخل وتفرح لوجودهم
فريده : اهلا يا طنط انا سعيده بوجودكم
سهير : شكرا لذوقك
ليليان : انت جعانه يا فريده
فريده : جدا بس هغير لبسي واصلي عن اذنكم
كرمه اتفضلي
في هذا الوقت يتصل زين
محي : اهلا يا زين انت فين
زين : في البيت مفيش حد ليه
محي : احنا في سهره عند عصام
زين : عصام مين
سهير: انا هستئذ نكم لانه لسه جاي م الشغل وبينسي نفسه هناك
ليليان : ثواني بس اتفضلي
يا محي قوله يجي هنا
محي : محتاج يرتاح يا طنط
ليليان : يجي يا كل بس وبعدين ينزل
محي : انت سامع يا بني …تعالي وبعدين انزل
زين : تمام
ينهي الاتصال
سمر : ايه هيجي ولا انزله
محي : لا خلاص طالع
ليليان ” تتركهم وتدخل المطبخ فلا تجد طعام مناسب
نجوي : يا ماما دبستينا افرض ما بياكلش القلقاس
ليليان : فريده اكيد هتعمل اكل لنفسها تعمل حسابه وخلاص
تدخل فريده المطبخ
فريده : ليليو حبيبتي بتجهزي اكل لبنوتك الجعانه
نجوي : للاسف انت هتعملي اكل
فريده : والله حرام انا تعبانه وميته م الجوع
ليليان : اسكتي الكل طلب القلقاس واضطرت اعمله
فريده : والضيوف
ليليان : لسه رافعه السفره بس خلصت
فريده : خلاص هقضيها شاي وجبنه
نجوي : مش هينفع في نا س ما اكلتش
فريده : وانا مالي بقي اتصرفوا انا هلكانه
في هذه اللحظه يرن الجرس ولوزي تفتح
لوزي ” بصوت عالي لتنتبه فريده “: اهلا زين نورتننا تعالي
فريده : ” تدخل الي داخل المطبخ
نجوي : ايه يا بنتي اطلعي رحبي
فريده : بشكلي ده ….
ليليان : اعملي حساب زين لسه جاي م الشغل وكلهم هنا
فريده : تمام اتفضلوا
تقف فريده وتفكر فتفتح التلاجه وفورا تدبر طعام
زين يجلس بعض الوقت يتحدث فيهم مع الجميع ولكن يشعر بالتشتت وينتظر ظهور فريده
سهير : شغلناكم
ليليان : لا ما تقوليش كده انتوا نورتونا واحنا بنحب الناس
سمر: صراحه بيتكم جميل وفي حياه حلوه خالص
كرمه : هي فين ديده
لوزي : لسه جايه م الكليه واكيد بتفتش ف المطبخ
تحمل فريده صينيه كبيره بالطعام وتخرج
ليليان : ع السفره يا فريده
سمر تنتبه لزين الذي يشير لها ع البلكون
سمر : تمام بس بعد اذنكم ممكن في البلكون
ليليان : طبعا
فريده تتجه الي البلكون وتبتسم لزين
زين : كله ده ليا
فريده : لا مش اوي كده انا زيك لسه داخله
محي : ويا تري ايه الاكل
زين : انت مالك مش كلت
انجي : ده بقي يا كل كتير مش فاهمه ايه ده
لوزي : ايه يا طنط ربنا يفتح نفسه ..
