
الجزء الثاني
وعد وكبرياء بقلم إنتصار حسن
الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــــاء
##الفصل الثامن والثلاثون
زين : انشف يا نور هعلمك اصبر
خالد : لا بقي انا هطلع لما يجوا
زين : والله ابدا دانت المحامي لازم نشرح لنا قوانين الطلاق دلوقتي
مروان : يخربيتك يا زين طلاق ايه هي جلسه عرب
زين : بذ متكم انتوا بنت احلام لما تقعد تتفق علي ايه الاول اضمن
حسين : ده خطوبه
زين : ما يضرش من اولها عشان الراجل ” يشير لنور” الغلبان ده
سيف يمسك نور الذي كان سيتهجم علي زين
زين : والله لقوم انا غلطان ان قلبي عليك
تدخل ايتن بسرعه لهم
بسرعه بسرعه العريس وصل وعيلته كلها
سيف : مراته هنا
نور : ايوه سابت جوزها التاني في لندن وجات عشان الخطوبه
يتجه الجميع لاستقبال العائله في جو عائلي جميل يسوده الفرح والاصاله
تتم خطوبه الاء ويتم الاتفاق علي الاعلان الرسمي بعد اسبوع من الزياره
مالك اراد ان يحسم الامر من غيرته علي آلاء فلم يتحكم في اعصابه وفورا يقول
مالك : استعجلتوا ليه
الاء :” بتعجب واندهاش “: وهستني ايه ؟؟
مالك ” يحاول ان يبدو طبيعي “: يعني فرصه تتعرفوا الاول
الاء : ماهي الخطوبه كده تعارف
مالك : يعني ايه ؟؟
الاء : مش محتاجه معني يا مالك هخرج معاه هقضي وقت نتعرف
مالك :”< باتكار وتساؤل رافض للامر”: وده لوحد كم
الاء : ” بضيق ” لاء هاخدك معايا
مالك : طبعا هاجي معاكي ايه هي سايبه تخرجي معاه عشان حته حلقه دهب
زين ” يميل علي نور ” الحق حضره البكباشا مالك
نور : سيبه يربيها ده حرقت قلبي هي وامها من مصاريف الصبح
زين : بقي كده طيب انا هخدمك بقي
يقترب زين منهم ويتدخل ” اهدوا بس هو حصل حاجه يا مالك
مالك : لازم يعرفوا حدودهم من اولها
الاء : وهي ايه بقي اخرج وانا معايا محرم
مالك : ايه المشكله يعني
الاء : اني مش صغيره ودكتوره وبشتغل وبتعامل مع كله اشمعني خطيبي بقي
مالك ” يقترب منها وبأصرار وغيره ورغبه في استفزازها “”: انت بقي غير
الاء : يعني ايه
زين : طبعا يا الاء هو انت مخطوبه لكل الناس انت مخطوبه لواحد بس واكيد في مشاعر بينكوا واحنا عايزينك
الاء :” تغير وتستفز ” مين ده …..انت بتقول ايه ؟؟!!!انا كده يا مالك باشا …ورقيه اللي بوست ايدها في العربيه قبل ما تنزل
زين ” هووووبا ينفع يا مالك
مالك : ” بخجل وغضب يرد ” رقيه مراتي انت اتجننتي
الاء : تقدر تعملها واحنا موجودين
مالك : احترامي لوجودكم مش اكتر لكنها مراتي وحلالي
زين : لا يا معلم في حدود ….انت كتبت معناها انها تخصك ….لكن الباقي لازم اشهار
مالك : وانت بتتدخل ليه
زين :” يدافع ويحاول استفزاز مالك “: مش كانت خطيبتي
الاء :” بغيظ وضيق من مالك وحيره لعدم فهم موقفه منها بعد ما تملكها الاشتياق له ومشاجراتها معه “: انا ليا اب وام يحكموني
زين : ” يحاول زياده الاستفزاز لمالك “انت بتغلطي كده يا الاء
مالك : والله تمام كده من بكره تدريبك في المستشفي عندي في نفس الشيفت بتاعي كل يوم رايحين جايين مع بعض
سي الاستاذ بتاعك ياخد اذني قبل ما تخرجوا
الاء : ” بصوت عالي ” : لا لا بقي ده افتري
وتنظر الي نور فلا ينطق بشئ
مالك :” بأصرار “: علي فوق واياك اتصل الاقي الموبايل مشغول
تصعد الاء وهي تدبدب في الارض لتعترض
………………………………….
في الحديقه
نور يجلس ويقترب منه زين
زين : نور باشا خلاص اتحسمت لصالح مالك اعلن سيطرته عليها
نور :” بندم ” غبيه ضيعته من ايدها كان نفسي يتجوزها
زين : ليه ؟؟
نور : الاء شديده هي كويسه…. بس في اوقات طبيعه امها بتغلبها
زين : بس كانوا هيتعبوا مع بعض
نور : بس كنت هكون مطمن عليها يا زين انا خايف عليها هي ورزان اوي اوي
زين : ليه كده ؟؟
نور : مش دلوقتي بقي بعدين
زين ” يشعر بالقلق “: لا ء لازم تقول
نور ” تتلالاء الدموع في عينيه “
زين : قول يا عمي مالك
نور : ” كان سيعترف ولكنه تراجع “: ولاد الجزمه حرقوا قلبي ع الفلوس
زين ” يشعر ان نور يخبئ امر عليه “: ، لكنه لا يظهر:… بس كده تاخد مرتبي اللي كل شهران يتخصم شهران
يضحك نور بشده ويحتضن زين ” ليدري حزنه”
……………………………….
غرفه سالي
جني : شايفه عمو نور وزين عاملين ايه
سالي : بيحبوا بعض اوي اوي
جني : استني والله لعمل مقلب
تلتقط عده صور لهم معا وهم يحتضنوا بعض ونور ينام علي رجل زين وهم يتبادلوا الضحكات ونظرات الحب واضحه بينهم
تنظر جني للصور وتتفحصها بشكل دقيق وتجلس بجوار سالي
جني : بصي يا سالي
سالي : ايه ده صورتيهم ازاي
جني : انت فاكراني فوتوغرافر ع الفاضي
سالي : صراحه تحفه جدا ولا العرسان جداد ويضحكوا معا
جني : بالظبط كده هجنن زين و عمو
سالي : ازاي؟؟
جني : ما لكيش دعوه انت هتشوفي
وتجلس جني تفكر فيما ستفعله بالصور
……………………………….
تمر عده ايام تتلقي فيهم ملك الاخبار عن الدار بالموبايل بسبب سفرها مع احمد الي فرنسا للاهتمام به واخذت معها زينه وايتن
…………
دار الهنا
نجوي : ملك هانم وحشتنا خالص
احسان : فعلا اسبوع مر علينا سنه
مي : هتعمل ايه كان لازم تسافر مع جوزها لها شوفوا كام اجازه ومش بتاخدهم وهي بردوا متابعنا وكلكم بتتصلوا تطمنوها
هويدا : ام …..بس بصراحه انت طلبتي اقول لها عن براء وانا نسيت
مي : ليه انا اعتمتدت عليكي وما قلتش انهم اختاروه
هويدا : نسيت بقي
نجوي : لاء انت خوفتي!!!!
هويدا :” تتراجع” فعلا والله خوفت عليها انتو ا شوفتوا بنفسكم اخر مره سلمنا البنت كانت بتبكي عليها والضغط علي فجاءه لولا ابنها
مي : بس براء كان صعب خالص معانا انتوا شوفتوا هي بنفسها باتت اسبوع هنا عشانه
هويدا : صحيح عامه هي ما سألتيش عن اسماء الولاد
مي : لاء لانها مشغوله خالص مع عيلتها الفتره ده
احسان : ربنا يسترها بقي لما تيجي اكيد هتمرض
نجوي : نحاول ندعمها ونصبرها بقي
………………………………
مستشفي الفؤاد
رقيه : لا يا مالك كده كتيبر يعني ايه رايح جاي مع بنت عمك وانا المفروض اسكت ليك معاها
مالك ” يشعر بحيرته وارتباكه ” ولكن : انا عملت ايه بنت عمي ولازم احميها
رقيه : ليه دلوقتي بقي
مالك : عشان واحد غريب في حياتها ولازم اخاف عليها
رقيه : لا ده حجه بقي
مالك : حجه انا بتحجج عامه براحتك بنت عمي ومش هسيبها لحد
ويتركها علي الفور يجد الاء تنتظره فيشير لها وتمشي بجواره وهو يبدوعليه علامات الضيق
ويستقلا معا السياره وهو شارد طوال الطريق
آلاء : في حاجه يا مالك مضايق ليه ؟؟
مالك : في حالات صعبه وانا بفكر في حلول
آلاء” تتمني ان تخفف عنه “: وايه المشكله نعمل اجتماع ونستشير بعض
مالك : انا عندي الحل بس الحاله ممكن ما يناسبهاش
آلاء :” تريد ان تبث له آلامان والثقه ” انا واثقه فيك انت اكيد هتوصل لافضل حل
مالك ” ينظر لها وهو في حيره ويبتسم لها
آلاء تبادله الابتسام بتمني وندم انها ضاعت من يدها الفرصه
……………………………………………………
فيلا ابتسام
تتلقي اتصال
يسريه : اطمني يا ابتسام احنا كويسين خالص
ابتسام : جوزك شك في حاجه
يسريه : ابو البراء لاء خالص ده هيتجنن عليه وعايزني احاول مره تانيه ونجرب حظنا
ابتسام : وايه يعني حاولي علي الاقل تأمني موقفك اكتر
يسريه : فرح ايه ؟؟
ابتسام : متخافيش مظبوطه ع الاخر وبعد الزيارتين اللي فاتوا وعرفت تسبك الدور لان ربنا بيحبك وبراء كان مريض لوحده
: وكمان بعدها موظفه الشئون اترقيت وسابت الاداره اصلا وبعدت ومن ساعتها مفيش حد بيسأل خالص
يسريه : صراحه المحامي شاطر
ابتسام : ماهو التاني جبت له عقد خيال لمراته ولعياله
يسريه : يستحق صراحه
………………………………………
علي الطرف آلاخر
فيلا زهره
زهره : مش كفايه كده يا رشاد انا زهقت من السجن ده
رشاد : خلاص اسمعي كلامي وتعالي نجيب بيبي
زهره : انت معاك اللي هيورثك في ايه تاني
رشاد : محتاج اامن نفسي منك طفل بينا هتخافي عليه و اطمن
زهره : ما انا معاك اهوه
رشاد : طفل موافقه تعالي زهره تتنفس السجائر وهي في منتهي الغضب وتجلس لتفكر في الامر
………………………….
تمر الايام وتحضر ملك وزينه زايتن وتترك فارس مع احمد
…………………..
دار الهنا
الجميع يستقبلها بمنتهي الفرح هي تحضر لهم الهدايا والحلوي لهم وللاولاد ثم
ملك : الولاد وحشوني هطلع اشوفهم
مي : بس في مجموعه في المستشفي
ملك : ماشي
تصعد ملك وتري مجموعه كبيره من الاطفال وتطمئن عليهم وتقول بعض التعليمات لهم
تنشغل طوال اليوم في الاعمال ولا تسأل عن باقي الاولاد لانها تظن انهم في المسيتشفي
وتتلقي اتصال من زينه
ملك : حاضر يا ستي جايه
تجهز نفسها بسرعه وتتجه الي الفيلا
وفي الطريق تتلقي اتصال من مي بأنه يوجد خمس اولاد سوف تتسلمهم من الشئون
ملك : تمام انت محتاجه حاجه
مي : لاء حضرتك مضيتي كل الاوراق قبل ما تمشي وخلاص
ملك : تمام بس قبل الاستلام بالعربيه ياخدوهم قومي بكل الفحوصات المطلوبه عشان نطمن عليهم
مي: تمام مع السلامه
………………………
فيلا النجار
ملك تدخل علي الاصوات العاليه فتسرع خطواتها للداخل فتجد زينه وطارق
ملك : في ايه مالكم
##واووووو في ايه بس يا زيزنيو مالك ؟؟
##وانت يا ملك ايه المفاجاءات المنتظره ليكي؟؟
##يا تري يا مالك هتعمل ايه مع رقيه وهي موقفها سليم من حقها تضغط عشان باباها
##كل الاحداث ده هنتعرف عليها في الفصول التاليه😇🤓😃
##ارجو التركيز من الجميع مع الاحداث لاننا كده معانا مواضيع كتير ومشاكل محتاجه حلول فأرجو عدم التشتت🤓🤓🤓
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــــاء
##الفصل التاسع والثلاثون
فيلا النجار
ملك تدخل علي الاصوات العاليه فتسرع خطواتها للداخل فتجد زينه وطارق
ملك : في ايه مالكم
طارق : الهانم النهارده روحت عشان اجيبها لاقيتها اتأخرت انتظرتها اكتر من ساعه وفي الاخر ادخل الاقيها مع زميلها واقفه
زينه ” تبكي “: والله يا ماما ابدا كلهم كانوا واقفين ولما دخل كانوا ماشين من دقايق
طارق : وموبايلك ما ردتيش ليه ؟؟
زينه : كان معمول صامت عشان المحاضرات ونسيته
طارق : لاء كده لاء
ملك : مفيش حاجه يا طارق حصلت
آيه : حبيبي اهدي بنت عمك ما غلطتيش
طارق : لاء غلطت خلصتي محاضرات قاعدتي ليه
زينه : كنا بنسأل بعض عن حاجات مش فاهمنها
طارق : مش مهم تفهمي تعالي واحنا هنتصرف
زينه : ازاي بقي انا الوحيده اللي اسنان
طارق : مالكيش دعوه هتصرف تأخيرتاني وتقعدي مع حد لاء فاهمه
زينه تصعد في غضب الي غرفتها ويدخل مالك وعليه علامات الضيق
ملك ” تضع حقيبتها علي الفور وتجلس لترتاح
آيه : في ايه يا مالك بس
مالك :كويس يا طنط انا طالع انام تعبان
ملك ” بتعب وواحساس بالهم ومحاوله لارضائه “: مش جعان
مالك : لا هنام احسن
………………………………..
