
وعد وكبرياء بقلم إنتصار حسن الجزء الثاني
##وعد وكبريـــاء
##الفصل الثاني والعشرون
نور: تعالي يا مالك اختارمعانا كروت الدعوه
مالك: “في ضيق”: لا هشوف ماما
يصعد الي الاعلي ويستأذن ليري امه ويجد احمد يقف بجوار الفراش ينظر لملك باستغراب!!!!
مالك: في ايه يا با با؟؟
احمد : مش فاهم جايز واخده منوم ولا تعبانه نسيبها دلوقتي
يتركوها لعده ساعات ويجلسوا مع الجميع
نور: ملك وحشتني صحوها
الما: انا كمان محتاجاها
فارس : انا هشوفها
مالك : لاء خليك انت
يصعد مالك يجدها نائمه يقترب منها يجد حرارتها مرتفعه بشده
يتصل باحمد
فارس: بابا اطلع ماما مش طبيعيه
يصعد علي الفور فارس واحمد والجميع
احمد ” يقترب في لهفه”: مالها؟؟
يتحسس حرارتها فيجدها مرتفعه بشده ويحاول ايقاظها ولكن بلا جدوي
احمد يخرج الجميع وعلي الفور يخلع ملابسها ويحملها ويضعها تحت المياه الفاتره وملك لا تستعيد وعيها الا بعد وقت
احمد يلتقط انفاسه ويحمد ربه ويخرجها من تحت المياه ويضع المنشفه عليها و يقوم بعمل كل الاسعافات
ويساعدها في ارتداء ملابسها وتجفيف شعرها ويضعها في الفراش
يدق الباب
الما : ” ببكاء ” ايه يا با با
احمد : مش عارف اعراض غريبه مامتك كانت بتوصل للحاله ده لما بتحمل علي نفسها
مالك: هي كانت فين مع خالتوآيه ؟؟
زينه : هما غابوا 4 ايام بس ويوميا كنا بنطمن عليهم
احمد : يعني ايه مش عمو كان حاجز لهم
فارس : الاهم دلوقتي ماما
الما : انا ههتم بها
احمد : لاء انت بلاش
الما:” بحزن” : ليه يا با با
احمد : مفيش بس المفروض نخفف عنك ايتن وزينه يتابعوها في وقت غيابي وعشان هما يتعودوا انك ممكن ؟؟!!!……يعني انت فاهمه
الما : ” تحزن الما وتشعر ان الجميع يستعد لغيابها المفروض عليهم”..: تمام بعد اذنكم
ملك تستعيد وعيها بعض الشئ
ملك :آيه متعرفش اني تعبانه
زينه: ليه يا ماما
ملك: عشان خاطري كانت زعلانه علي وليد انتوا عارفين انها مربيه وانا كنت بهون عليها
احمد: شوفتي بدايتنا من قبل الخطوبه ما تتعمل
فارس ” ينظر لاحمد ليهون علي امه “:: تمام يا ماما المهم صحتك
احمد : ” يشير للجميع فيخرجوا ويحاول احتضان ملك ولكنها ترفض وتطلب وتصر عليه ان يغادر الغرفه لخوفها عليه
احمد يقوم بعده اتصالات و” في نفسه تمام يا ملك عملتي اللي في دماغك واتحملتي لوحدك عشان الولاد ومروان
…بس ماشي يا بنت عمي هشوف آخرتها معاكي”
تمر عده ايام تسترد ملك صحتها وآيه ايضا
………………….
غرفه احمد وملك
احمد : بس تعرفي افضل حاجه خطوبه زين وآلاء
ملك : ليه ده مجرد خدعه
احمد : عارف بس تكون فرصه مالك يراجع نفسه ويخلص من تصرفات آلاء وتتعلم تعامله صح وتتربي
ملك : بس انا حاسه انه متغير
احمد : في لينك شغال دلوقتي
ملك : مين سندريلا بتاعتك
احمد : يعني بحس ان في تعامل بينهم
ملك : آلاء بنت نور
احمد : بتمناها وبحبها وكنت بتمني الما تكون زيها قويه برغم حبها لمالك بس جامد ه
ملك : يعني عجبك شخصيتها
احمد : بس مش مع مالك تنفع لميسره يستحقها عن جداره
ملك : النصيب
احمد : هشوف في آلاخر …اخرتها معاكي
ملك تعالي نشوفهم
ينزل احمد وملك
..
” الريسبشن “
زين: ده شكل بيت هيستقبل خطوبتان
نور: طول عمرك فقري
ملك : خلاص الحمد لله كويسه وكل حاجه جاهزه
زين : لسه البدله
مالك: ” اراد ان يستفز آلاء ويرد لكبريائه ” افخم بدله لاغلي عريس
الاء” تنصدم”: معقول يا مالك اشتريت له بدله
مالك : طبعا مش روحي
احلام : ما تشوف رزان يا زين ليه االاء؟
زين: هو كل يوم هخطب واحده يأثر علي سمعتي
احلام: وسمعه بنتي اللي هتفركش بعد شهر
زين: بنتك … شوفي الفرص اللي هتتعرض عليها بعدي هو انا اي حد
وبينما الجميع يتحدث يتلقي مالك اتصال وعلي الفور يقوم الي الخارج
زينه ” تغمز لفارس”: ايه الدنيا الدكتور كل يوم ساعه واتنان ع التليفون
طارق: خليكي في مذاكرتك
زينه: سيبني يا طارق خلاص باقي اسبوع ع الغلب مرعوبه والله
احلام ” تتظاهر بالدهشه وتحاول الاستفزاز”: طارق كده ..اسمه ابيه
زينه: مين اللي ابيه نفس فرق العمر بينا ماما وبابا وتقريبا عمو نور وطنط فتنه
الاء” بخبث”: بس دول متجوزين
زينه : يعني فرق السن ما كانش سبب في مشكله يبقي ايه مشكلتي اقول يا طارق
احلام : فهمنا
زينه : هو ايه ؟؟
احمد : متهيألي سخفت كده
نور: خلاص فين الما وميسره
هاله : عند حوض الورد
آيه : حبيبتي زينه هاتيهم
احمد : انا هستأذنكم هنام
الجميع ينظر له
حسين : ايه يا ملك
ملك : زعلان خالص وتقريبا مقاطعني
سيف : فتره وكله يتقبل الوضع
تأتي الما وميسره ويجلسوا مع الجميع
صفاء: حبيبي الف مبروك انت عارف احنا جهزنا كل حاجه بس الخطوبه هتكون عائلي
ميسره: خير بقي ليه؟؟
آيه : حبيبي انت عارف انا وملك تقريبا تغيير الجو تعبنا ومش هنقدر علي تعب الخطوبه ..