زين : ايه هتاكلي معايا
فريده : طبعا …تجلس فريده وهي تأكل مع زين وتتحدث وتضحك وتتسامر معه علي مرأي ومسمع الجميع
زين : فريده كفايه بقي انت اكلتي البانيه كله
فريده : ايوه طبعا زي الكفته
زين : هتنكري
فريده : حقي
زين : المهم يومك كان ازاي النهارده
فريده : الحمد لله وتبدا في سرد كل الاحداث له بكل تلقائيه
زين : بس لينا ده جميله جدا
فريده :” بدون انتباه “: لا ومصيبه كمان وفجأءه ” خير ؟؟
زين :ايه في حاجه
فريده : لا ابدا ” تتغير ملامحها وتحاول تجاوز ما شعرت به عندما وصف لينا “: تشرب ايه
زين : اللي تحبه علي ذوقك موافق
فريده ” ترفع كل شئ وتتجه الي المطبخ تحضر حلوي ومشروبات والكثير من المسليات
وتقدمها للجميع وتختص زين بكل شئ
سهير : يا خساره
سوسن : ليه بس
سمر : هنرجع بكره البيت احنا قريبين هنا بس بننشغل خالص
فريده ” تغيرت ملامحها وزين لا حظ الامر
زين : لا انا هقضي هنا كام يوم مع محي الجو عجبني
فريده ” تبادلت معه نظرات فرحتها فقامت
نجوي : ايه يا بنتي
فريده : هقدم حاجه
دخلت المطبخ واعدت كأس خاص بزين به آيس كريم
قد مت للجميع ولكن لوزي لاحظت كأس زين
لوزي : انت بتفضلي زين علينا
فريده ” خجلت”
زين : قولي انت عايزه واحد كمان واظهر ي حقيقتك
فريده :” تشجعت “: ايه ده فعلا صحيح انا قدمت كل حاجه وانت ما اتحركتيش من جنب محي
الجميع يشارك في الحديث ويشاغب فريده التي حاولت دفع الخجل عن ملامحها
وزين يدرك الامر ويفرح له وينظر لها كأنه يحفر ملامحها بداخله
تنتهي السهره ولكن لا ينتهي الامل
زين حاول ان تطيع خلاياه اوامره بالنوم ولكنها تمردت عليه وجلست تفكر وتتذكر كل لمحه وهمسه قامت بها فريده
فريده لا تختلف عنه كثيرا فكان قلبها كالطفل العاصي يأبي كل الاوامر ويعصي كل شئ الا تذكره وفرحته بظهور زين في حياته
تكررت الزياره عده مرات وبشكل تلقائي اصبحت فريده مسئوله عن كل شئ يحتاجه زين
واصبح من الطبيعي مشاركتهم الطعام والشراب والحديث امام الجميع
ليليان شعرت بالمشاعر المتبادله بينهم ولم تعارضها بأي حال بل كانت تطلب من فريده احضار وتجهيز كل شئ خاص له
نجوي تنتبه لامها: ايه يا ماما بس
ليليان : حبيبيتي انا بقول يعني بشوف فرحه في عينهم وعادي يا ريت بس
مرت الايام وبشكل تلقائي تعودت فريده علي رؤيه زين كحقيقه يوميه تعيشها
زين تبدل حاله وشعر بذلك كل المقربين له
خالد : ايه يا بني
زين : في ايه يا سيدي
خالد : شكلك وقعت
زين : وانا كمان حاسس بكده بس في حاجات غصب عني بفكر فيها
خالد : زي ايه ؟؟
زين : يعني ممكن تكون ارتبطت قبلي
خالد : واحده واحده بس هي مين الاول ؟؟
زين : هصدمك
خالد : من نظرتك توقعت
زين : ايه ؟؟
خالد : الشنطه …التاكسي….الغباء
زين : انت نمس فعلا
خالد : بس ازاي ؟؟
زين ” يغمز “: ازاي ايه؟؟
خالد : اتقابلتوا
زين : آه …اولا هي متعرفش اني شوفتها واعرفها من قبل
ثانيا قابلتها في فرح محي اللي سيادتك كنت مسافر فيه
خالد : عشان خاطرك …عشان تحضر الفرح وتقابل السنيوريتا بتاعتك
زين : وفعلا قابلتها
خالد : بس انت فرحان واضح عليك
زين : بس في تساؤلات وغموض لسه ما فسرتهوش
خالد : احكي
يقطع حديثهم طرق الباب
خالد : ادخل
عم سعيد : الباشا طالبك يا زين باشا
زين ” يقوم علي الفور يرتدي الجاكت ويتوجه لرئيسه
الرئاسه : زين مهمتك بعد ساعتان من دلوقتي جهز نفسك
زين : تمام
يخرج زين الي المكتب وكل علامات الضيق علي وجهه
خالد : في حاجه
زين : هسافر بعد ساعتان
خالد : ايه المشكله
زين : مش عارف اضايقت فجاءه
خالد : انت لسه في اولها بكره هتتعود
زين : تمام تعالي بقي نراجع كل المعلومات مع بعض عشان لو ناقص حاجه نظبطها
خالد : تمام بس الشنطه
زين : يتصل
فايق : اوامرك يا فنديم
زين : تروح ع البيت محتاج طلبات تجيبها وبعدها علي بيت خالد باشا
فايق : تمام يا فندم
زين : تعالي …
يجلسوا معا يراجعوا كل شئ
………………………
الكليه
لينا : قضي معانا ساعتان
فريده ” تجهز ادواتها “: اسفه يا لينا مفيش وقت
سما : ايه حكايتك ….مفيش وقت بتقضيه معانا خالص حتي الموبايل بقي له مواعيد مالك متغيره
فريده : خالص خالص بس فعلا مفيش وقت يوميا في ضيوف عندنا
لينا : ولاد عمك وعمتك صح
فريده : واعمامي وفي عيله جديده انضمت لنا
سما : محي يعني ….