غرفه مالك
يجد زين يجلس وهو شارد وحزين بعض الشئ
مالك ” يخاف من حاله زين فيقترب منه
مالك : في ايه يا بني مالك
زين : كويس بس بفكر
مالك : تفكر ايه ……ده ده ضد طبيعتك
زين : كفايه عليك انت يا سيدي
مالك ” بقلق “: لا بس قول بجد في ايه ؟؟
زين : سر بينا
مالك : قول متخافش
زين : بحب يا مالك
مالك :” يرمي الموبايل والجاكت ويجلس في قله حيله ” …ااه هي ليله باينه من اولها
زين : شوفت انت بتستهزا بيا اهوه
مالك ” محاولا مجاراته للحديث ومعرفه ما به وبتحذير” : لاء بس مين اوعي تكون مرام
زين : فال الله ولا فالك دبش يا جدع
مالك : لخص انا متخانق ومخنوق
زين : عمك نور
مالك : في حاجه
زين : لاء بحب عمك نور
يقوم مالك ويقذفه بالوسادات التي تفتح وتطيرفي الجو ويصرخ مالك ويضحك زين ويجري علي الفور
يجلس مالك وهو ينظر الي الغرفه وهو يضحك علي زين ويترك حجرته ويذهب لغرفه زين لينام
……………………..
تمر عده ايام
….. لا تنتهي فيها خلافات رقيه مع مالك بسبب الاء ومالك لا يغير موقفه من حمايته لالاء لخوفه وغيرته عليها من محاولات تقرب عابد لها
… تزايد الخلافات ايضا بين زينه وطارق بسبب غيرته ورغبته في اتمام موضوعهم ومعرفه الجميع
…. احمد يلاحظ الامر ولكن ملك تطلب منه عدم التدخل وان الامر هم من يقرروه
..زين يحاول البحث ليكتشف سبب حزن نور
… توافق فيها زهره علي انجاب طفل من رشاد وتتحسن العلاقه بينهم بشكل تدريجي فيسمح لها بالخروج ولكن مع حراسته المشدده عليها
..انشغال ملك بالدار والاطفال الجد والبحث عن افضل الاستشاريين لمتابعه الاطفال
…………
في احدي الايام
زهره تشتاق الي براء فتستطيع ان تبتعد وتخرج بعيدا عن الحراسه تذهب لزياره براء كعادتها
احسان : اهلا اهلا اتفضلي
زهره : اتفضلوا الحاجات ده انا محتاجه اشوف الاولاد
مي : اتفضلي حضرتك مع نجوي
تصعد زهره وتقضي وقت طويل مع الاولاد في كل طابق حتي تصل الي الدور الاخير
زهره : ربنا يحفظهم كلهم انا بحبهم خالص بس في ولد كا ن بيبكي كتير
هويدا : مين ده
زهره : اخذت بعض الوقت تصفه لهم
هويدا : حضرتك احنا كل شويه بيجي لنا اولاد …الدار سمعتها الحمد لله مسمعه والكل جاي علينا
زهره ” تقلق ان يكشف امرها “: ” فتغير الحديث: هو انتو كام طفل دلوفتي
هويدا 150 طفل منهم الحديثي واكبرهم شهور
زهره : الله يكون في عونكم بس الولد اللي بكلمك عليه تقريبا شهور
ااه افتكرت انا اتصورت مع الولاد وهو كان معاهم وتخرج الموبايل وتستعرض الصور وتشير علي براء
نجوي “” تحاول ان تتذكر “: استني كده وتنادي علي فردوس زميلتها
فردوس ” تري الصور “: تضحك ايوه ايوه ده براء يا هويدا اللي كان مش بيبطل بكا وسهر طول الليل
نجوي : اه فعلا براء ده في ناس اتبنوه
تفزع زهزه وتصيح فيهم “: ايه ايه انت بتقولي ايه؟
نجوي : في ايه يا هانم مالك
زهره ” تحاول ان تسيطر علي حالتها ” ولكنها تفشل
انتوا بتقولوا ايه يعني ايه اتبنوه ازاي الكلام ده
نجوي : في ايه يا هانم بس في ايه
فردوس :” تخاف من رد فعلا فتتصل : الحق يا ا احسان الهانم بتتخانق معانا اطلع
يصعد احسان
احسان : خير بس في ايه
زهره : مين اللي اتبني براء قول
احسان : وحضرتك يهمك ايه ؟؟
زهره : ثانيه واعرفك وفي ثواني تتصل ببعض رجالها المفضلين فيأتوا علي الفور
يفزع الجميع عند رؤيتهم والرجال يحيطوا الجميع
مي : جضرتك في ايه يا فنديم
زهره : انت يا بتاعه انت افتحي الملفات حالا وطلعي عنوان براء في ثانيه انا هخرب بيوتكم
مي : ليه في ايه ؟؟
يقترب الرجال منها فتخاف وعلي الفور تستخرج العنوان
زهره : تخطف العنوان وتذهب علي الفور
مي فورا تتصل بملك وتحكي لها ما حدث
ملك تفزع وتقوم فورا من نومها
ملك : ازاي كده ومين ده ومين الطفل ده
مي : مدام جات كتير كانت بتزور الولاد
ملك : اسمها اسمها ايه
مي : هشوفه
ملك : ولد مين
مي : براء
ملك : براء اللي بيبكي كتير
مي : ايوه
ملك : امتي اتبنوه ومين
مي : من اسبوعان يوم خطوبه عندكم
ملك اخذت تتذكر
ملك : لاء بس الاسم ما كانش براء ده
مي : كان عندنا اتنان براء والاسم حصل فيه لبس حضرتك
انت مضيتي علي محضر التسليم قبل ما تمشي لكن موظفه الشئون صححت الاسم واسيتلموا براء
ملك : ما عرفتنوش ليه
مي : حضرتك الاحداث كتيره والاهتمامات واحنا مش ملاحقين
ملك :انا جايه حالا
………………………………..
دار الهنا
تتجه بسرعه ملك الي دار الهنا وتستفسر من الجميع علي ماحدث وبينما هي كذلك تتفاجئ بزهره وتدخل وهي في حاله غريبه
ملك : تتذكرها ولكن تحاول ان تفهم موقفها “:: اهدي بس اتفضلي اتفضلي تغلق المكتب عليهم
زهره : تجلس علي الارض ابوس ايديك وابوس رجلك كمان رجعي براء الدار هو طلع ليه
ملك : في اسره اتبنته حضرتك علاقتك ايه
زهره : انا حبيته انا هكفله هنا مش هتدفعي له ولا مليم هجيب اللي تخدمه
ملك : ” تتعاطف معها ولكن تشك في داخلها ولكن تسيتلم لمساعدتها “حاضر هتواصل معاهم واحاول اتفاهم
زهره : فعلا
ملك : اه والله بس انت مين
زهره : زي ما اكون المهم براء يرجع
ملك : حاضر عنيه ليكي
تخرج زهره بسرعه وفورا تختفي بسياراتها
وفورا تتصل
محامي زهره : افضل كده هنحاول بالطرق السلميه لو لاء هنشوف القانون
زهره : ازاي يدخل بعنوان واسم معروف الدار وناس تاخده؟؟!
المحامي : انت متأكده
زهره ” تشعر بالقلق “: قصدك ايه ؟؟
المحامي: اتأكدي ليكون ساقط قيد
زهره : يعني ايه ؟؟
المحامي : لو داخل باسم عيله ما ينفعش يتصرفوا فيه غير لما يرجعوا لك
زهره ” يملاها الشك”: تمام اقفل دلوقتي
زهره ” للسائق “: شركه عابد بيه
تتجه فورا الي عابد وملايين الاسئله والافكار تهاجمها وما ان تصل الي الشركه حتي تصعد في ثواني
ولا تنتظر اي معاملات او خدمات وفجاءه تدفع باب المكتب عليه وسط اعتراض السكرتاريه
يفزع عابد لتصرفها ولكنه يقوم علي الفور يتجه لها ويخرج ضيوفه ويدخلها وتجلس ويقترب منها
عابد : في ايه ؟
زهره : ابني دخلته ازاي الدار
عابد : يعني ايه في حاجه حصلت ؟؟
زهره : ابني ضاع في ناس اتبنوه
عابد يفزع “ويقوم علي الفور معقول مين؟؟
زهره : ازاي اساسا مش هو معلوم النسب
عابد : للاسف لاء معرفتش ادخله…. الشروط يكون مجهول او مالوش حد حتي لو معلوم النسب ما كانش ينفع
ومعرفتش اتصرف
زهره تتهجم عليه بابشع الالفاظ
عابد : اهدي بس نفكر
زهره : في ايه ؟؟خلاص راح راح
عابد : ملك عرفت
زهره : اترجتها ترجعه وقالت هتساعد ني
عابد : عرفت انك امه
زهره : ما يهمنيش اي حاجه دلوقتي غير ابني
عابد : والفضيحه انك كنت رامياه في ملجا ولا عمه المجنون لما يقتله فعلا
زهره : اهم حاجه هو يجي
عابد : عرفتي مين اتبناه
زهره : العنوان اهوه مفيش حد
عابد : اتأكدي
زهره :رجالتي هناك
عابد : خلاص اهدي دلوقتي وروحي اشتري لبس وميكب جديد عشان ما يشكش في تأخيرك
وروحي وما تظهريش حاجه وانا هتابع بنفسي
زهره : هعتمد عليك
عابد :” بقله حيله ” تمام
……………………..
دار الهنا
ملك تجلس في منتهي الارتباك والحزن ولكن تتلقي اتصال
زينه : ماما لو سمحتي تعالي
ملك : زينه معلشي سيبني مش فاضيه
زينه : ماما تعالي انا مش قادره
ملك : ايتن فين؟؟
زينه : شوفتي بقي اهوه محتاجاكي بتقولي ايتن لو لجأت لطارق تضايقي
ملك : تمام استنيني بعد شويه هاجي
طارق : ينفع كده يعني
زينه ايوه ينفع عشان تبعد عني
طارق : بجد انت بتتكلمي جد
زينه : ايوه جد كل شويه اختراع ليك وانا بقولك كلهم زمايلي زمايلي وبس اعملك ايه تاني؟؟
طارق : اكلم باباكي في خطوبه هو ده الصح
##ايه يا زيزينو ما هو ده الصح مالك😟😮😲
##وبعدين بقي ايه اخره زهره ده😲😮😟😲🤓
##نتابه كلنا الاحداث دار الهنا وحكايتها مع ملك😇😲😇😮😟
##اتمني لكم قراءه ممتعه😘🥰
##في انتظار تعليقاتكم وتفاعلاتكم🥰🤫🤭🤔🤗
##دمتم في امان الله وحفظه….استودعتكم الله😍😍😍
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــاء
##الفصل الاربعون
……………………..