ملك : بأذن الله نعوضها في كتب الكتاب والزفاف
ميسره: بس ده ما كان اتفاقنا
حسين: احنا قلنا حفله عندنا وده ليلتنا والمهم انك تكون خطيبها بشكل رسمي
الما: مفيش مشكله يا عمو
ميسره : يعني ده الهديه تمام ويقوم والما تتبعه
زين : ايه ؟؟
هاله : هو ده الصح ازاي احمد مش طايق وجوده هنا ونروح قاعه ومدعوين وصحافه
سيف : عامه نعوضها
ملك ” تشعر بالقلق”: ربنا يستر
…
في خارج الفيلا
ميسره: شوفتي صدقتي كلامي
الما: مالك بس ماما وخالتو فعلا كانوا تعبانين
ميسره: في الاول تأجيل اسبوع لمرضهم ودلوقتي خطوبه بالبيت
الما : ايه المشكله خطوبه جميله كانت هنا وكتب الكتاب
ميسره: جميله اللي باباكي وعمك اشتروا لها شقه وباباكي اعطي له يبني مستشفي كامل عشان يساعده
الما: قصدك ايه؟؟
ميسره: عادي مفيش المهم انت تكوني سعيده ولا يهمك بالاذن
الما تدخل
الما: ماما لو سمحتي كلمتان
ملك : تصعد معها الي غرفتها
الما: ” تغلق الباب”: يعني ايه يا ماما تلغوا القاعه
ملك : مفيش حاجه والله
الما: لاء انا اسفه في
ملك : انا تعبانه وانت شايفاني
الما: الف سلامه عامه شكرأ انا فهمت
ملك تحاول ان تهد ئتها ولكن الما لا تسمع او تعطي فرصه
تخرج ملك وهي مرتبكه و مش عارفه تعمل ايه؟؟
يمر يومان ملك تحاول فيهم احتواء غضب احمد والما ولكن بدون جدوي
….
يوم الخطوبه
صفاء: مالك يا ام العروسه
ملك: ياريت ابقي امها
آيه : فتره وهتعدي
هاله : ما انت شوفتي كانت معذبنا ازاي؟؟
ملك: ياريت كانت مشاكلها انها تقعد معانا
احلام : انا بنتي هتقعد
فتنه: مبارك بجد عليكوا زين قمر
احلام: وبنتي دكتوره
ملك: ربنا يوفقهم بس
تدخل ايتن وهي تمسك طبله والجميع يزغرد
هاله : عبقرينو
ايتن: كلنا ع العربيات بقي نجيبهم ونتصور في اماكن حلوه وبعدين نيجي تاني
ملك : با با فين ؟
ايتن : اوعي تفكري
ملك: لازم افكر
الجميع يتجه للسيارات
…
“غرفه ملك واحمد”
ملك : ارجوك يا احمد كده البنت هتصدق كلامه
احمد : بحذرك يا ملك ارجوكي
ملك: المفروض انت اللي تستقبلها وتسلمها له
احمد : لو راضي عليه انا مجبر وهي هتزعل فبلاش ارجوكي ومش انت قلتي هتلبس هنا
ملك : حسيتها هتزعل
احمد : خلاص انا موجود هنا اياد جاي وشريف والباقي معاكوا
تحاول ملك ولكنها تفشل فتنزل في احباط
تجد نور ينتظرها
يستقلوا معا السيارات
….
عند البيوتي
تخرج الما في يد فارس ويراها وليد ولا يستطيع الاستمرار اكثر
فيبتعد بسيارته علي الفور وتلمحه الما فتحزن ولكن تحاول ان تعيش الفرحه
وايضاآيه فتحزن ” تشير لطارق فيتبعه بسيارته “
الما” تبحث بنظراتها علي باباها “فلا تجده
الما: فين بابا يا فارس
فارس : في البيت بيستقبل الضيوف
الجميع يحتضن الما وميسره بالتهنئه
مالك: ماما نستعجل زين وصل مع الاء
ملك : حاضر يا حبيبي هيتصوروا وخلاص
يستقل الجميع السيارات
ملك في منتهي القلق
الجميع وراء سياره الما وميسره
….
سياره ميسره
الما: احنا هنروح فين
ميسره : مفأجأءه
تتجه السيارات سريعا الجميع مندهش للطرق ولكنه يتابعهوه
فجاءه تتوقف سياره ميسره امام فندق فخم وتنتظره الموسيقي
تنزل الما وهي مذهوله
الجميع يتفاجئ
ميسره: ينظر لهم : ده اقل حاجه تكون بها خطوبتي
ملك تشعر بالدوار وتتغير ملامحها علي الفور وتزيد ضربات قلبها
نور وحسين وسيف ومعظم رجال وشباب العائله يحيطوا بميسره
سيف : ايه ده ؟؟
ميسره : لو سمحتوا ” يشير للقاعه”: خطوبتي اتفضلوا معنا
ملك في ذهول ولكنها تنظر الي ايتن والبنات فيحيطوا بالما ويغنوا ويرقصوا معها
يبتعد ميسره عن الجميع ويقف بجوار الما و تحطهم الاغاني والموسيقي
تجلس الما بجوار ميسره التي تحيط به اسرته فورا ليهنئوه
الما الجميع يجلس علي اقرب كرسي له
نور: ملك نهدي ونتعامل
هاله : والناس اللي في البيت واخوك
حسين: ساعه ونمشي
سيف: احمد كان عنده حق خبيث
صفاء: ايتن ايتن
ايتن: ايه يا خالتو
صفاء: كلكم حوالين الما ما تسيبوهاش وفرحوها
مالك: ماما بابا بيتصل
نور: هات
نور: ايه يا احمد مش كنت جيت معانا الشباب يا سيدي صمموا وهيتصوروا في مركب
احمد: مركب ايه زين والاء وصحابه موجودين وزمايل العيله ايه؟؟
نور: بوفيه بقي عقبال ما نيجي
احمد : طيب ابعتي ملك وفارس
نور : هتصرف
ملك: خلاص مفيش حل مع احمد الموضوع انتهي
آيه اسكتوا بس
يبدأ البرنامج وميسره في منتهي الفرح ويشعر بالازمه التي وضع الجميع فيها ولكنه لا يبالي
تمر ساعتان
..
فيلا النجار
احمد : ايه يا مالك انا تعبت
مالك: معلشي يا با با انت عارفهم
الاء: انا زهقت ايه القرف ده وخدني رهن للعيله الزفت ده
مالك” بغضب”: احترمي نفسك
الاء” : الاحترام منكوا انتوا
مالك : يعني ايه؟؟
الاء: انت شايف حته دكتور لففكوا حوالين نفسكوا ومجرد خطوبه
زين: احترمي نفسك يا الاء
الاء: انا محترمه غصب عنك الدور والباقي عليك بتخطبني عشان خايف من الفتنه
زين: مين قال كده ولا خطوبه ولا حاجه والحمد لله مفيش اعلان مجرد فستان يا حلوه
احلام: زين ده اتفاق
زين: ده احترام لنفسي
احلام : من امتي ؟؟
زين: من زمان بس انتوا مش واخدين بالكوا اتفضلي يا لولو علي فوق فركش
احلام ” تخيل كنت بحبك وبتمناك بس الحمد لله
زين : فعلا الحمد لله
…
القاعه
ملك: كفايه كده اعصابي تعبت …تقوم ملك ووراءها هاله وصفاء
ملك: لالما حبيبتي الناس زهقوا وتعبوا
ميسره: علي وين
صفاء: حبيبي انتوا فرحتوا ….اصدقاء العيله منتظرين
آيه ” تمسح علي كم البدله”: حتي يستجيب بهدوء
ميسر ه : تمام بيكفي اتفضلوا
يخرج الجميع ويستقلوا السيارات
..