فريده : طبعا وانا كمان بحتاج ارتاح م المجهود وبعدها المطبخ ونوم ما يكملش ساعتان يعني بجد سلام
تجري فريده بسرعه
سما : لا …لا …فريده متغيره خالص وتشوف وشها تلاقي الضحكه دايما وعيونها بتلمع كده وبجد جميله
لينا : يعني ايه معقول رضيت عن عبد الرحمن
سما : يمكن المخطوبين في عيلتهم فتحوا نفسها
لينا : يا ريت علي الاقل ليليان ترضي عنها
سما : انا مش فاهمه ليليان ده ازاي مهندسه وبتدير شركه وبالعقليه ده
لينا : فعلا صوره تقليديه جدا للام المصريه الاصيله القديمه
ضياء ” يقترب “: فين فريده ؟؟
لينا ” تشير بيدها بالذهاب”
ضياء : معقول ده نسيت ولا ايه متفقين مع بعض اننا هنشرح جزئيه مهمه
سما : علي تليفون بقي يا جماعه سلام
ضياء: كلنا بقي تعالوا اوصلكم نخرج
……………………………
شقه زين
معتز : ينفع يسافر كده من غير ما يسلم علينا
سهير: انتوا عارفين انه مش بيحب السلام
سمر: ربنا يرجعه بالسلامه يا ماما
الجميع يارب
……………………
شقه فريده
تصل فريده الي البيت وفور دخولها تتجه للمطبخ
فريده ” تقبل ليليان “: حبيبتي الاكل ايه
ليليان : بما انك شرفتي العشا عليكي
فريده : كفايه بقي استغلال
ليليان : علي يوم
فريده : انا من يوم الفرح وقايمه بالمطبخ
ليليان : خلاص تمام ابدئي
تقف فريده تتذكر كلام زين وتستخرج اسماك وتبدأ في تجهيزها وتستغرق بعض الوقت ويقطع هذا الاندماج رنين جرس الباب
نجوي : اهلا اهلا ايه يا بنتي مش انتوا عندكم شقه زينا بردوا
لوزي : ادخل يا محي سيبك منها
نجوي : طبعا اتفضلوا بس بجد ايه بيعتوا الصالون
لوزي : حقك ما انت مش اخوكي عبد الرحمن
ليليان ” تنظر وتتفاجئ ” ان محي بمفرده بدون زين “:ولكنها : اهلا اهلا اخبارك ايه يا محي اتفضلوا
لوزي : ريحتكم جنينتي ونزلت اتغدي معاكوا
ليليان : بالهنا والشفا فريده الشيف النهارده
فريده ” تخرج وهي في غايه الفرحه “: اهلا اه….لا …اهلا
لوزي : جيت اشوفك بتعرفي تعملي اكل ولا لاء
ليليان : كاننا ما سمعناش حاجه …اتفضلوا الاكل يا فريده
فريده تحضر الاطباق في افضل شكل وتحتفظ بجزء لها مع زين
الجميع يتناول الطعام ويعجبوا به بشده
فريده ” لنفسها …ليه ما جاش …معقول مشغول…يمكن الشغل …معقول …يمكن