دار الهنا
ملك تجلس في منتهي الارتباك والحزن ولكن تتلقي اتصال
زينه : ماما لو سمحتي تعالي
ملك : زينه معلشي سيبني مش فاضيه
زينه : ماما تعالي انا مش قادره
ملك : ايتن فين؟؟
زينه : شوفتي بقي اهوه محتاجاكي بتقولي ايتن لو لجأت لطارق تضايقي
ملك : تمام استنيني بعد شويه هاجي
طارق : ينفع كده يعني
زينه ايوه ينفع عشان تبعد عني
طارق : بجد انت بتتكلمي جد
زينه : ايوه جد كل شويه اختراع ليك وانا بقولك كلهم زمايلي زمايلي وبس اعملك ايه تاني؟؟
طارق : اكلم باباكي في خطوبه هو ده الصح
زينه : ” تندهش “: ايه خطوبه دلوقتي صعب طبعا
طارق : ليه اخر اتفاق بينا لما تخلصي ثانويه
زينه : لو كنت من الاوائل …لكن انت شوفت بنفسك
طارق : ايه يعني؟؟
زينه : لاء طبعا يعني كتير طب اسنان خاص مش تفوق يا باشمهندس وانت عارف كده
طارق : يعني عشان كام درجه هتأجلي حياتنا
زينه : لاء عشان تقديري لبابا لانه يستحق اكتر من كده
طارق : وبعدين ولا متي؟؟
زينه : بص انا هموت نفسي في المذاكره عشان احقق التفوق واتعين في الكليه نفسها ده وعد ولازم احققه
طارق : بعد كام سنه عايزاني استني خمس سنين تاني
زينه : لو بتحبني فعلا هتستني
طارق : لو ….لو… انت فعلا عيله ومش فاهمه بتقولي ايه ؟؟
زينه : يمكن بس فاهمه كويس يعني ايه يبقي عيله تفتخر بيا ومحب يقف جنبي ويشجعني
طارق : اقف جنبك ازاي وانا ما ليش صفه غير اني ابن عمك
زينه : وهي قليله؟
طارق : انت فاهمه كويس طبيعه احساسي نحيتك تبقي صله بنت عمي ده خدعه بقوم بها ومش صح في حقك ولا حقي
زينه : خلاص شوف حل نحافظ فيه علي كل حاجه
طارق : الارتباط يكون رسمي انا مش قادر ولا اتكلم ولا حتي ابص لك
زينه : يعني بالخطوبه هتقدر
طارق : لاء بس علي الاقل اطمن لانه اعلان للكل انك مرتبطه
زينه : كنت بتمني اني استحق الارتباط ده وانا بنفسي افاتح بابا فيه
طارق : لا ده الجنان اشتغل تاني وانا تعبت
يتركها طارق ويذهب علي الفور
……………………………….
شركه عابد
تجلس آلاء في منتهي الحيره والضيق
الاء: وبعدين يعني مش هنخلص من القصه ده
عابد ” بغضب “: يعني ايه افهم ؟؟
الاء: يعني لازم نوصل لدرجه تفاهم عشان نكتب كتاب
عابد : هنتفاهم ازاي وانت كل حاجه لاء …………………لاء
الاء : طبعا لاء يعني ايه عايزني سهرانه طول الليل عشان اسمعك كلام حلو
عابد : نعم ايه المشكله يعني
الاء : المشكله اني مش ضمناك ولا ضامنه نفسي هنكمل ولا لاء اشيل ذنوب ليه انت لوحد ك اعرف واوصل لاحساسي نحيتك
عابد : لازم اسمعك
الاء : كوني اني احترمك واتصرف بطريقه تليق بنفسي قبلك ده نوع من انواع الحب …..مش الحب ابدا انك تاخد مني اللي مش حقك
ولا من حقي اعمله
عابد : يبقي كتب كتاب
الاء : ويومين ونطلق
عابد : ليه بقي ؟؟
الاء ” ” تشعر بحيرتها وتتذكر اشتياقها لمالك وما كان يفعله وجدده بحمايته لها فأرادت ان تنهي النقاش “
انا تعبت مش هكمل كلام معاك انا ماشيه وتتركه وتنزل علي الفور
…………………………………
دار الهنا
ملك : وبعدين كل حاجه موجوده وكل المعلومات ومش قادرين نوصل لنتيجه
مي :حضرتك موقفك قانوني
ملك : ” بغضب “هو الموضوع في القانون الموضوع حياه طفل انسان هو فين ….راح فين
هويدا : الكل راح وسأل مش عارفين يوصلوا خالص
ملك : والشئون بيقولوا زاروهم تلات مرات وكانوا موجودين بس اخر مره كان مريض
هويدا : ” بقلق وتوتر” وشك ” يمكن حصل له حاجه
ملك : تنزل دموعها فورا وتزيد ضربات قلبها ويملاها الحزن والندم : معقول حبيبي معقول وتظل تبكي لوقت طويل
هويدا : يا هانم اهدي انت زعلانه ليه بس
مي : انت بتعملي اللي يقدرك عليه ربنا
ملك : بس قصرت ازاي طفل ليه اسبوع مش موجود وانا معرفش
مي : حضرتك قايمه بكل واجباتك هنعمل ايه تاني
تتلقي ملك اتصال من نور
نور: ايه يا ملك اتأخرتي خالص
ملك : نور تعالي انا محتاجاك
نور: ايه طمنيني
ملك : تعالي بس
نور يخرج علي الفور يتجه لملك
يصل نور في قلق
مي : اتفضل حضرتك
يدخل نور ويجدها في حاله صعبه جدا
نور: ايه اللي حصل مالك؟؟
ملك : مصيبه يا نور في بيبي اسره كفلته ومش موجودين خالص مش عارفه اوصل لهم
نور: يعني ايه ؟؟
مي : من 10ايام حضرت الشئون ومحامي الاسره الحاضنه وتمت الاجراءات
وملك هانم كانت مشغوله وما حضرتش الاجتماع ولا الاجراءات
نور: ازاي مش من ضمن الاجراءات توقيعها
مي : الهانم اتواصلت مع الشئون ووقعت قبل ما يحضروا
نور: طيب ثواني بس اهدي يا ملك من فضلك اهدي
يتصل نور بخالد وفؤاد ويطلبهم بالحضور علي الفور
ملك لا تستطيع ان تتحمل فتجلس علي الارض وتبكي
نور: اطمني يا ملك هنطمن عليه
ملك : مش لاقيهم يا نور لنا 6 ساعات الناس قلبوا الحي عليها مش موجوده
نور: الشئون
ملك : اتواصلت معاهم كلهم بيقولوا ما تقلقيش موقفنا سليم مش مهم حصل ايه ؟؟
نور : سليم سليم ايه بيبي مختفي وسليم
ملك : رُوح رُوح يا نور كنت مسئوله عنها مش موجوده
نور: احمد عرف
ملك : لاء طول اليوم عنده عمليات وفارس معاه
يصل خالد وفؤاد للدار ويتفاجئوا من حاله ملك فيقتربوا منها ويحاولوا معها لتقوم تجلس علي الانتريه
ملك : انا مش مهمه سيبوني ما لكوش دعوه بيا
فؤاد : تمام يا خالتو بالراحه واحده واحده احكوا ايه اللي حصل
يبدا كل العاملين بروايه ما حدث
ينظر فؤاد لخالد
خالد : تمام مبد يئا موقفكم القانوني كويس مفيهوش مشاكل ….مشكلتنا في البيبي راح فين؟؟
فؤاد : فين الكاميرات
هويدا : في المدخل وفي كل دور
فؤاد : والمكتب؟؟
ملك : مفيهوش
خالد : كان هيبقي احسن لو موجود بس عادي نفرغ الكاميرات عشان نوصل للاسره ونعرف شكلها ونبدأ رحله البحث عنها
نور : هينفع
خالد : محاوله يا عمي ويا عالم يمكن تظهر لوحدها
يتجهوا جميعا الي غرفه الكاميرات ويتصل
……………………………….
فرنسا
ينتهي احمد من كل اعماله ويشعر بالاشتياق لملك فيتصل ولكن
احمد : حبيبيتي عامله ايه
نور : احمد انا نور ملك بتمر بمشكله في الدار ومش هتقدر ترد
احمد : طمني هي مالها؟؟
نور : بأختصار” ويسرد لاحمد ما حدث
احمد : ازاي يعني مش في تحريات واجراءات قبل ما تسلموا حياه طفل
نور : اكيد في
احمد : ابعت لي صور لملك عايز اطمن عليها
نور : بلاش
احمد :” بصوت عالي ” نور طمني عليها
يلتقط نور بعض اللقطات لملك بدون ما تشعر فهي تجلس في منتهي الحزن وقله الحيله
يري احمد اللقطات ويدقق النظر لها ويبكي عليها
فارس يدخل : ايه يا بابا في ايه ؟؟
احمد : بسرعه بلغهم ان في ظروف ونازلين مصر حالا
فارس : ازاي يا بابا والمرضي الموجودين حرام يا بابا الناس منتظراك
احمد : ” لا يقاوم دموعه “
فارس : في ايه؟؟
احمد : ما ما محتاجاني ويحكي له ما حدث
فارس : انا هتواصل معاهم كلهم ….بكره اخر يوم ليك قوم بواجبك وامشي في ناس مريضه في رقبتك
احمد : مش هقدر
فارس : يبقي تعبت ماما اكتر هي بتبكي علي طفل انت ممكن تدمر عيله بحالها ممكن عائلها يموت
بكره قوم بكل الحالات واتواصل مع مالك يجي علي بالليل يكمل وانا وحضرتك علي مصر
يحاول احمد ان يقاطعه ولكن فارس يشير له بالانتظار فيتصل بزين
……………………….
النادي
يتلقي زين الاتصال ويكون مع اصدقائه فيبتعد بالموبايل
زين : ايوه يا عم مقضاها
فارس : انت فين انت مش مع ماما
زين : في حاجه؟؟
فارس :” يخاف ان يوتره “: لاء بس سمعت ان ضغطها عالي قلت اكيد بسببك
زين :” يقلق ” خلاص انا رايح لها البيت
فارس : لاء هي في الدار ومحتاجه حد يوصلها
زين : تمام انا هطمنك سلام
زين سوري بقي يا شباب انا هوصل للبيت ويتركهم علي الفور
…………………………..