فيلا النجار
مالك: بابا خلاص وصلوا
احمد ” يجلس بجوار شريف واياد
اياد: ايه يا احمد مش تروح تحضن الما
شريف : لازم
احمد : لما يدخلوا بس
يدخل الجميع ويستقبلوهم الضيوف
ميسره: معقول يا الما ده احتفال بخطوبه بنت العالمي
الما:” تشعر بالاحراج” : تقف بجوارها ملك لتلتقط لهم الصور معا فتحتضنها ولكن الما تبتعد عن ملك
يلمح الموضوع مالك فيسحب امه بذراعه ويبعدها عن الجميع
ملك”مصدومه ولكنها تتظاهر بالعكس تبتسم له”:
مالك: ايه ده ازاي الحيوانه ده تعمل كده
ملك : ده انا كنت هقع وهي سندتني بدراعها
مالك” بغضب “: ماما انا شايفها وهي بتبعدك عن حضنها
ملك: لا لا انت فهمت غلط
مالك: تمام عجبك اللي عملوا
ملك: ارجوك يا مالك اسكت دلوقتي عشان الناس
ميسره يلمح مالك وملك وينظر يلمح احمد وهو يتقدم ليهنئ الما
فيقوم علي الفور ويشير للموسيقي فتكون موسيقي هادئه يتراقص بها مع الما ويحيطه الجميع
اياد يلمح الموقف” : فيحتضن احمد ويشير الي شريف وعائلتهم فيقدموا التهنئه وينسحبوا في هدوء
تنتهي الرقصه ويحيط الشباب والبنات بالما ويتركها ميسره وينسحب بعائلته علي الفور
يشعر احمد وملك بالالام تجتاح صدرها حزنا من وعلي الما ولبكن تحاول ان تتجاوز الامر
….
احلام تتقدم من ملك
احلام: عجبك اللي حصل
ملك: في ايه بس
احلام : مش ملاحظه ان الاء مش موجوده
ملك : فعلا فين هي ؟
احلام : مع زميلها يس هناك
ملك: ليه ؟؟
احلام : ابنك كلمها بطريقه مستفزه
ملك: تمام نحاول معاهم
احلام : ابنك ما يهمنيش اصلا انا مجهزه عريس بس اقنعي نور
ملك: حاضر اكيد افهم منك وافهمه
علي طاوله كبيره يجلس حسين وسيف ونور ومروان
مروان: بس الواد ده لو ما اتلمش هيشوف
حسين: لاء لو ادخلنا دلوقتي الما هتكرهنا.. رأي تكتشفه بنفسها
سيف: المفروض كانت رفضت القاعه وما دخلتش … ده احرجنا كلنا
نور: نفهمها الصبح
سيف: ونكلم الدكتوره الاء كمان كانت مستفزه مع زين النهارده
نور: ياااه تخيل بسبب الما انا نسيت خطوبه الاء
حسين : نصيحه مني بلاش من العيله لبنتك هتقسمنا وهنخسر بعض
نور: ليه كده ده محتاجه واحد جامد
سيف: وزين جامد ده قلبه قلب طفل
نور: لاء كنت بتمني مالك
سيف: ابعد مالك هو محتاج زي ملك يبقي حبها غالب طبيعته لكن بنتك لاء انانيه ومتكبره ومش بتتحمل
حسين: بلاش يا نور ارجوك الاء فيها من احلام وانت بنفسك ما اتحملتش واجوزت عليه
نور : يعني ايه؟؟
مروان : انقذ العيله
نور: تمام
…
علي الكورنيش”
طارق : وبعدين يا وليد اخرتها ايه؟؟
وليد : مفيش ايه خلاص راحت
طارق : خلاص ارجع لطبيعتك
وليد ” بغضب وضيق “: بس كده …معلشي اتحملني الزرار عطلان
طارق : زرار ايه يا بني
وليد ” بقله حيله يجلس علي طرف سيارته مستند “: قولي اعمل ايه بس مش قادر
اتحمل عمري وطفولتي ومراهقتي كل حاجه بتضيع مني
طارق : استني وشوف النهايه
وليد : ده لوحده مشكله تانيه المفروض استني …استني بايدي اسافر معاها اساندها اساعدها في قرارها
اقول لها قرري وانا جنبك…انا بتقطع يا طارق
طارق : عارف بس قبل اي حاجه بنت عمك
وليد : وحبيبتي وتخيل متقبل اي حاجه بس اقضي معاها وقت ….خالتو ملك بتقول تابعني وشوف النتيجه
طارق : صدقها
وليد : يعني ؟؟
طارق : في كل مكان كون معاها اوعي تسيبها
وليد : تفتكر هتحمل
طارق : لازم كلنا نتحمل دول لحمنا في البدايه
وليد :” يضع يده علي قلبه ” قلبي بيوجعني يا طارق ببكي عليها
طارق : يحتضنه “: حبيبي ان شاء الله خير اوعي تقلق لو نصيبك هتاخدها ادعي ربك بس
وليد : في كل صلاه والله بقول ربنا يجمعنا في الحلال
طارق : بس كمل الدعوه صح لو خير ليكوا تبقوا مع بعض ولو شر ربنا يكتب لكم الخير
وليد : تمام ان شاء الله خير
طارق : ع البيت بقي نطمن ع الاحداث
وليد : تمام شويه وهكون بعدك
……………………….
تنتهي الليله وتمر عده ليالي تحاول فيها ملك جذب الما الي العائله مره اخري
ولكنها تشعر ان الما عندها انجذاب كبير لميسره وعائلته
….
غرفه ملك واحمد
احمد : قلت لك وانت حره بنتي بتضيع مني وانت السبب
لو الما ضاعت يا ملك ما لناش عيشه مع بعض
##هوووووووب يا عيني عليكي يا ملك مهما تعملي دايما ليكي حد سقف محدد مع الدكتور😞😔😰😱
##يا تري ده حقه …يا تري هي متفائله اكتر منه 🤓🤓
##لغايه دلوقتي نظريته اثبتت نجاحها وحسن تقديره للناس ..، لكن ملك
😳بقي ايه اخبارها وهتتحمل 😳😳😳
##نكمل كلنا تحديات ” ملك مع احمد ،
ولا ميسره مع احمد وعيله النجار ولا؟؟؟
##اتمني لكم قراءه ؟؟……اوصفوها انتوا
##تخيلوا لو انتوا مكان عيله النجار هيبقي ايه التصرف؟؟
##في انتظار تفاعلاتكم وتعليقاتكم علي الاحداث
##دمتم في امان الله وحفظه
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــاء
##الفصل الثالث والعشرون
غرفه ملك واحمد
احمد : قلت لك وانت حره بنتي بتضيع مني وانت السبب لو الما ضاعت يا ملك ما لناش عيشه مع بعض
ملك ” تصدم بشده “: وتجلس ولا تستطيع الوقوف او التماسك
يتركها احمد ويقضي ثلاث ايام في المستشفي وهو يشتت غضبه في العمل
تعاني فيهم ملك بشده وتتظاهر بالتماسك امام الجميع
زينه: ماما بابا وحشني والامتحانات صعبه
ملك ” تحتضنها”: معلشي يا زيززيو بابا مشغول اوي
ايتن: بس انا حاسه انكم مش طبيعين
ملك: ابدا خالص كلنا كويسين
الما تدخل تجدهم حول ملك
الما: ماما عيله ميسره هنا والمفروض دعوه
ملك: ” تحاول ان تكسب ودها وتراضيها “: حاضر بس بابا مشغول
الما: عادي هو علي طول مشغول
ايتن: الما اهدي بقي انت اتغيرت من بعد الخطوبه
ملك : اسكتي اختك الكبيره
الما: خير بقي مش عجباكوا في ايه؟؟
ملك: حبيبتي مفيش بس هما بيحبوا ياكلوا ايه ؟؟
زينه: انا بمتحن
ملك: هما ساعتان
الما: لاء عايزين يقضوا اليوم كله معاكوا تتعرفوا مش نسب
ايتن” تغضب من الما”, ولكن ملك تقبض علي يدها لتهدأ
ملك: حددي اليوم ولو في طلبات مخصوصه عرفيني
الما: لا انت هتطبخي هنا
ملك:” فهمت تلميحها”: لا اكيد لاء هطلب بس ايه؟؟
الما: هعرف وابعت بعد ساعه ع الواتس
زينه : خارجه يعني
الما: خير بقي
ملك: حبيبيتي استني هنخرج معاكي
ايتن: ماما انت تعبانه
ملك : لاء كويسه وبعدين ميسره كل مقابلاته بره مش بيجي يقعد معانا ليه
الما : صراحه لاقي ترحيب من الكل ورفض
ايتن: ايه بقي انت ناسيه الموقف الزباله اللي وجهنا كلنا يوم خطوبتك والكل سكت عشان خاطرك
ملك : مفيش حاجه نهدي بقي
الما: خطيبي كان عايز يقدرني زعلانه ليه؟؟
زينه: لاء مش بيقدرك ده بيحرج با با وعيلتك كلها وانت نايمه وبتستغني عننا بمنتهي السهوله
الما : ليه بتفكروا كده
ملك : حبيبتي هو بيتبع معاكي سياسه الامر الواقع وبيفرض علينا كلنا اللي عايز يعمله
هو عايز خطوبه في قاعه ليه ما اعترضش لما عرضنا عليه ولا حتي عرفنا قبل الفرح ولو بساعه حتي نقول للناس
وكمان هي تلت ساعه وساب الحفله ومشي بدون اي اعتبار
الما: ماما انتوا غلطانين من الاول مقدروتنيش
ايتن: انت غبيه فعلا با با بالعافيه موافق عليه ومامتك وخالتو آيه كانوا تعبانين وانت مفيش
ملك : خلاص بقي هاتوا شنطتي والموبايل انا هشوفه معاها
تخرج الما وملك لمقابله ميسره
…..