##هنتابع مع بعض ا يه موقف عيله النجار مع ملك ودار الهنا😇🙂🤔🤗
##وزهره كمان!!!😇🙂😚
##كلنا في انتظار احداث جديده🙄😯😦
##كنت محتاجه انوه ان الجزء القادم هتظهر فيه شخصيات جديده لها اثر تاني؟؟!!😉🙃😌
##ارجو التركيز وعدم التشتت😦🙄🤓🧐
##في انتظار تعليقاتكم وارآكم علي الاحداث😟😟
##دمتم في رعايه الله وحفظه….استودعتكم الله🥰😍🥰
##الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــــاء
##الفصل الحادي والاربعون
الجزء ——-c
في اكتر من شخصيه هيقابلونا في الجزء ده منهم كل واحد له مشكله بيعاني منها
اصدقاء جني و سالي من النادي
1— مدحت
2– صلاح
3–عمار
4- صابره ” والده عمار”
…………………………
الكافيتريا ….النادي
اسماح : وبعدين يا جني عايزه افكر في مشروع يجيب فلوس واتجوز
صلاح : مشاريع النت حاجه واو يا بنتي صدقني اي قناه او ليله من ده بتشتهر وبتجيب لك فلوس وانت قاعده
جني : لا بقي مع السلامه انا هاخد سالي واروح
مدحت : علي فين يا جني انا منتظرك ليا اسابيع عشان اشوفك
جني : اسفه والله بس كل العيله مشغوله اوي اليومين دول
مدحت : طيب علي الاقل 1/2 ساعه وبدا يقترب منها
جني : لو سمحت في ايه بس
مدحت : لا مفيش اتفضلي” وفورا يتصل “
تذهب جني علي الفور وتتجه الي سالي التي تكون منتظرها
سالي : في ايه ما البايخ اللي هناك ده
جني : ” تنظر نحو مدحت “: مفيش عايزني اقضي معاهم شويه وقت
سالي : وليه بقي
جني : مش عارفه يمكن معجب
سالي : انت عارفه نظام عيلتنا
جني : عارفه يا ستي اتفضلي
تمشي جني وسالي ويستقلوا السياره معا متجهين الي بيتهم ولكن في الطريق يتعرضوا الي مضايقات احدهم بالسياره ويكون خلفهم مدحت يتابعهم
سالي : وبعدين بقي في المتخلفين دول
جني : بسرعه ع اليبت بسرعه يا سالي
تقود سالي السياره بسرعه وفجاءه تواجه مطب لم تنتبه له فتدور السياره فجاءه وتقف في وسط الشارع لانها تكون علي اعلي سرعه
سالي : يا خبر هنعمل ايه بس
جني : اوعي نفتح لهم الباب
سالي : لازم نتصل
تتصل فورا بوليد الذي يقوم علي الفور مع مروان متجهين لهم مع بعض الحرس
يقف الشباب ويجبروهم علي النزول
جني : تمام نتفاهم لو ع الفلوس خدوهم
الموبايلات كمان ولا يهمكم حتي العربيه بس سيبونا
ينظر الشباب لبعضهم البعض وفجاءه يوافقوا
تقف الفتيات تخلع كل ما يرتدوه من اساور و موبايلات وهي تسلمها لهم يسمعوا طلقات في الهواء فيخاف الشباب وعلي الفور يجروا بسرعه
سالي : في ايه
جني : ولا اعرف
تظهر لهم سياره مدحت
جني : معقول انت اللي انقذتنا
مدحت : كنت عايز اطمن عليكوا فمشيت وراكم تعالوا اوصلكم وهم يتحدثوا جاء وليد ومروان
مروان :” بقلق ” فيكم حاجه حصل حاجه
جني : لا يا عمو انا كويسه مفيش
وليد : ايه اللي حصل
مدحت : مفيش وبدا يحكي ما حدث
احتضن مروان الفتيات ووليد الحمد لله تعالوا بقي
مروان : اتفضل يا ا مدحت
مدحت : لا اتفضلوا انتوا مع السلامه
يدهب البنات مع مروان ووليد
سالي : يا خبر الموبايل نسيته
جني : الصبح نشوفه وبعدين الحمد لله انها جات في الموبايل
يصل😒😏وا جميعا الي الفيلا
الما : خير ايه
جني وسالي احنا تعبانين خالص وهنطلع ننام
تقترب منهم صفاء
وليد : سيبوهم يطلعوا
……………….
مالك يدخل ويجد الجميع شارد
مالك : في ايه مالكم
آيه : لا مفيش الحمد لله
مالك : ماما فين
آيه :” لتخفي الامر عنه “: نايمه حبيبي جات تعبانه ونايمه
مالك : هروح اطمن عليها
آيه : لاء لاء سيبها ده تعبانه خالص
مالك : في موضوع مهم محتاج اكلمها فيه
الما : في ايه قول
مالك : والد رقيه طلع من القضيه بتاعته ولينا يومين بنتخانق عايزاني اروح اهنيه وان اتخنقت خلاص منها ومن ابوها
آيه : مش عارفه اقولك ايه ؟
الما : الصبح نفكر مع بعض
مالك : تمام فين زين ؟؟
هاله : حبيبي مع صحابه
مالك يحاول الاتصال بزين ولكن هاله تتدخل” حبيبي اخوك علي طول مشغول مع اعمامك سيبه شويه
مالك : طيب اعمل ايه ؟؟
تدخل الاء ” فتنظر لها هاله : ايه رأيك اتكلم مع الاء خد رأيها
الاء ” تقلق واشتياق “: في حاجه؟؟
مالك :” رغبه تلح عليه وحنين يفيض بداخله نحوها ” لاء مفيش ما تيجي اكلمك
الاء :” تحاول الثبات للمشاعر التي تتفجر بداخلها وبطاعه له تنظر “: تمام ثواني هغسل ايدي واجي
الما : ربنا يهديكوا علي بعض
وليد : انا هنام تعالي يا الما
تصعد معه الما
………………..
دار الهنا
نور : طيب تمام تعالي معايا انا ليا صحاب كتير ممكن يخدمونا
زين : عمو اونكل عبد العظيم وابنه آسر
نور : تمام ابعتي لي رقم آسر
فورا يتصل نور بآسر
آسر” :تمام يا نور باشا لو تحب تشرفني الصبح في المكتب ” نور يكرر الكلام حتي يعرف رآي ملك
ملك تستمعه له وتشير لاء وتصر ان تكون المقابله حالا
نور : تمام آسر باشا بس انت عارف الموضوع حساس يعني
آسر : تمام منتظركم في البيت هبعت لك الوكيشن
نور: لا ء انا عارفه فيلا والد حضرتك
آسر: فعلا نور باشا في انتظاركم
نور: مسافه الطريق شاكرين افضال سعادتك
ينهي فورا الاتصال
خالد : عمو احنا عندنا معارف كتير بردوا
نور: تمام كل واحد من نحيه يمكن نوصل لمعلومه
يتجه الجدميع بالسيارات وزين يساعد ملك التي تمشي بصعوبه
………………………..
في النادي
مدحت : تسلموا يا رجاله بجد شابوه
رجائي: ” احدي الشباب الذين ضايقوا جني وسالي “:بس مش فاهم ليه كده
مدحت: اعمل ايه ليا اكتر من سنتان بحاول معاها مفيش كله بحدود واساسا بتيجي النادي بصعوبه
رجائي: طيب يا باشا هتعمل ايه بالحاجات الموجوده في العربيه
مدحت هات بس وكل واحد منهم يمسك الموبايل ويستعرض الصور او اي شئ فلا يجدوا الا صور زين ونور معا يستعرضوها ويضحكوا بشده عليها
رجائي : ايه دول ولا المخطوبين
مدحت : والله صحيح هي صورتهم كده ليه
رجائي : اكيد تهريج ده اخوها كان مشيب الكليه ولا بنت قدرت عليه والمشكله انه وسيم وغني ومتواضع وكله صفات تجنن
يأتي عمار لهم : ايه يا حلو انت وهو …لاقيتو المشروع ولا الفكره احنا محتاجين فلوس انا خلاص بفكر ااجل بجد السنه ده
رجائي : اهدي بس يا بني
عمار: طيب ازاي مش لاقي حل ابويا الجبان بعد ما موت امي من الضرب جاي يعمل مجلس عيله يتصالحوا
مدحت : عملت ايه
عمار: هعمل ايه يعني لسه قاعدين عند خالي وشكلنا وحش وكمان الشغل شكرا وشكلها اتقفل خالص
مدحت : استني بس ان شاء الله هتفرج انا هدور لك واسأل متقلقيش
رجائي : الحل فكره حلوه ترفعنا كلنا
عمار: انا فكرت في الفيديوهات وشغل النت ده فعلا حاجه بسيطه ومش محتاجه فلوس في الاول بسي عايزه فكره حلوه تشتغل مع الشباب وتطرقع
رجائي: اي فكره شمال بتطرقع يالا ماشوفتش الدعوه اللي اتنشرت آل ايه بارتي تبادل زوجات الله يلعنهم في كل كتاب
مدحت :” تلمع في رأسه فكره وفورا يصيح بفرح “: يخربيتك ايه رايك لاقيتها
ينتبه عمار ورجائي له بكل اهتمام ايه قول بسرعه
مدحت : اكتر مواضيع الكل بيهري فيها الايام ده الموضه الخايبه اللي دايره
ينظر عمار ورجائي لبعضهم مين ….ايه يا عم انطق
مد حت : جواز المثليين يا لا
عمار: ايه يعني
مدحت : فكر كده انت بنفسك شايف معظم الشباب ضايع وكله بيتكلم حريه حريه ومساواه وليله طويله وسودا علي دماغهم
عمار : لخص اعصابي تعبت
مدحت : مفيش نبدا واحده واحده نرفع مثلا صور بنتان مع بعض
عمار: يا عم حرام عليك
مدحت: افهم يا غبي احنا مش هنرفع حاجه وحشه لاء هي صور عاديه زي
صور الخطوبه العاديه
” يشرد يفكر في مثال” اه بص بص زي الصور ده مثلا ويستعرضوا معا
صور زين ونور ايه رايك بقي مفيش كده
رجائي : فعلا يا جدع ☺️😗😙😕😟
عمار: هي ده صور مين🙃😉😗🤨
مدحت: لاء ده مثال مش هي😶😐🤥
##يا تري ايه الموضوع ولفين يا عيله النجار😇🙂😟😇
##اتمني لكم قراءه ممتعه😘😘😘
##في انتظار آراكم في الاحداث الجديده🙃🙂🧐
##دمتم في رعايه الله وحفظه….استودعتكم الله
##الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــاء
##الفصل الثاني والاربعون
عمار: انا فكرت في الفيديوهات وشغل النت ده فعلا حاجه بسيطه ومش محتاجه فلوس في الاول بسي عايزه فكره حلوه تشتغل مع الشباب وتطرقع
رجائي: اي فكره شمال بتطرقع يالا ماشوفتش الدعوه اللي اتنشرت آل ايه بارتي تبادل زوجات الله يلعنهم في كل كتاب
مدحت :” تلمع في رأسه فكره وفورا يصيح بفرح “: يخربيتك ايه رايك لاقيتها
ينتبه عمار ورجائي له بكل اهتمام ايه قول بسرعه
مدحت : اكتر مواضيع الكل بيهري فيها الايام ده الموضه الخايبه اللي دايره
ينظر عمار ورجائي لبعضهم مين ….ايه يا عم انطق
مد حت : جواز المثليين يا لا
عمار: ايه يعني
مدحت : فكر كده انت بنفسك شايف معظم الشباب ضايع وكله بيتكلم حريه حريه ومسساواه وليله طويله وسودا علي دماغهم
عمار : لخص اعصابي تعبت
مدحت : مفيش نبدا واحده واحده نرفع مثلا صور بنتان مع بعض
عمار: يا عم حرام عليك
مدحت: افهم يا غبي احنا مش هنرفع حاجه وحشه لاء هي صور عاديه زي صور الخطوبه العاديه
” يشرد يفكر في مثال” اه بص بص زي الصور ده مثلا ويستعرضوا معا صور زين ونور ايه رايك بقي مفيش كده
رجائي : فعلا يا جدع
عمار: هي ده صور مين
مدحت: لاء ده مثال مش هي
عمار: اوعي يكون حد معروف ونشيل ذنبه
مدحت : لاء اكيد احنا نرفع اعلان ان اي حد ممكن نشير له فيديوهات مع محبوبه ايأ كان واكيد هتتبعت واحنا نختار بقي اللي عليها العين
رجائي : نبدا
عمار: تعالوا ع السيبر بتاع صحبي نفكر ونشتغل بسرعه
يتجهوا جميعا معا.
………………………………………………………
فرنسا
احمد : تمام يا نور يعني طمنكوا
نور : اتفضل بنفسه معاك
آسر : اهلا بحضرتك يا دكتور
احمد : آسف للازعاج طبعا وللمناسبه اللي بنتعرف بها
آسر : ايا كان انا بتشرف بمعرفه سيادتك ونور باشا
احمد : شكرا شكرا ….بس عايز اعرف رأيك في الموضوع
آسر ” يبتعد ويقف في البلكونه “: بص يا دكتور موقف ملك هانم مفيش مشكله فيه
الا اذا حد حرك الموضوع واثاره وبقي رأي عام بس بردوا ما تقلقش عليها هي موقفها كويس جدا
احمد : انت عارف ملك تعتبر شخصيه معروفه واكيد الصحافه والميديا وانا خايف عليها من وجع الدماغ
آسر : فاهم سعادتك
احمد : والبيبي ايه؟؟
آسر: هبلغ كل الفرق وزمايلي في مكافحه جرائم الاطفال وان شاء الله خير
احمد : تفتكر ايه؟؟
آسر: ممكن تكون سافرت به ده اقرب احتمال بس هيكون اخر حاجه لما نخلص كل تحرياتبا هنا الاول
احمد : آسف للازعاج مره تانيه واتمني الاهتمام والموضوع يخلص بسرعه عشان البيبي
آسر: ان شاء الله
يعطي الموبايل لنور
نور: ايه يا احمد اطمنت
احمد : مش هطمن غير لما تكون ملك في حضني والبيبي يكون في خبر
نور : احنا كلنا موجودين
احمد : ربنا معاكم
زين يقوم ويودعوا آسر علي وعد بالاتصال فور الوصول لاي معلومه
…………………………………..
يصلوا جميعا الي
……..