غرفه وليد
صفاء: حبيبي هتفضل كده
وليد: مطلوب ايه بس
صفاء: تشوف حد تتعرف مش هتفضل معلق عمرك عليها يعني
وليد : حاضر يا ماما انا بخرج مع صحابي وبشوف
صفاء: بتيريح دماغي صح
وليد : اعمل ايه بس انا مش فاهم بتفكري ازاي ..انت فاهمه يعني الما بالنسبه لي
ده صحبتي وحبيبتي واختي …انت مش فاهمه لما بتكون زعلانه ولا فرحانه انا بكون ازاي؟
صفاء: كلنا كنا بنشجعك انت اتأخرت اوي
وليد: خلاص من فضلك انا ندمان لوحدي
صفاء : امتي هتنتبه لنفسك
وليد : مش اتفقتوا اني هسافر معاها
صفاء: يعني امتي
وليد : ماما سيبني ااقضي اخر يومين معاها
انسي فيهم انها هتضيع مني وبعدها اوعدك احاول وافكر ارجوكي سيبني انت مش حاسه انا عامل ازاي؟؟
صفاء تبكي وتخرج علي الفور
وليد يشعر بالاختناق اكثر فيتجه الي الوضوء والصلاه ليتحمل
…….
في مطعم فخم
ملك: ها يا ميسره ناوي علي ايه؟؟
ميسره: علي خير ان شاء الله
ملك: انا عايزاك تفهمني خطتك ايه ؟؟
ميسره: ابدا فتره بسيطه ونعقد القرآن ونتزوج بس بعد ما احصل علي عقود قيمه انا والما
ملك: طيب ما عندنا المستشفيات ما تتعاقد ونشوف سكن لكم وتبقوا جنبنا
ميسره: لا معلشي انا ليا خطه تانيه
ملك: ايه؟؟
ميسره: بس بعتذر ده شأني مع الما
ملك: ” تشعر بالاحراج”: ولكن تحاول … بس هي بنتي ومن حقي اعرف هتعيشوا فين
ميسره” ينظر لالما” ويقول”: واضح ان الماما جايه النهارده ناويه
الما: ايه يا ماما احنا هنأسس حياه جديده تناسبنا احنا
ملك: المفروض انك تهمينا ومهم نعرف بتفكروا ازاي؟؟
ميسره: تمام هريح حضرتك…بالنسبه لكلام حضرتك عمري ما بوافق عليه
انا رجل وقادر اخطط لعيلتي وفق ظروفي انا
ملك: بس المفروض تراعي ظروف الكل وانك تقرب المسافات بينا مش تبعد
ميسره : لو يتوافق معي تمام غير كده لا
ملك: يعني موافقه يا الما انك تبعدي عننا
الما: اكيد لاء بس هيكون فتره مؤقته
ملك: تمام يبقي اقل حاجه تجهز لها سكن هنا
ميسره: لاء السكن الاساسي بجوار اهلي هو ده العرف
ملك : موافقه يا الما
الما ” تشعر بحزن امها وضغط ميسره ماما هي فتره بسيطه في الاول ثم تشعر بحزن امها” فتخفض نظراتها الي الارض
ملك : ” بحزن وقله حيله ” تمام انا هسيبكم دلوقتي
ميسره : حضرتك قبل ما تمشي اتصال منك لاهلي عشان الدعوه
ملك : حاضر وتتصل وتدعوهم وتذهب علي الفور
تشعر ملك بالالام تجتاح صدرها وتتذكر كلام احمد وتهديده لها
ملك تذهب منزلها وهي في منتهي التشتت….
…
غرفه آيه
يدق الباب تدخل ملك
آيه : خير حبيبتي مالك
ملك: انا كويسه بس محتاجه انام جنبك
آىه : نفسح لها الفراش وترفع الغطاء تعالي تعالي جنبي
…. ايه ما لك؟؟
ملك : كويسه هنام شويه
تحتضنها آيه وتلمس شعرها في هدوء وتتلو آلايات لها لكي تخفف حزن ملك
تجد الباب يدق ويدخل فارس
فارس : بابا فوق
آيه : ” برجاء ونظره حزن منها له ليشعر بحزن امه “: سيبها هتنام
يخرج فارس وهو في غايه الحيره ويري الما وهي تدخل غرفتها
فارس: ماما فيها حاجه؟؟
الما:لاء عادي كويسه
فارس يشد الما من ذراعها ويدخل غرفتها
فارس : ايه حكايتك فهميني
الما: عملت ايه؟؟
فارس : ما بقيتيش موجوده …..البيت في وادي وانت في وادي .
..الكل زعلان وغريب ما بقيناش نتجمع مع بعض الضحكه غابت وليد ضابع وانت مفيش
الما: كل ده عشان اختارت
فارس: اختاري وعيشي براحتك بس ليه علي حساب عيلتك فهميني
الما: فارس انا اختك الكبيره ومن حقي اعيش براحتي
فارس: واضح اوي انك عاميه… الكلام والوقت معاكي خساره ويتركها ويذهب علي الفور
الما تفكر في كلامه وفعلا تشعر انها تشتت وفجاءه يخطر ببالها وليد فتتصل به
وليد: ” يحاول الثبات”: اهلا الما خير؟؟
الما: محتاجه حد اتكلم معاه
وليد: بلاش انا
الما: براحتك بس محتاجاك
وليد: ” يشعر بحيرتها ويضعف لها ويحاول ان يساعدها ” عمو نور هيقدرك صدقيني
الما: بتتخلي عني!!