فيلا النجار
آيه : حبيبيتي يا ملك اتحملي واتماسكي الولاد ما يعرفوش حاجه
زين : تعالي يا ماما
ملك : كان نفسي انام هناك
نور: ملك لازم تبعدي وتفصلي تفكيرك عشان تتمالكي اعصابك ونوصل لحل
تبكي ملك ويحتضنها زين بشده
ملك ” بندم وبكاء مرير وقله حيله “:: انتوا قلتوا ده مسئوليه كبيره ليه اتحدت نفسي ليه
…. كل حاجه بعاند نفسي ومش بسمع كلامكوا
نور:” يشعر باىمها ويحاول بث الثقه والامان لروحها “: انت بتفكري في الخير
ملك ” بدموع وبكاء”: فين الخير يا نور اتسببت في ضياع طفل واختفائه
خالد : خالتو من فضلك
زين : ماما ايه؟؟
ملك : مفيش حبيبي خلاص
آيه :” تحتضنها “: كلنا نصلي وندعي له
……………………………………..
علي الطرف الاخر تجلس زهره في حزن وشرود ويلاحظ الامر
…………………..
فيلا زهره
رشاد : ايه يا حبيبيتي مالك كده
زهره ” تحاول ان تتظاهر بالفرح”: حبيبي انا كويسه مفيش حاجه انت محتاج حاجه
رشاد : لاء بقي دا انت اتظبطي خالص واضح ان الحبس في البيت فادك
زهره : لاء بس فكرت لاقيت كلامك كله صح ايه المشكله فعلا نأسس لنفسنا حياه جديده
رشاد : عين العقل تعالي
تستسلم له زهره وهي قلبها مشتت وينزف من اجل براء
……………………………….
تمر عده ايام
يحاول عابد ان يصل الي اي معلومه بشأن براء لا يستطيع
زهره : اعمل ايه ابني راح
عابد : اهدي بس كل المحامين بيقولوا كل الاجراءات سليمه
زهره : سليمه ازاي انا ابني معلوم النسب
عابد: مش هنخلص بقي من وجع الدماغ ده قلت لك عملنا ه ساقط قيد عشان يدخل الدار اللي انت صممتي عليها ايه بقي؟؟
زهره : ابني يا حيوان انت مش فاهم
عابد : فاهم ايه ؟؟….ليه رميته بره عرضت عليكي اسره تاخده تربيه ما رضيتيش
زهره : عشان ما يرتبطش بها ويكون عنده نقص حنان ولما اشوفه اعوضه ويبقي معايه وكمان عمه لو وصله كان هيقتلهم كلهم
عابد : خلاص بقي اهدي ملك مش ساكته خالص بتدور في كل مكان حتي الشئون زعزعتهم كلهم
زهره : تمام منتظره
……………………..
فيلا النجار
يصل احمد ويحاول مسانده ملك بشتي الطرق وكان يلاحظ عليها الحزن الدائم والشرود
احمد : حبيبتي ايه بقي نطلع نرتاح
ملك : تمام بس هحضر الغدا عشانكم
احلام :” تحون علي ملك وتحاول مساندتها ” انا هحضره يا ملك انت تعبانه
تتجه احلام وفتنه الي المطبخ ويقوموا بتجهيز السفره باصناف مختلفه حتي تتبدد سحابه الكآبه علي البيت
فتنه: ايه يا احلام الدنيا صعبه خالص
احلام: فعلا بس تعالي نحاول نفرفشهم شويه استني وتتصل بزين
زين :” بالشركه”: خير يا طنط
احلام : تعالي ع الغدا ضروري
زين : في شغل كتير انت عارفه الكل مشغول مع ماما
احلام : هات شغلك وتعالي ع البيت محتاجاك خالص
زين : تمام
ينهي الاتصال وتدق الباب مرام
مرام : اسفه للازعاج
زين ” بجديه “: لا مفيش حاجه خير
مرام : لا بس محتاجه اطمن علي طنط انا سمعت بابا بيتكلم مع عابد وعرفت الموضوع
زين ” بيأس” تفتكري هتبقي عامله ازاي تعبانه طبعا
مرام : ممكن اجي اشوفها
زين : تمام اتفضلي
يستقلوا معا السياره وفي الطريق يتحدثوا معا عن الدار ومشاكل الاولاد
ويشعر زين بمدي جمال شخصيه مرام وهي تحاول الثبات امامه
الي ان يصلوا الي الفيلا
…………………………….
مكتب المحاماه
خالد : تفتكر هي ده
فؤاد : مش هنخسر حاجه تعالي نروح وخلاص
يذهبا معا الي عنوان
فؤاد ” يتصل” : عبد العظيم باشا العنوان ….مستشفي
عبد العظيم ايوه مستشفي ادخلوا بالاسم واتعرفوا يمكن هي
فؤاد : شكرا يا باشا
يسألوا في الريسبشن فتقول الموظفه :غرفه 212 يا فنديم
يجدوا الغرفه فيدقوا الباب ويستأذنوا للدخول وما ان تقع عينيهم علي سيده في الاربعين من عمرها
جميله يبدو عليها الحزن والالم يخجل فؤاد وينظر الي خالد
خالد ” ابتسامه بسيطه “: طبعا احنا في منتهي الاسف
فرح : لا اتفضلوا خير اعذروني بس
فؤاد : اكيد عذرك معاكي بس محتاجين نتعرف علي حضرتك
فرح ” بثبات وحزن وصوت منخفض”: اتفضلوا ادخلوا وتشير لهم فيجلسوا بالقرب منها
فرح : خير
خالد : ابدا حضرتك اتبنيتي بيبي من اسبوعان
فرح : من 18 يوم بالظبط كانوا اغلي ايام في حياتي وتبكي وتهدا وتشرد بنظراتها يمين ويسارا
فؤاد ” يتأثر”: احنا طبعا اسفين
فرح : لاء خالص بس بمر بظروف صعبه بعد ما اتبنيت براء وحبيته وقلت خلاص ربنا عوضني لاني شايله الرحم
وللاسف كان بيبكي في ايامه الاولي معايا قلت طفل واكيد حاسس انه ما يعرفنيش
وحاولت معاه وحسيت انه بدا يرتبط بيا الا انه مرض مني في اخر ايام “
فؤاد : لحظه بس حضرتك يعني ايه اخر ايامه
فرح ” يزيد بكاءها وتمسك بقميص بيبي صغير تشم رائحته وتبكي
خالد : من فضلك احنا متأسفين بس فعلا محتاجين تو ضيح
فرح : تنظر لهم في غضب ممزوج بالحزن”: توضيح ايه يا استاذ بقولك اخر ايامه مش فاهم ايه هاه فهمني
فؤاد : اهدي بس حضرتك
فرح : اهدي ايه ابني مات براء مات ومن يومها وانا في المستشفي وانت تقولي توضيح
يصدم فؤاد وخالد وينظروا لبعض بفزع
فؤاد : مات مات ازاي
فرح : يعني ايه مات ازاي مات زي الناس بيبي ومات محتاجه سؤال
خالد : مات امتي؟؟
فرح : “تفتح الكومود بجوار السرير وتخرج ورقه وتمد يدها بها ” : اتفضل ده شهاده الوفاه
يطلع علي الشهاده فؤاد
وينظر له خالد في ” دهاء”فيستمر خالد في الحديث معاها ويقترب
ويشغلها عن فؤاد الذي يلتقط صوره شهاده الوفاه بالموبايل فورا بدون انتباه من فرح
فؤاد ” يقترب منها ويمد يده يعطيها الشهاده ” : طبعا احنا في منتهي الاسف يا هانم والله فعلا البقاء لله
خالد : ممكن حضرتك تعوضي وتتبني طفل تاني
فرح ” برفض كلي وفزع”: لا لا اتبني ايه ده تجربه صعبه خالص
خالد وفؤاد تمام البقاء لله لو تحبي اي مساعده او طلب
فرح : لا انا ليا في المستشفي اسبوع من حزني
خالد : شده وتزول بأذن الله مع السلامه ويخرجوا معا ويتركوها
فرح ” تتأكد من ذهابهم “و بسرعه تتصل
فرح : ابتسام هانم خلاص مشيوا
ابتسام : شاطره وشافوا حزنك
فرح :ثبتهم ع الاخر عيب تربيتك والله حرام مش كنت كملت في التمثيل احسن
ابتسام : خلاص انا حولت لك كل المصاريف المحتاجاهاا ما تتصلش الا لو حصل حاجه
فرح : تمام
………………………………
النادي
عمار: يخربيتك يا رجائي ايه اللي عملتوا ده
##واوووووووووو ايه اللي عملوا؟؟😳🤯😧😮
##واخرتها كمان مع يسريه وفرح ايه ؟؟😮😧😳🤯😉
##نتابع كلنا الاحداث ونشوف مع قله الضمير والبعد عن الاخلاق ممكن نوصل لفين😮😧😳🤯😉
##اتمني لكم قراءه ممتعه😙😚😘
##دمتم في رعايه الله وحفظه…استودعتكم الله🥰😍🥰
##في انتظار آراكم ارجو الا تبخلوا بها علينا لنستفيد جميعا من الآراء😘🥰
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــــــــــاء
##الفصل الثالث والاربعون
النادي
عمار: يخربيتك يا رجائي ايه اللي عملتوا ده
رجائي : ايه يا عم انت مش شايف الفيديو والصور منتشرين ازاي شايف كام فيو و فولوروز
عمار: لو مدحت عرف هيطحنك
رجائي : علي ايه ده 4 ساعات وشوفت عدد المشتركين كام
عمار: احكي لمدحت بنفسك عشان هيقتلك
رجائي : لاء استني ساعتان تلاته كمان عشان العد د يزيد ويبقي صعب عليه يمسح الفيديو
عمار ينظر للفيديو”: يخربيتك ده رجاله طالبنهم يالا
رجائي : شوفت بقي هنترفع متخافش
………………………………….
شركه المروان
نور: يعني ازاي يعني؟؟
خالد : لما وصلنا للمعلومه ده اتصلت بيك خوفت علي خالتو
نور” يدب يده علي طاوله الاجتماعات احمد يدخل بسرعه لهم
احمد : ايه يا فؤاد ايه اللي حصل؟؟
نور : البيبي مات
احمد : ايه مات …..مات ازاي؟؟
خالد : قابلنا امه
احمد : اسمها فرح صح
فؤاد : ايوه محجوزه في مستشفي وهي محجوزه بسبب حزنها ع البيبي
زين : ماما لو عرفت هتموت
احمد : ما حدش يقول حاجه وانتوا ابدءوا الاجراءات واطلبوا تشريح الجثه للاشتباه
خالد : كنت هعمل كده بس لفت نظري جزئيه مهمه
الكل ينتبه : ايه؟؟
خالد : اولا العنوان غريب بعيد خالص عن اقامتها يعني صادر من الرحاب
والمفروض انها مقيمه في بولاق يعني شتان ما بين العنوانان
احمد : سبب الوفاه
خالد : عيب في القلب ” خلقي”
بدا الشك يساور الجميع
احمد ” يتصل”
مي : افنديم احمد بيه
احمد : حالا الموبايل يكون مع الدكتور
تذهب مي علي الفور وتعطي الموبايل لدكتور منير” الخاص بالدار”:
احمد : اقفل الباب واسمعني كويس
منير: خير؟
احمد : حالا اطلع اكشف علي جميع الاولاد محتاج تقرير مفصل بحالتهم حالا
منير: اوامرك يا فنديم
احمد : بسرعه علي الدار كلنا
يذهبوا جميعا ويتفاجئوا بوجود ملك
ملك : خير في حاجه؟؟
احمد : يحتضنها ” حبيبيتي مفيش حاجه عايز بس كل التقارير الطبيه الخاصه ببراء
ملك : حاضر وتتجه معهم حيث جميع التقارير وتستخرج ملف براء الصحي
يطلع عليه احمد ويدقق فيه لفتره ثم ينظر لهم
احمد : غريبه ليه كل الفحوصات ده لبراء
ملك : كان بيبكي كتير خالص وخوفت فعملت كشوفات كامله عليه واشاعات
وتحاليل زي ما انت شايف
احمد : شايف حاجه صعبه
فؤاد : خير يا عمي
يقترب احمد من ملك ويجلسوا جميعا واحمد يسند رأس ملك علي صدره
احمد ” بهدوء كده هتفاهم معاكي وعارف انك قويه”:
ملك : خير
احمد ” ينظر لفؤاد ليتكلم
فؤاد : خالتو احنا قابلنا الام اللي اتبنيت براء
ملك تبتعد برأسها وفي فرح ” وشوفتوا براء كان معاها
فؤاد : خالتو اهدي
احمد يضمها بيده لتقترب منه “
ملك : خلاص قول
فؤاد : هي محجوزه في مستشفي لانها تعبانه وحزينه
نور: باختصار يا ملك الست بتقول ان براء مات
ملك ” فورا تبكي “
احمد ” اهدي يا ملك اهدي في لغز في الموضوع
ملك ” تتلهف وتمسح دموعها”: بجد طيب ايه
خالد : اولا عنوان الشهاده للوفاه مش هي نفس عنوان
الاقامه بتاعه اوراق التبني وفي الحالتان دول لازم يكون العنوان معلوم
ملك : يعني ايه مش فاهمه
احمد : يعني ممكن تكون الشهاده مزوره او تكون لغيره وكتبوها له
وخاصه سبب الوفاه اغرب …كل الفحوصات الطبيه
بتأكد سلامه الولد من اي اشتباه بوجود امراض
وسبب الوفاه في الشهاده عيب خلقي في القلب
فؤاد : المفروض بكلام حضرتك نقدم بلاغ في النيابه
نطعن في سبب الوفاه ونطالب بتشريح الجثه وممكن تحليل dna
ملك : انا عملته …ايتن قالت ممكن يفيدني مستقبلا مع الولاد
احمد : كويس خالص نهدي بقي وممكن نوصل
وبينما هم يجلسوا معا حتي تسمع اصوات بالخارج…
احمد : في ايه بس ؟؟
فؤاد : يتجه الي الشاشه فيجد سيده يبدو عليها الفخامه تتشاجر مع الحرس
خالد : ايه
فؤاد : ست عايزه تدخل تقريبا والحرس رافضين
خالد : هي مين ده يا طنط
ملك : كانت مرتبطه خالص ببراء بيقولوا كانت بتيجي علي طول تزور والولاد وتشوفه وتقضي وقت معاهم
خالد ينظر لفؤاد بشك
فؤاد : هي عرفت ان البيبي مش موجود
ملك : ايوه وانهارت واترجتني اني ارجعه وهي هتتكفل به ..
الغريبه ان الكل بيقول ان براء كان بيسكت خالص لما بيشوفها
فواد : تمام قابلها بس في مكان فيه كاميرات
خالد : شغل الصوت
تمسح ملك وجهها وتتظاهر بالتماسك وتخرج مشيره للحرس ان يسمحوا لها بالدخول
زهره : متجهه الي ملك علي الفور
ملك : اتفضلي تعالي
يدخلا معا غرفه السكرتاريه وتغلق زهره الباب
زهره : ايه يا مدام ملك ايه الاخبار؟؟
ملك : اخبار ايه ؟؟
زهره ” تحاول ان تتظاهر بالبرود”: اخبار البيبي اسمه براء تقريبا
ملك :” بهدوء”: مامته خدته وسافرت
زهره ” بصياح “: ايه انت بتقولي ايه مين اللي سافر وازاي؟؟
احمد بسرعه نلحق ملك
فؤاد يغلق الباب استني يا عمو في حاجه طنط فهمتني وماشيه صح
الجميع يترقب
ملك : يعني ايه ازاي انت مين ؟؟
زهره : انت مالك انا ارتبط بطفل هنا وحبيبته وكنت بجيب كل حاجه
حتي الموظفين يا ما اخدوا مني فلوس ازاي كده تسلمي طفل من غير ما اعرف
ملك : ليه فهمني موقفك وانت مين عشان نساعد بعض
زهره : انت تساعديني انت دا انا هوريكي النجوم في عز الضهر
يساور احمد الشك فيخرج بباكت بعصير ويدخل لهم
احمد :” يتذكرها ولكن لا يظهر الامر” خيرفي ايه اهلا بحضرتك ويمد يده لزهره فتبادله السلام
” يمد العصير لها”: فتأخذه علي الفور
ارجوكي اشربي واهدي وانا هساعدك
زهره ” تهدأ بعض الشئ”: فتشرب العصير بالشالموه وتطلب مياه
ملك ” تدق الجرس “: تدخل نجوي “احمد من فضلك مياه للهانم
فتأخذ نجوي باكيت العصير فيشير احمد باصبعه لهم ” فيفهم فؤاد ويشير لخالد الذي
يخرج بسرعه خالد ويأخد العصير والشا لموه ويضعهم في كيس نظيف
تشرب المياه زهره وتنظر لملك وتعتذر منها
ملك : مفيش حاجه انا مقدر قلب حضرتك الجميل
احمد : موضوع البيبي بهدوء بس حضرتك مين ؟؟
زهره :السؤال ده اوعدك اجاوبك عليه ويبقي بينا لما ترجعوا براء
براء لو ما رجعش انسي حاجه اسمها دار الهنا خالص
ثم تخرج علي الفور …بسبب اتصال عابد
عابد : ايه اللي هببته ده
زهره : ايه تعبت وانت مش جايب حل
عابد : ومين قالك كلهم مفيش حد ساكت خالص الله يخربيتك فضحتي نفسك وكشفتها
زهره : مش مهم واضح انها محترمه وهتقدر ظروفي
عابد : طيب انت كنت محترمه
زهره : صراحه لاء
عابد : بصي انت تختفي خالص الايام ده يا غبيه برغم ان موقفهم قانوني الا انهم مهتمين
يوصلوا للبيبي ووصلو لوحده فيهم تعالي افهمك الموضوع
زهره : تمام
يأخذ احمد الكوب والشالموه ويتجه بهم لعمل ومطايبقه تحاليل dna
نور : اجمدي يا ملك
ملك ” تحاول التماسك وتبتسم له ابتسامه صغيره
نور : لاء انا محتاجاك انت بالذات الايام اللي جايه
ملك ” تسابقها دموعها فجاءه وتحتضن نور فيبكوا معا
زين” يدخل ” فيبتعدوا وكلا منهم يمسح دموعه فورا “
ايه جو العشق الممنوع ده في ايه
ملك : تجفف دموعها وهي تنظر لزين ” مفيش تعبتكوا معايا بس
زين : طول عمرك والله يا ماما من اول ما اكتشفتي اننا توائم وكنت مدوخنا معاكي في المانيا
نور : سلام انا هختفي كام ساعه وجاي ادعولي
يذهب علي الفور
يجلس زين بجوار ملك
زين : عمي ماله غريب اوي
ملك : ابدا زعلان علي
المهم يا زين مالك
زين : ما تقلقيش في فرنسا وتقريبا جاي بالليل
ملك : انا عارفه بس ما يعرفش حاجه
زين : وتفتكري لو عرف كان هيبقي جنبنا دلوقتي
المشكله في فارس تقريبا كده هيطوع مع المخابرات بصي قاعد في بيت عبد العظيم بيه
ملك ” تضحك “: زعلان اوي
زين : مغلبنا والله يا ملك طول حياتك
تضحك ملك نروح بقي انا تعبت
يساعدها زين ويخرجوا معا
هويدا : الهانم تعبانه اوي يا استاذه مي
مي : المشكله ان البيبي اختفي
هويدا : ربنا يستر بقي
………………………………………………
عماره فرح “
فارس : بهدوء كده وواحده واحده احكي لنا جوزك مسافر اسبوع تقدري تحكي ونتصرف واوعدك اشوفلك حل واساعدك
فرح : والله يا بيه
فارس : انا مش بيه انا حد غبي لو وصلتش لطلبي هشنق نفسي هنا في شقتك
فرح : وليه يا بني
فارس : امي متهمه اعمل ايه هتموت مني بسبب القذاره
يستمر فارس لساعات طويله معها ويتلقي اتصال من عبد العظيم بيه
عبد العظيم بيه : وصلت لحاجه؟؟
فارس : معلشي يا باشا تاخد فرصه ارجوك ما تبعتهمش
عبد العظيم “: اضغط براحتك وانا متابع وكله بيتصور
ينهي المكالمه
فرح : خلاص هحكي لك علي كل حاجه
فارس ثواني بس ويضع كل محتويات جيوب البنطلون ومن بينهم قلم عباره عن قلم ويضعها لتسجل كل شئ
فرح : بس هتساعدني
فارس : شاهد مالك يا ستي ولا تزعلي
…………………………………..
فيلا النجار
ابتهال : مامتك اتاخرت اوي يا ايتن
ايتن : عربيه زين جات تعالي
آيه : بسم الله الرحمن الرحيم طلعتوا منين
ابتهال : كده يا طنط انا مضايقه خالص
تدخل ملك ويرحب بها الجميع
ابتهال : وحشيتني يا طنط ومحتاجاكي
ملك : خير
آيه : هي تعبانه ومش فايقه لكم
ملك : سيبهم
زين : ماما انا خارج لصحابي سلام
ملك تجلس بجوار آيه
ابتهال : شوفتي مازن وافق بكل شروطي
ملك : عارفه ايه بقي هتتجوزوا خلاص
ابتهال : يا طنط بيعامل ماما ببرود خالص
ملك : محترم ولا لاء
ابتهال : ماشي بس مقلل في حقها
ملك : ازاي
##ايه بقي ازاي ؟؟!!😉😉😉😉
##يعني هي ملك ناقصاكي يا ابتهال وانت يا ايتن ملك ناقصه مشاكل😉😳🤯
##نتابع كلنا الاحداث ومتهيألي كل الموضوعات بد ات تتوضح 🧐🤓🧐
##اتمني لكم قراءه ممتعه🧐🤓😚😉
##في انتظار تفاعلاتكم وتعليقاتكم وآراكم🧐🤓🙃
##دمتم في رعايه الله وحفظه….استودعتكم الله🥰😘😍😘😍
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــــــاء
##الفصل الاربع والاربعون
…………………
تدخل ملك ويرحب بها الجميع
ابتهال : وحشيتني يا طنط ومحتاجاكي
ملك : خير
آيه : هي تعبانه ومش فايقه لكم
ملك : سيبهم
زين : ماما انا خارج لصحابي سلام
ملك تجلس بجوار آيه
ابتهال : شوفتي مازن وافق بكل شروطي
ملك : عارفه ايه بقي هتتجوزوا خلاص
ابتهال : يا طنط بيعامل ماما ببرود خالص
ملك : محترم ولا لاء
ابتهال : ماشي بس مقللل في حقها
ملك : ازاي
ابتهال : يعني طلباتها فين وفين لما يقوم بها حتي
سلامه تحسه بارد كده وتقف ” تقلد ه تضع يدها في جيوب البنطلون وتلقي التحيه
ملك : عادي يا ابتهال
ابتهال : لا يا طنط مش عادي
ايتن : انت كل شويه حجه انت بتحبه ولا لاء وهو وافق علي شروطك ولا لاء
ابتهال : تمام بس حقي يعامل ماما كويس
آيه : انت بتقولي انه محترم وكويس
ابتهال : فعلا بس لاء
ملك : يعني هو مش عجبك كده
ابتهال : ايوه يا طنط
ملك : يعني مجرد حق بسيط لمامتك وهو ما غلطش وبيعاملها كويس كل الحكايه انه بارد
او بيعاملها زي الغريب انت مش عجبك ولا يا طنط مش عجبني
ايتن : اهدي يا ماما انت اتحولتي ليه
ملك : اهدي ايه تعبتوني معاكوا مش عارفين معني ارتباط ولا جواز وبتدخلوا في علاقات
وقعده كافيه مع صحابك تقرري انه لاء هو اناني وانا بحبه
وعايزه تحرميه من ابسط حقوقه وهو امتداده كانسان يكون له سيره في الدنيا
مامته تفرح بابنه عيله بحالها يمتد اسمها بوجوده
قرار انك ما تجيبش طفل او تتبني ده مش قرار فردان لاء
ده قرار عيلتان كاملين يوم ما بنقول يا جواز وبننتظر طفل عشان ده نسب وصهر ودم
ايوه في ولاد شوارع وولاد مرمين والدنيا غلط بس ايه ؟؟
ده مش سنه الحياه احنا عشان خالفنا كل قواعد الدين ولا اقولك بلاش دين
احنا كمجتمع كل حاجه العادي بتاعنا بيكون لها مسمي يبقي ليه يخالفوا حتي العرف
ويدخلوا في علاقات تضيع طفل روح
عشان لحظات محرمه انسانيا حتي ازاي انت او هو …ياخد حق مش معترف به من اي حد
واوعوا تقولوا العالم الغربي عندهم نكبات وبلاوي
وقوانينهم بتسمح لهم يقضوا علي ارواح برئيه والاسم حريه ورقي في العلا قات وهي كلها شبهه
ابتهال : مش كنت مقتنعه يا طنط
ملك : اقتنع ازاي وانت بنفسك جايه تشتكي
من مجرد مره ولا اتنان اتعامل ببرود مع مامتك مع انه مش هي اللي هيتجوزها
وانت عايزه تسلبه حقه في ان يكون له ابن ع الدنيا يكبر بحلمه فيه
ايتن : والولاد المرميه
ملك : نساعدهم علي اد ما نقدر بكل قوتنا كلنا كمجتمع
لكن عشان انشر واوافق علي ان الناس ما تجيبش اطفال وياخدوا الجاهزين ما ينفعش يا استاذه ايتن
كده بخالف حكم ربنا في خلقه وان ده مش سنه الحياه
السنه ان طفل يبقي اب وام..