وليد: عمري وانت عارفه بس مش هكون امين معاكي و هكره نفسي
الما: خلاص يا وليد شكرا
تنهي المكالمه وفورا تتواصل مع نور
نور: 1/2 واكون عندك بالعربيه
الما: تمام يا عمو
اما وليد فيدعو ربه ان يتحمل ما يحدث له
….
شركه عابد
تتلقي ملك اتصال من عابد وهو بشركته
عابد: ملك هانم كل الاجراءات انتهت
ملك: تمام رسومات المرحله الجديده والتكلفه هتكون الصبح عندك
عابد : والدار
ملك: خلاص الفرش كله باقي بس شويه سباكه والتركيبات الاخيره
عابد: لو سمحتي ابعتهم ع الايميل محتاج كل حاجه دلوقتي
ملك حاضر
تقوم ملك
آيه : كملي نومك
ملك: لا ده حاجه مهمه خالص
تتجه ملك الي غرفتها وتفتح الباب تجد احمد يجلس علي الفراش
ملك ” تحتار “ولكنها تدخل الغرفه
احمد: بغضب”: طول ما انا موجود هنا ما تدخليش
ملك” تحزن ” فتأخذ المفاتيح وبعض الملابس وتخرج علي الفور
الما تلمحها
الما: مالك في حاجه؟؟
ملك: لاء ” وهي تنظر للملابس ” ورايا شغل وعايزه اقعد براحتي
الما : تمام عيله ميسره جايه ع الساعه 4 وبعت لك الاكل اهتمي به
ملك تهز رأسها بالموافقه
الما” تشعر بالحنين لها”: فتحتضنها وملك تجدها فرصه فتبكي وتدخلها في احضانها
ملك : انت بنت عمري يا الما عندي استعداد احارب الكل واضحي بنفسي عشانك انا وعيلتك كلها
الما : انا عارفه يا ماما اعذريني ارجوكي
ملك: انا عذاركي لاكتر من كده بس با با مش متحمل ارجوكي روحي احضنه هو بيحبك وانت عارفه
الما : حاضر وتخرج من احضانها متوجهه الي احمد
….
غرفه احلام
الاء: خلاص يا ماما انا هجننهم كلهم اوعي تزعلي
احلام: الخطه بتاعتي نفذيها ومش هتندمي
الاء: بسيطه جداطنط ملك طيوبه والايام ده محتاره بسبب الدكتوره
سيبني بقي اشوف شغلي تضحك احلام وتقول بنت امك فعلا فتخرج الاء وتري ملك متجهه الي المكتب
الاء: خالتو علي فين؟؟
ملك: عندي شغل في اوراق خاصه بالدار والمباني محتاجه ابعتهم
الاء: تبعتيهم فين
ملك: لعابد مستعجل عليهم
الاء: انا كنت خارجه هاتي اوصلهم
ملك: بس وقتك
الاء: خالتو ده خير
ملك : طيب اجي معاكي
الاء: هو انا صغيره هاتي بس
تأخذ الاء الاوراق وتخرج علي الفور وملك تخبر عابد ان الاوراق في الطريق
…..
غرفه احمد
تدخل الما وتجد ان احمد يتظاهر بالنوم
الما تحتضنه وتقبله وتجلس امامه
الما: با با انا بحبكوا ومش هقدر استغني عنكم بس مستغربه لموقفك
…طول عمرك بتساندني ليه اهم مرحله ليا محتاجاك فيها بتتخلي عني .
. هو انا ايه من غيرك ولا من غيركوا كلكم ا ارجوك يا با با ويغلبها حزنها فترتمي في احضانه وتبكي
يشعر بها احمد ويحاول التماسك والا يظهر ضعفه فتقوم وتخرج من الغرفه
احمد: ” لنفسه” لو تعرفوا انا بحبكوا اد ايه وخاصه حبيبتي ما كنتش عملتي كده يا الما ولا فيا ولا في ملك
يضع رأسه علي الوساده يحاول النوم ولكن يتذكر تهديده لملك فلا يستطيع النوم بأي حال ويتمني دخول ملك
والما تتلاقي اتصال من نور بوصله فتذهب وتستقل معه السياره
…..
علي الكورنيش
نور: بس يا ستي ده علاقتي بمامتك
الما : علاقتكم غريبه اوي يا عمو
نور : اول ناس بنتحول وقت الزعل ما تشوفيناش
الما: وبا با مش بيدخل بينكوا خالص برغم غيرته وخوفه علي ماما
نور: بابا متأكد من خوفي عليها وحبي في الاول
الما: ليه يا عمو ما اجوزتيهاش بدال با با
نور: مش هكدب عليكي انا عرضت لما ابوكي رفض بس عشان احل الموقف بين جدك وابوكي
بس جدتك الله يرحمها قالت في وعد ولازم يتحقق
الما: بس ماما ا تعذبت كتير
نور : ولسه بتتعذب هو كده يا الما لازم تتحملي مهما كان عشان تبني كيان عيله
الما: ايه رأيك بقي في حكايتي
نور : هتبقي جميله لو جمعتي كل الاطراف وخاصه اني شايف الكل بيقرب وميسره بيبعدك
الما : لا خالص ده بيحترمكم
نور: مش كلام … وعامه مش مهم ميسره المهم انت اوعي تستغني عن عيلتك
الكل بيساندك وبيحبك باباكي كان رافض
وماما اتحملت الوضع عنكوا وعندها امل طرف يتنازل ويقرب للتاني
الما : هيكونوا موجودين بكره
نور : وكلنا هنرحب بهم عشانك ويحتضنها ويقبلها وهي تشعر بدعمه لها
……
في الصباح
تستيقظ ملك ولقد قضت ليلتها في المكتب
احلام في الريسبشن وتلمح ملك وهي تخرج من المكتب
احلام : ايه يا ملك كنت نايمه في المكتب ولا ايه؟؟
ملك ” باحراج : لاء طبعا انا كان عندي كام ملف بعد الفجر نزلت اشتغلتهم بس
آيه : تعالي يا ملك مروان وحشه نفطر كلنا سوا
تتجه ملك وآيه معا
ملك تقوم بتحضير الفطائروهي في منتهي الشرود
تستيقظ كل افراد العائله وكلهم يتجمعوا في الريسبشن
نور: خير يا مالك مش لابس يعني
مالك: اجازه النهارده تعبت
زين: حبيبي بتقلدني
مروان : تخيل مش هتلحق ورانا 5 ملفات جايين بالليل من حبيبتك
زين: البت ده حد بينقل لها اخباري
نور: كلنا هنخلص بدري عشان ميسره وعيلته
احمد : في حاجه
سيف : كلهم موجودين وواجب غدا ولا عشا وتعارف ولا ايه ؟؟
ايتن : كلنا نبقي موجودين بقي واهي لوووكه عقدت العزم مع خالتو ومن الصبح في المطبخ
احمد يتجه الي المطبخ
ملك تراه وتشعر بالقلق
آيه ” تبتسم في وجهه: صباح الخير يا احمد
احمد : ازيك يا آيه وحشاني
آيه : يعني الكلمتان دول فعلا ليا ولا تقصد حد تاني
احمد : لاء التاني ده له حساب عندي طويل
تخرج آيه وتتركهم معا وهي تحمل صينيه كبيره عليها العديد من الاصناف
احمد : الهانم اطلب منها تبعدني عن ميسره وعيلته رايحه تجيبهم البيت
ملك : لا ترد
احمد : انا بحذرك
ملك : اسمع كلامي عشان البنت تفضل في حضننا