ومن نحيه تانيه اكون بشجع علي مجانيه العلاقات ولا ايه؟؟
ابتهال : يعني ايه يا طنط
آيه : يعني يا روح طنط ده حقه مش هيشحته منك
وافقتي علي جواز يبقي تحققي حلمه
لو ما وافقتش من الاول ماشي لكن تربطه بيكي 8 سنين ودلوقتي تفرضي شروطك لاء
آيه : الله يكون في عونك يا ملك
ملك : انا خلاص هتجنن
……………………………………
النادي
زين : ايه ده ازاي مين اللي ورا اللعبه القذره ده
اشرف : انا اول ما وصلتني اتصلت بيك ده مهزله وفضيحه كبيره ليكوا
زين : فضيحه ايه دا انا هجررهم في سلاسل واجيبهم من بيوتهم ايه القرف ده هي ناقصه بس
يتصل زين بفارس
فارس : ايه يا زين انا انجزت انجاز حلو
زين : استنيني بره في مصيبه جديده
…………………………
حديقه فيلا النجار
يذهب علي الفور فارس ويتقابل مع زين في اخر مكان بالحد يـــقه
فارس : طيب ازاي وامتي
زين : هتجنن شوف حل شايف الفيديو محقق كام فيو والمصيبه في ناس طلبني
يضحك فارس
زين “: اضحك اضحك ما لاقيتش واحده عدله هيبقي نهايتها رجل
فارس : ما يهمكيش انا هخلص الموضوع
زين : لاء مش موضوع الحذف انا خلاص بلغت مباحث النت ع المهزله ده ا
انا عايز اعرف مين ؟؟
كل الصور ده هنا في الفيلا عندنا
وكمان عايز اعرف مين ورا الافكار الزباله ده ويتسجن
فارس : بسيطه تعالي معايا
يصعدوا معا الي غرفه فارس ويقوم بعده محاولات ويشعروا بالصد مه فور ظهور الاسماء
زين : انت متأكد؟؟
فارس : احنا مع بعض وشايف بنفسك
زين : معقول جني طيب ليه
فارس : ممكن تكون هي اللي صورت لكن مش هي اللي نشرت
زين : ازاي الرقم بتاعها
فارس : فعلا طيب ليه ؟؟
…………………….
تمر عده ايام يحضر فيها مالك من فرنسا والجميع يخفي عنه الامر
ملك : حبيبي عامل ايه؟؟
مالك : مضايق يا ماما وحاسس اني مخنوق
ملك : ليه بس؟؟
مالك : دكتور منصور والد رقيه طلع من القضيه من قبل ما اسافر ورقيه ضاغطه علي اني ازورهم وابارك له
ملك : باباها بردوا اعذرها
مالك : مش قادر كل ما افكر في انه عديم الضمير وانه فعلا مجرم مش قادر
ملك : حقك حبيبي ….بص اهدي علي نفسك وحاول ويعني من باب المجامله 5 دقايق وخلاص
مالك : فعلا مش قادر
ملك : براحتك وواحده واحده علي نفسك …المهم عاملين ايه ؟؟
مالك : عادي الجنان شغال ع الاخر معاها بسبب ا ابوها من نحيه وآلاء من نحيه تانيه
ملك : ليه كده عملت حاجه
مالك : بالعكس انا حاسس انها متغيره خالص ومطفيه كمان
ملك : ليه؟؟
مالك : متهيألي عابد هي مش مقتنعه به وبتحاول تكمل
ملك : وانت وبصراحه
مالك : انا بخاف علي آلاء بردوا غصب عني مش قادر
ملك تشعر ” بحيرته وضعفه نحو آلاء” فتحاول ان تطمئنه
: انا انشغلت عليكم كلكم بالدار انا هحاول يكون عندي وقت واكلمها
مالك : يا ريت يا ماما طول اليوم في المستشفي بتشتغل ما بتتعاملش مع حد خالص وحتي في العربيه مش بتتكلم خالص
ملك : انت بتكلمها عن رقيه
مالك : مش كتير بس بيحصل
ملك : المهم رقيه ايه ؟؟
مالك : بتغير يا ستي وعايز تحكم علي اني ابعد خالص عن الاء
ملك : بتحبك يا دكتور
مالك : وانا برتاح معاها وبحاول اتقرب منها بس هي تساعدني وكمان هي عارفه ارتباطي بعيلتي
والاء تعتبر ايامي يا ماما وعمري كمان
ملك : يبقي من حق رقيه تزعل وتغير
حاول تقربها ليك وتكلمها في كل حاجه
مالك : حاضر هحاول …بس انتوا ايه الحكايه بابا يا دوب عمليتان تلاته ويروح عندك الدار فيه حاجه؟؟
ملك : لا خالص كلنا بخير
يقبل امه ويقوم لغرفته ويتمني ان يكون زين نائم بغرفته كالعاده ولكنه لو يجده
مالك : وحشني غلاسته هشوفه فيبحث عنه
………………………
غرفه فارس
يدق الباب ويقوم زين يفتح ببطء ويدخله
مالك : فيه ايه بس
فارس :” ينظر لزين “: لاء مفيش
مالك : شكلكم فيه قولي مش ناقصه قلق
زين : تمام اقعد
يجلسوا معا ويحكوا له كل اخبار العائله
مالك ” يثور “: معقول معقول كل ده حصل وانا ولا عندي خبر
فارس : كان لازم حد يباشر اعمال بابا وكمان مش كله يعرف هي طنط آيه بس وتقريبا هاله
مالك : وازاي عيله؟؟
زين : لازم جزء يشيل معانا والباقي يمشي المركب ولا ايه يا دكتور
مالك : والما ؟؟
فارس : كل بنات العيله لاء …بقولك
المهم انتوا عرفتوا كل حاجه محتاجين حيله حلوه نرجع بها اللي اسمها يسريه ده
مالك : بابا فين؟؟
زين : ثواني…يتصل باحمد الذي يكون في طريقه للبيت
احمد : تمام 10 دقايق واكون عندك فيه جديد؟؟
زين : اني مستنيك ….في اجدد من كده ؟؟!!
احمد ” يضحك “: تمام يا سيدي سلام
ينزلوا جميعا ليتفاهموا معا ويتفاجأ زين بجلوس نور بشكل منفرد في جانب مظلم من الحديقه
يشعر زين بمزيد من القلق ويقترب منه
نور: ايه ده معقول لسه صاحي
زين ” يداعبه “: طبعا ما انا لسه ما اخدش الحضن بتاعي
نور: لاء مش ناوي الليله
زين : طيب اعمل ايه انا اقعد ع الرصيف
نور: خلص
زين : هخلص بس اعرف مالك
نور: كويس
زين : انا عارف انك بتعمل فحص كل شويه وتحاليل بس ليه بس؟؟
نور : بتراقبني يا بن ملك
زين: يزيد قربه له “: يعني بذمتك لو ما رقبتكش انت اراقب مين بس
نور: اتا كويس مفيش حاجه
زين: انا فاضي علي فكره وزي الفل وعندي استعداد اكمل جنبك للصبح
نور: وعد يكون بينا
زين : عيب عليك من صغري وانا شاهد علي مكالمتك لفتنه مش كنت براقب لك الطريق
يضحك نور ويبدا في الكلام
نور: كنت في ميتنج من كام اسبوع وتعبت جامد وكان في دكتور موجود الحمد لله ساعدني
وبقيت كويس بس طلب مني فحص شامل قومت به وطلع عندي مشكله في القلب
ويعني اطمن بس عليكوا وع الظروف واعمل عمليه قلب مفتوح
زين : ماما عارفه صح
نور: الوحيده
زين: وبابا لاء ليه
نور: انت عارف ابوك هيمارس علي كل عقده ويمشي ورايا بالعلاج
زين: بس انت مش لوحدك عشان تقرر كلنا شركاء يا نور باشا
نور: انا مش خايف من العمليه بس نفسي ااقرب من ربنا اكتر حاسس اني قصرت في حقه جامد
زين : ايوه بقي محتاجين الشيخ ينطق
نور” ينظر بيأس”: خايف ما اطلعش منها وما اطمنتش علي حد خالص
زين : انا هطمنك هشيل رزان عشان خالد يحس علي دمه واهي الاء مخطوبه
وخلدون شكله عجباه عبقرينو ايه رأيك بقي اتحلت
بس علي فكره في ذنب تاني كبير ما اتكلمتش عنه
نور: ايه هو؟؟
زين : مرتبي اللي خصمته 3شهور المفروض تدفعه
نور:وبعدها خلاص اروح اموت يعني
زين : انا ساعدتك اهوه ايه تاني بقي
نور” يقوم”:ليمشي
زين : ايه بقي مالك
نور”ينظرله يسخريه وضيق”: تصدق يالا انت ما عندكش دم
وانا قلت هتاخدني في حضنك وتقول يا حبيبي يا نور مين هيسهل ويغطي ع البلاوي بتاعتي مين
زين : يقترب منه وبالفعل يحتضنه
وفي اذنه ” انا فعلا مش هقول كده لاني هكون قبلك مش موجود عليها انت عارف انت ايه ؟؟
نور” يتأثر و يبكي”
يحاول زين التخفيف عنه
“انا بفكر لو انت مش عمي كنت هتبقي صحبي اللي عيلتي كلها هتقطعني عشان ابعد عنه لانه شيطان
نور: وربنا غلطان اللي يسنرجلك ويحكي لك
زين : تعالي بس نشوف اخر بلاويك انت واختك طفحتنا الدم معاها
هي ليه ما بتهديش كده وتقعد في البيت تقور بدنجان ولا تحشي كرنب
نور: ماهي بتعمل كل ده
زين : قويه ومفتريه وربنا النهارده قضيت اليوم معاها ما هديتش
وقفت علي دماغ الغلابه في التنضيف كل جزء من الدار
حتي الغسيل حتي حمام الولا د
وفي الاخر شافت تي شيرت لبراء لابسه طفل تاني ما بطلتش بكا
فخدتها في حضني ابص الاقيها تبص لي وتخيل تطلب ايه؟؟
نور : ايه ؟؟
زين : حسابات المستشفي الجديده
عشان تظبط الميزانيه لمرحله التشطيب النهائيه
وتتفق مع المهندسين والشركات ع الاجهزه
نور : امك ده ماكينه
زين : اعمل ايه يا ربي في العيله ده
……………………………
علي الطرف الاخر في الحديقه
فارس : بابا كل ده بيطمن علي ماما انا تعبت
يقترب منهم زين ونور
نور: فين الباقي
مالك : فؤاد وخالد اهم وراك
يجلس الجميع ويشعروا بالقلق
زين : مستنين ايه ما تقولوا
فارس : بابا يا سيدي عند الفراشه
نور: عند ملك يبقي مفيش اجتماع انسي
زين : استنوا بس هفركشهم
يتصل زين فورا
احمد : ما تردش بقي سيبهم شويه
ملك : لاء اطمن بس
احمد : هيطلبوني وانت وحشني بقي
ملك : هعمل اني نايمه” تفتح الموبايل “: بصوت منخفض “: ا….ي……ه …يا….ز….ي…ن
زين ” يفهم امه علي الفور” فيشير لهم بالصمت التام
ماما ما عمو مش عارف ماله؟؟
ملك ” تفزع علي الفور”وبصوت عالي “: مين مين؟؟
زين : نور
ملك : انا جايه حالا
مالك : حرام عليك فزعتها
يضحك الجميع عليه وفي ثواني يجدوا ملك بالاسدال مع احمد بجوارهم
ملك :” لزين “: اصلك حيوان بقي كده تفزعني
زين : هو ده الحل الوحيد العالمي عندك وانت لسه بتظبطي الروج
احمد ” في غضب “: قوم قوم هات كرسي لماما
يجلسوا جميعا ويبدءوا يتناقشوا في الامر
مالك : انا عندي تصور حلو
احمد : اهم حاجه سبب قوي يقنع يسريه انها تيجي بالبيبي تاني
##واوووووو معقول هتعرفوا ترجعوها بالبيبي تاني😉🤓🙃🤯🧐