احمد : اعمل ايه يعني
ملك : عشان خاطرها اتنازل وتعالي قابلهم النهارده ضيع منه فرصه يحسسها فيها انك مش مقدر مشاعرها
احمد : لو انتهت بجوازها منه اعمل فيكي ايه؟؟
ملك : اللي يرضيك
احمد : يوم زفاف بنتك علي ميسره هيكزن اخر يوم بينا
ملك ” تتلقي الكلمات وكأنها رصاصات تصوب اليها ولكنها تحاول الثبات
يخرج احمد وتجلس ملك تحاول ان تستعيد وعيها
احمد يشعر بالاختناق فيفتح ازارر قميصه العلويه ويفتح الاكمام ويقوم بطيها عده ثنيات ويجلس بجوار حسين
تدخل آيه مره اخري الي المطبخ ملك لا تشعر بها
آيه تتحدث ولكن ملك لاتراها او تسمعها
تنتهي ملك من اعداد كل شئ وتجهز المائده
فارس : ما ما فين؟؟
آيه : فطرت في المطبخ
مالك : وايه يعني تيجي تقعد معانا
هاله : حبيبي بتحضر عشان الضيوف
الما فور سماعها تتجه فورا الي المطبخ
الما : ماما هتكسفيني تاني
ملك ” تنظر ولا تتحدث”
الما : ماما قلت الاكل يجي جاهز
ملك ” بهدوء”: حبيبتي ممكن يزعلوا ويقولوا ده قله اهتمام بهم
الما : لو سمحتي يا ماما اسمعي كلامي وما تفكريش انت
ملك : خلاص هطلب كل الاصناف بتاعتهم واحنا هجهز لنا اكل
الما : لاء كله من بره
ملك : بابا مش بيحب اكل بره
الما : ماما
ملك :” بقله حيله ” حاضر
مالك يدخل المطبخ
مالك : ماما لو سمحتي تعالي معانا
ملك : ” تصرف نظراتها عنه حتي لا يري حالتها “:مشغوله
مالك : خلاص مش هاكل
تغسل ملك يدها في قله حيله وتخرج وتجلس بجوار احمد الذي يتجاهلها علي الفور
الاء: طنط كل الملفات وصلتها امبارح
نور: ملفات ايه؟؟
شعرت ملك بالقلق من احمد ومالك فقالت
ملك : مفيش حاجه دول الملفان للمشاريع
احلام” بخبث”: يعني عملتي ايه يا الاء
الاء: ابدا وصلتهم لعابد في الشركه
مالك ” يتظاهر بالهدوء ويشعر بخبثهم فيتجاهل الامر”
ملك” يزيد توترها”: فتتدخل : نا اتصلت بعابد عشان السكرتاريه تاخده منك
الاء: صراحه عابد ذوق جدا اصر ع السكرتاريه طلعتني ورحب بيا بنفسه
نور: امتي؟؟
لاء” وهي تنظر بهدوء مستفز لمالك وزين”: يعني تقريبا9
ملك: ليه 9 انت خرجتي 7
الاء: كان يس مستني بره واتكلمنا شويه
احلام ” بخبث” : بس ده وقت متأخر يا ملك ازاي تبعتها لوحدها
ملك : انا قلت تسلمه من تحت
احمد ينظر لها ” في غضب وضيق”: ايه يا مدام غلطا تك بتزيد متوليه بنات العيله ليه بس
ملك : اكيد مش قصدي
احلام : ارجوكي يا ملك ابعدي عن الاء انا مش ناقصه واحد ياخدها بدون موافقتي
ملك تضع رأسها بداخل يديها وتجلس منحنيه الرأس ولا تنطق بشئ
زينه : ماما ادعي لي
ملك : تقبلها وتدعو لها بالنجاح
ايتن : انا بقي ما تقوميش من ع السجاده طول اليوم امتحانات بشعه
يحتضنوا احمد والجميع ويخرجوا علي الفور
حسين : كلنا علي 4 نكون موجودين عشان الضيوف
مالك يتلقي اتصال ويقوم علي الفور
تتركهم ملك وتتجه الي المساعدين وتنشغل طوال اليوم بمتابعه التنظيف والتجهيز للفيلا وتقترب الساعه
فيبدأ الجميع في الحضور
ملك تشرف علي المائده وتصعد الي اعلي لتجهز نفسها
احمد يصعد يجدها تخرج وهي تجفف شعرها فور رؤيتها لاحمد تتجه الي غرفه الملابس فورا
تنتهي ملك من تجهيز نفسها بغرفه الملابس
يدق الباب وتدخل زينه
زينه : بابا ماما فين
احمد : في جيبي
زينه : تقبله طول عمرك خفه يا دكتور
احمد : في ايه ؟؟
زينه: الكل جاهز ومستني ماما بس …هي فين
ملك تفتح غرفه الملابس وتخرج بفستان اسود طويل له حمالات رفيعه للغايه وترتدي الحجاب والميكب البسيط
زينه : ايه الجمال ده بس
احمد يشعر بالاشتياق لها وهي تبتعد بنظراتها عنه
ملك: هاتي بسي الجاكت وساعديني فيه
زينه : انزلي كده زغللهم
ملك: المفروض والله ابدأ اشوف مستقبلي
احمد يرميها بنظرات ناريه ولكنها لا تعيره اي اهتمام
تصطحب زينه ملك وفورا الي الريسبشن حيث الضيوف
ما ان تدخل ملك حتي ترحب بالجميع با بتسامه
نوال ” ام ميسره “: اهلا اهلا
ملك: حضراتكوا شرفتونا اكيد اتفضلوا
دكتور صالح: الدكتور فين
ملك : بيصلي بس
نوال : احلي حاجه مشوارنا مع ربنا
الما : ونعم بالله اتفضلي يا طنط
نوال : لا لا ماما اسمي ماما
ملك ” تشعر بالغيره وتبتسم لتحاول تقبل الامر”
صفاء: اتفضلوا كل حاجه جاهزه
يجلس الجميع ويتناولوا الطعام الا اسره ميسره
ملك : خير بس الاكل مو عجبكم
نوال : لا بس كان الافضل تبقي الدعوه بفندق اقيم والطف😎😎😎
##واوووو ايه ده ا نتوا تحمدوا ربنا انكم دخلتوا اصلا 🤨🤨🤨
##اتفضلوا بقي علي راي المصريين سكتنا له …..ايه ؟؟!!!!!😉😉🤔🤭😱
##ايا تري يا احمد هتعمل ايه في نسايب الهنا🤬🤬🤬
##اتمني لكم قراءه ………..؟؟؟
##في انتظار آراكم وتعليقاتكم
##دمتم في رعايه الله وحفظه …استودعكم الله
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــــــاء
##الفصل الرابع والعشرون
دكتور صالح: الدكتور فين
ملك : بيصلي بس
نوال : احلي حاجه مشوارنا مع ربنا
الما : ونعم بالله اتفضلي يا طنط
نوال : لا لا ماما اسمي ماما
ملك ” تشعر بالغيره وتبتسم لتحاول تقبل الامر”
صفاء: اتفضلوا كل حاجه جاهزه
يجلس الجميع ويتناولوا الطعام الا اسره ميسره
ملك : خير بس الاكل مو عجبكم
نوال : لا بس كان الافضل تبقي الدعوه بفندق اقيم والطف
احمد ” كان يتمني ان يطردهم جميعا ولكن اراد ان يري الجميع ولذلك “يجلس لا ينطق بحرف”
ملك : اتفضلي حضرتك نقعد في الجنينه نتكلم شويه نتعرف
نوال : وايه المانع هنا ماشاء الله انا شايفاكم كله مع بعضه مش عارفه مين لمين