##ايه الحل اللي هتقدموا يا مالك صحيح😗🧐🤨🤓
##ينفع تصرفك يا مالك مع رقيه ده😇🙂😉😌
##اتمني لكم قراءه ممتعه😴😴😴
##في انتظار تعليقاتكم وتفاعلاتكم🧐🤓
##دمتم في رعايه الله وحفظه…استودعتكم الله😍😘🥰😍
##الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــــاء
##الفصل الخامس والاربعون
يجلسوا جميعا ويبدءوا يتناقشوا في الامر
مالك : انا عندي تصور حلو
احمد : اهم حاجه سبب قوي يقنع يسريه انها تيجي بالبيبي تاني
مالك: طبي
نور: يعني ايه
مالك : لازم تكون معلومه متعلقه بصحه البيبي هتهدد حياته اي حاجه من ده
احمد : ازاي؟؟
فارس: بابا نعمل تقارير معتمده عن صحه البيبي ويبقي فيها مرض نادر اوي ماحدش يقدر يكتشفه بسهوله
احمد : حلو جدا ده بقي عبقرينو لازم تلعب في الجينات الوراتيه للبيبي
ملك : مفيش حد يعرف حاجه
احمد : انا مش موافقك من الاول علي كده احنا عيله واحده
امال ايه الفايده اننا كلنا عايشين تحت سقف بيت واحد
وقلبنا علي بعض عشان كل واحد يبقي له هموم لوحده ولا ايه يا نور؟؟
نور” هاه “: صح طبعا كلامك
خالد : انا موافق عمي
فؤاد : 10 دقايق وكله يبقي في الريسبشن
زين : لاء في المطبخ
ملك : ايه يا ولد
زين : جعان يا ستي طول النهار معاكي في الدار بشتغل في الملفات
والمشاكل اللي شوفتها عندك سدت نفسي
ملك : انت تاني … تاني
زين : تمام هنعرض الموضوع ع الكل جوا
يتصل الجميع ببعضه وفي انشغالهم
يقترب احمد من نور وينظر له ” فيرتبك ” نور
احمد : علي فكره موضوعك سهل وبسيط ومش محتاج خوفك
نور” محاوله الاخفاء”: موضوع ايه يا دكتور
احمد : احنا الاتنان فاهمين بعض كويس
نور: ملك عرفتك صح
احمد : موضوع صحتك ازاي معرفش زي الهانم آيه اللي فوق اختفت اسبوع
وفاكره اني معرفش ايه يا عيله النجار هو انا شويه
نور: آيه مالها ؟؟
احمد : مشكله صغيره وانا عرفتها ورميت الطعم للفراشه بتاعتي وبلعته
والحمد لله عملت العمليه وزي الفل من شهور وانت شايفها
نور: يعني اطمن
احمد : هكون علي دماغك جوا مش هسيبك
يحتضنه نور
الجميع : في ايه قلقتونا
يشير مالك
يجلس الجميع
احمد : المفروض اننا عيله وكلنا صمممنا وعاهدنا بعض اننا نتمسك ببعض
وولادنا يتربوا زينا ونتعلم من درس بابا لما ساب ملك عند خالتها
وانا في الاخر ادبست
مالك : علي فكره بسيطه وانا هتحمل كل النتايج
احمد : بس يا لا انت مش هتتجوز بقي انا نفسي انفرد بها مش عارف منكم
ايتن : هي جلسه تعارف خلصوني انا طول اليوم في المعمل وميته م التعب
زين : انت ياعم الباشمهندس يا صغنن انت محتاجينك
ايتن ” تشير لنفسها “: في ايه
خالد : عمي نبدا الحكايه الاول
يعرف الجميع الامر ويصدموا مما حدث
صفاء: بس ايه علاقه الست ده ” زهره ” بالبيبي ده معقول ارتبطت بس
احمد : لاء الهانم ام البيبي اصلا
ملك ” تصدم “: ايه انت بتقول ايه ؟؟
احمد : اهدي بس
يفتح البروجيكتور ويستعرض مقابلتها الاولي عند اكتشاف اختفاء البيبي
ورد فعلها والمقابله الاخيره
اهاه انتوا شايفين رده فعلها ازاي؟؟
هاله : فعلا ام
الاء: ثواني يا عمو كرر تاني
احمد ” يكر رالعرض”
الاء : الست ده اكتر من مره شوفتها مع عابد
ملك ” تؤكد “: اه..اه فعلا واحنا شوفنها لما كلنا عند الدار بتشوفها لاول مره قبل الافتتاح
خالد : بدات تتربط
احمد : الاكتر من كده تحليل dnaبيطابق تحاليل البيبي
هو مين فعلا طلب منك التحاليل ده يا ملك
ايتن : انا يا بابا طلبت من الكليه والكل شجعني وقمنا بكل التحاليل
للاطفال برقم كويس
وبقي اساسي لكل طفل في الدار عند ماما
مالك : كلمينا شويه عن فايده التحاليل ده غير المعروف لينا
ايتن : ممكن يساعدك في اكتشاف نوعيه علاج تتناسب
مع الانسجه في الجسم
ويساهم في اكتشاف امراض نادره بس ده شغالين عليها
ومحتاجه مجهود كبير
فؤاد : حلو جدا ممكن التقارير الخاصه بالاطفال عندنا تشتغل علي كده
وتساعدينا في اكتشاف امراض نادره صعب اكتشافها
وعلاج بالاجراءات العاديه
ايتن : طبعا بس ليه؟؟
مالك : محتاجين التقرير ده عشان مهم خالص عشان نقنع الام اللي
سافرت بالطفل تيجي
هاله : هي اتبنته ليه ؟؟
ملك : مش هي اللي قامت بالتبني ده واحده تانيه
صفاء: والتانيه ليه تشيل مصيبه كده
فارس : باختصار يسريه ” الست المسافره ” هددت فرح انها تكشف سرها
لجوزها لان بنته مش بنته وهي اقنعته يتجوزها
نور: ايه القرف ده بس
حسين : البعد عن ربنا وتعاليمه فعلا تبقي الحياه ضنك
ايتن : انا هقوم لاني اتعقدت خلاص
زين : لاء استني اختلفت انا وماما النهارده ومحتاج رأيكم
حسين : احكي شكلها صباحي
زين : الصبح في ست جات مع بنتها تقريبا 20سنه حامل تخيلوا بتطلب ايه من ماما
الهانم عايزه ماما تاخد البيبي بعد بنتها ما تولد عشان تستر عليها
عشان هتتجوز
حسين : ليه ؟؟
زين : الهانم جوزت بنتها عرفي عشان المعاش ما يتقطعش الخاص بباباها
وطبعا الباشا ” جوزها عرف ” وهرب وسابهم الاتنان
والمفروض ماما تساعدها
الما : عملتي ايه يا ماما
ملك : المشكله انها اتفقت علي عمليه غريبه كده عشان تجوز بينها اربع شهور لواحد نازل سياحه مقابل فلوس
ايتن : ليه كده بتبيع بنتها وابنها كمان
احمد : الفقر والجهل وقله الدين هيوصلونا لابعد من كده
حسين : لاء زمان كانوا افقر وكانوا افضل
مالك : زمان كان فيه ترابط وعيب وحرام دلوقتي ايه كله واخد راحته
والمظاهر الكتير المتعبه لناس كتير
الما : فعلا انا كنت محتاجه اكلمكم في فكره ليا انا ووليد
زينه : انا تعبت نفسيا خلاص
احمد : لاء الكل يقعد
الما : فكره بسيطه بس محتاجه تشجيع حلو وموافقه من المؤسسات المعنيه
سيف : خير
وليد : باختصار عايزين نعمل مؤسسه تربي الاطفال
بمعني هنهتم بتلات مراحل الطفوله من سن 3،4 سنين
الي 18سنه ونقسمهم
هنجيب متخصصين واستشاريين تربويين يدربوا المؤهلات
ويتقسموا مجموعات ونربيهم بمعني
نعلمهم دين ومفاهيم واخلاق صح بما يتواكب مع الوضع الحالي
للمجتمع
وطبعا شيوخ بس فاهمين الراي الصح للدين واحتياجاتنا ويحقق التوازن بينهم
وكمان المواهب بس الفنيه وممكن في المستقبل الرياضيه
ايتن : وده مقابل ايه؟؟
وليد : يعني ايه؟؟
ايتن : فلوس
الما : لاء مش الهدف احنا هنشتغل في الاماكن المحتاجه وفيها كثافه اطفال كتير
هاله : والله خايفه لا الناس ما توافقش
ايتن : ليه بقي؟؟
هاله : يا بنتي في ناس بتشغل ولادها معها في المحلات والبيوت
الما : لاء يا طنط انا بكشف علي اطفال في الطوارئ اهله بيكون نفسهم يحققوا مستوي كويس بس مش قادرين
زين : يبقي شرط ان يكون اهله متعلمين عشان يعرف قيمه المكان
ايتن : صح والجهله نسيبهم في جهلهم مش مهم
هاله : ايه يا بنتي
ايتن : انا عندي عقده خلاص من الجواز والعيال اللي بيخلفوها ومش مقدرين وجود طفل انسان في الدنيا
ويوم هيقف فيه يتحاسب عليه كل الحكايه انانيه مفرطه بحته عشان يحب ويبقي له اسم ويتفشخر انه عنده طفل
وليد : بت انت انا نفسي اجيب ولاد من اختك هتعقد نا كده
ملك : بس فعلا بالوضع اللي الواحد شايفه فعلا احنا محتاجين ثقافه وفكر جديد يعلمنا يعني ايه هيتوجد وانت المسئول عنه
ملك : بس فعلا بالوضع اللي الواحد شايفه فعلا احنا محتاجين ثقافه وفكر جديد يعلمنا يعني ايه هيتوجد وانت المسئول عنه
ايتن : يبقي م البدايه
حسين: صح المفروض نربي ولادنا ازاي يختار من صغره ويتحمل نتيجه اختياره احنا نعلمه ونتحمل نحاول ما نمنعهوش حتي لو اختار غلط موقف مع التاني هيفهم ويعرف يسأل
ويتعلم اسباب اختياره للشئ ده
زينه : بس تبقي مسئوليتك الفعليه انك تعرفه مش تفرض عليه الصح بتاعك او وجهه نظرك وتبقي مستني انه يحكي لك وانت مش بتعطي له نصيحه لاء انت بتفرضها عليه
احمد ” يقلق من كلام زينه “ويشعر بانه تحذير منها …فيتدخل علي الفور
كلامك صح جدا بس مش كل المواضيع يعني مثلا في قرارات مصيريه هيبترتب عليها ترابط عيله كامله
انا آسف مش هقدر اوعدك اني اخد برأيك بس لانك ممكن تفكري في نفسك بس بسبب الاحساس المسيطر عليكي ومفيش مراعاه للباقي
زينه ” تشعر انها رساله موجهه لها وانه يفهم ما يدور في عقلها ” ويشعر بها طارق ” فيجدها فرصه للتحدث مع الجميع
طارق :” حلو جدا الطريقه ده …وانا اعتبره طلب استشاره رغبه حقيقيه اي حاجه …..المهم انا معجب بزينه وبسأل حضرتك المفروض اعمل ايه؟؟
مالك : ما انت عملت اهوه انت لسه بتسأل
مروان : فجأءتنا
##واوووو بقي ده طريقه يا طارق ينفع كده؟؟🤓😉
##يا عالم بقي هيكون الرد ايه؟؟😟😕😒😏
##يا تري ايه رايكوا في فكره الما ووليد؟؟👊👊👊
##هل فعلا احنا محتاجين مؤسسات زي ده مع ان المجتمع في تقدم هما بيقولوا كده احنا بنتقدم بيقولوا!!!!😎😎😎
##اتمني لكم قراءه ممتعه🤩🥳🧐
##وبتمني فعلا ان الكل يشارك برايه بلاش القراءه الصامته شارك بافكارك🙌👐👇👇👇
##دمتم في رعايه الله وحفظه….استودعتكم الله🥰😘😍