الما” يزيد احراجها”
آيه ” تقترب” : ثواني حضرتك بس واضح انه سوء تفاهم
وتبدأ آيه تعرفها علي جميع افراد الاسره
دكتور صالح: حاجه طبعا جميله تماسك الاسره
بس احنا محافظين شويه يعني احنا ما بنقبل بناتنا يجلسوا براحه كده مع ولاد عمهم وكمان ازواجهم او زوجاتهم
حسين : و الله ده رأي حضرتك وبراحتك لكن احنا كل بنت وولد عارفين حدود التعامل بينهم
ميسره : حضراتكم احرار في بيوتكم طبعا
هاله : تعالي نقعد بره مع بعض
نوال تخرج معهم وتلمح والده هادي تجلس بجوارها مساعده
نوال : مين الهانم
جميله : والده جوزي يا طنط ودول ولادي
نوال : وليه انت مش جنبها
ملك : هاتي مامتك يا جميله معانا
نوال: ليه ما اكلتش معانا
آيه : حبيبتي هي لها برنامج واكل خاص وكمان كانت نايمه
نوال: ايه ده هي مقيمه كمان هنا
ملك : لاء مقيمه مع ابنها بس جات معاهم تقضي وقت
تأتي والده هادي وتجلس بجوارهم وتبدأ جميله في اطعامها الحلوي
ها له : حضرتك عجبك الاكل
نوال : صراحه ما لاقيت تقدير حلو
الما : ليه يا طنط
نوال: الكلام مو معك انت صغيره لما تعيشي معانا هعلمك كل الاصول
صفاء: اصول ايه اللي ناقصه تتعلمها
ملك : نهدي بس ” تحمل وتشير الي “الحلويات اتفضلي
نوال : لا مو حلوه بالمره
ملك ” تشعر بالاختناق وتحاول ان تتحمل… استأذنكم اشوف الضيافه جوا
نوال : خدي معك الاطباق مو احد هياكل
هاله ” تنظر لملك “: ملك سيبي الاطباق عجباني
تترك ملك كل شئ وتتجه الي الداخل
نوال : ايه هي رايحه وين وبيتها
صفاء : هتشوف لو محتاجين حاجه
نوال : ايه هتدخل وتجلس مع الرجال
هاله ” بضيق”: علي فكره ملك مراه اخوهم وبنت عم كل الرجال ده
نوال : لا بس المفروض تحترم سنها
آيه : ليه عملت ايه مزعلك
نوال : يعني ما هاديه كل شويه حركه
هاله : ده عادي بنشوف طلباتهم
نوال : تمام براحتكم …. ممكن ادخل اطمن علي عيلتي
جميله ماما ادخلي معاها
تميل جميله علي آيه ” واضح انها بتغير من خالتو ملك
آيه : تتعجب وتحزن
……..
في الداخل
احمد ينظر فقط الي الجميع ولا يتحدث بشئ
ميسره ” يريد ان يستفزه”: ” فينظر له ” عمي لو سمحت ميعاد عقد القران
احمد : يأكل الحلويات و يتجاهله
ميسره يكرر العباره لعده مرات واحمد يتجاهله تماما
تدخل والدته…
يقوم ميسره مرحبا بها فتجلس بجوار زوجها وابنها
زين ” يحاول تخفيف الموقف”
زين : عميي الفيلم العالمي نازل بكره سهره صباحي بقي
حسين : اشتري بقي تذاكر للكل
فؤاد : انا وخالد لاء عندنا جلسات بعيده
زين: بسيطه نأجلها لبعده لازم كلنا نكون مع بعض
نوال : انت يا ابني اسكت شويه
زين : اسف يا طنط اتفضلوا
الما: اتفضلوا” تحمل صينيه بالمشروبات “
عائله ميسره ترفض
ملك : ده المشروب المفضل عندكم
نوال : لالا الزياره الجايه تبقي عندنا واعلمكم اصول الضيافه المهم دلوقتي
حسين : لاء لاء لحظه يعني ايه كلامك
ميسره : ايه يا عمي مفيش حاجه
نور : خلاص يا حسين نهدي دول ضيوف
نوال : ده حقيقي احنا لينا طلب عندكوا وخلاص
صفاء: ده مش طلب ده نسب طول العمر
دكتور صالح :” يحاول ان يلطف الجو” فيبتسم “: ان شاء الله يكون خير اتفضلوا
ميسره : محتاج ميعاد لعقد القران
نور: لسه بدري
نوال : بدري ايه انتوا متعودين بدبله يدخل ويخرج براحته وخلاص
صفاء: يعني ايه بنتنا كبيره ومتربيه
نوال : وابني دكتور بس في اصول
حسين : انتوا خلاص متوافقين مع بعض لدرجه عقد قرآن
ميسره : اه طبعا متفاهمين علي كل شئ
آيه : هتعيشوا فين
نوال : انت عايشه فين …. مع جوزك صح وهي زيك
مروان : بس الوضع عند كم صعب
نوال : وفين الامان متوفر والاعمار بيدي الله
سيف : احنا هناعندنا اكتر من مستشفي يشتغل هنا ويعيشوا معانا
نوال : لا بنتكم اللي تعيش معانا موهو يعيش معاكوا
احمد يغضب مما يحدث ويتركهم وفورا الي المستشفي
تحتد بينهم المناقشه ومنهم من يعارض ومن يؤيد ومن يهدا الاجواء واخيرا
ملك : خلاص قبل عقد القرآن بنتنا تسافر الاول تشوف الوضع وتقضي كام يوم تشوف نفسها هتقدر ولا لاء
دكتور صالح : حل محايد حلو
ميسره : ولو قدرت
ملك : خلاص هي المسئوله عن حياتها واختيارها واحنا معاها في اي حاجه تحتاجها
ميسره : لا بعد كده هي مراتي انا
آيه : يعني ايه ؟؟
نوال : ما لهاش نفسير براحتهم في حياتهم
سيف : بس هي بنتنا ولو في الهند واحتاجت حاجه احنا معاها
نوال : تمام هي هتسافر معانا لوحدها يبقوا اعقدوا الاول
صفاء : لاء ابن عمها هيكون معها
خالد : يومين بس وافضي واسافر معها
نوال : واخواتها فين”؟؟
صفاء: كلهم حمايتها سواء اخ او ابن عم كلهم شرفهم ولحمهم
ميسره : تمام نستعد
صفاء: لاء اسبوع واحد ويبقي كله تمام
نوال : وليه اسبوع
صفاء: تشير لخالد وفؤاد “: حضراتهم مش فاضين بيخلصوا اجراءات مهمه للعيله
ابني هو اللي هيسافر ووراه شغل يخلص بعد اسبوع وده اخر كلام واتفاق بعد اسبوع
نور : خلاص بسيطه اسبوع مش حكايه
نوال : تمام نصبر بس فين والد العروس يهني
ملك ” برغبه ملحه منها ان ينتهي الامرلعدم تحملها اي احداث ” : في طوارئ في المستشفي مشي
تنتهي الزياره بمغادره عائله ميسره
ملك تشعر بالاختناق فتفك اللايشارب بعد الشئ وتحاول ادخال الهواء لتلامس رقبتها وتمسح جبينها
هاله : ايه الست ده محقق … حشريه بشكل رهيب
الما : انتوا مضايقين منهم
مالك : انت بقي اسكتي كلنا مخنوقين من زيارتهم الكل بيحاول يرضيهم وهما مفيش
حسين : باباهم احسن واحد تقريبا
سيف : ولا اكلوا حاجه
تتلقي الما اتصال من ميسره فتقوم علي الفور
زين : يدلك يد امه ويحاول ان يخفف عنها
ملك : ما تروح لبابا
زين : هو بابا صغير
ملك : انا طالعه انام
تتجه ملك الي غرفتها وتجهز نفسها بتغير الملابس وتصلي العشاء
و تتفاجئ با حمد يفتح الباب ويغلقه بمنتهي العنف ويثور عليها
احمد : عجبك يا هانم قله الادب والوقاحه بتاعه النهارده
ملك : طيب اهدي بس
احمد : وبعدين وصلتوا لفين؟؟
ملك : مفيش بنتك مصممه اعمل ايه ؟؟
احمد : خراب البيت بسببك
ملك : اعمل ايه بنتك مرتبطه به
احمد :انا رفضته من الاول كل شويه اهدي اهدي خلاص انت شايفه وقاحته
وفرض طلباته علينا بيلوي دراعي
ملك : عندك حق بس استني اكيد ربنا مش هيضرنا
احمد : ربنا ماله بس احنا اللي بنفكر وبنتصرف غلط بنتي هتروح بلد مفيهاش امان
وشخص غريب في تصرفاته هيكون امين عليها وبعيده عني وانا وانت هنتفرق وانت راضيه
ملك : انت اللي حكمت
احمد : انت بتجبريني
ملك : عمري ما اجبرتك
احمد :” في محاوله منه لاجبار ملك ان تتراجع عن دعم الما”:
خلاص خلصت علي كده من بكره نقول للولاد علي الانفصال
ملك : لاء حرام عليك فكر في ايتن وزينه بيمتحنوا
احمد : والهانم بنتك هتستني بعد الامتحانات ولا الاستاذ مستعجل يا خدها
ملك : لاء لسه
احمد : خلاص هسافر واول ما بنتك تبقي في بيتها
ملك : ابعتي لي ورقه الطلاق ولا يهمك انا مين اصلا في حياتك اسكت بقي
وتتركه وتخرج من الغرفه علي الفور لا تستطيع ملاحقه دموعها التي تنزف لمشاعرها الجريحه
احمد يرمي كل يقابله في الغرفه ويجلس علي الفراش وهو يشعر بالاختناق
تفتح ملك باب المكتب في هدوئ وتغلقه وتنام والغرفه مظلمه تماما علي الاريكه وهي لا تشعر بنفسها
….
غرفه وليد
وليد :” بخوف وحزن ورجاء وتساؤل “: ليه انا ؟؟
صفاء: عشان تحميها وتخلص منها في نفس الوقت
وليد : حرام عليكي مش هقدر اشوفها وهي بتتعامل معاه
صفاء: كلها اسبوع بالكتير بس هيفرق معاك لا تتخلص من حبها يا اما هتتشجع وتكلمها
وليد : ازاي اعترف وهي مخطوبه ده حرام
صفاء: بس مش حرام تحمي بنت عمك من انسان جبان
وليد : ” في حيره وبقله حيله واستسلام يجد انه الامل الاخير ويجب ان يتمسك به “:حاضر حاضر
صفاء ” تقترب منه وتحتضنه “: حبيبي ربنا هيكتب لك كل الخير خلي يقينك كبير
وليد : ونعم بالله
…………..
في الصباح
الاء تخرج في زينتها
هاله : علي فين يا الاء
الاء: خالتو ميعاد شغل في مستشفي جامده جدا
آيه : حبيبتي المستشفيات كتير ليه بره
الاء: لاء ده استثماري بقي
صفاء: واحنا ناقصين ولا محتاجين فلوس
ملك والجميع يتمالك نفسه
احلام ” بخبث”: اسكتي يا ملك المفروض اشكرك عابد هو اللي جاب الشغل ده
##واووووووووووووو هي ناقصكي يا احلام مفتريه طول عمرك منك لله😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
##وبعدين بقي لووووووووكه انت لسه عايشه؟؟؟!!🥵🥵😢😭😤
##نكمل بقي ونشوف ركبوا لها محاليل ولا لسه😌😭😤😡
##اتمني لكم قراءه …….؟؟؟؟
##في انتظار تفاعلاتكم وليس انفاعلاتكم …رجاء الهدوء
##دمتم في امان الله وحفظه….استودعكم الله
##الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــاء
##الفصل الخامس والعشرون
في الصباح
الاء تخرج في زينتها
هاله : علي فين يا الاء
الاء: خالتو ميعاد شغل في مستشفي جامده جدا
آيه : حبيبتي المستشفيات كتير ليه بره
الاء: لاء ده استثماري بقي
صفاء: واحنا ناقصين ولا محتاجين فلوس
ملك والجميع يتمالك نفسه
احلام ” بخبث”: اسكتي يا ملك المفروض اشكرك عابد هو اللي جاب الشغل ده
مالك يقوم علي الفور
: ماما محتاجك في كلمتان لو سمحتي
ملك ” تقوم “: وتتجه نحو المكتب معه
نور : في حاجه ملك مش مظبوطه
فارس : لا يا عمو بس الشغل كتير عليها وعينها تعبت خالص
احمد يسمع ولا يعلق بشئ” ولكن يشعر بالالام التي تجتاح قلبه من الحنين لها والغضب عليها ايضا”
………
في المكتب
مالك : ماما في دكتوره عجباني وعايز اخطبها
ملك : والاء مش بتحبها
مالك : مش عايزها
ملك : حبيبي هي بتضايقك بس
مالك ” يغضب فجاءه ويصيح بدون وعي”: ماما مش هي اللي تنفع لي
انا رقيه بتعامل معاها من فتره مريحه وجميله اوي في تعاملها هجرب خطوبه
ملك : بنات الناس مش لعبه
مالك : وانا مش تافه عشان استني ست الاء تعـقـل لاء
كنت فاكر الموضوع قوه
وبتثبت نفسها لكن لاء ده عدم احترام
ملك : عايزه تلفت نظرك وتغير عليها
مالك : المفرو ض تحترمني الاول وبعدين تستحق كل المشاعر مني
مش تهددني كل شويه بواحد اولهم اخويا وبعدين غريب
يمر احمد بالصد فه فيسمع حديثهم فيدخل
احمد : ايه يا مالك في ايه؟؟
مالك : في دكتوره عجباني وعايز اخطبها
احمد : جميل مين؟؟
مالك : رقيه
احمد : اختيار جميل في ايه بقي؟؟
مالك : بقول لماما تقولي الاء بتحبك
احمد : عايزه تضيعكوا كلكوا مني
ملك ” بحزن “: انا انا؟!!
مالك : ايوه يا ماما ايوه كنت معجب بالاء بس هي تعاملها صعب
ملك : اعترف لها بحبك ورغبتك فيها
احمد : ده طبع يا هانم زي حضرتك كده ما بتتغيرش ولا بتتعلمي
ملك : خلاص براحتكوا
مالك : خلاص اتفقوا نروح امتي
احمد : بس انت قلت لي عندها ظروف ايه هي؟؟
مالك : تمام بس ظروف مالهاش ذنب فيها
احمد وملك ينظروا بقلق وتساؤل
مالك : باباها كان جراح كبير وفي السجن بقضيه تجار ه اعضاء
احمد : موضوع صعب
مالك : بس هي مالها دول حجزوا علي كل املاكهم وعمها وكل العيله اتخلوا عن باباها
واضطرت انها تأجل سنه بسبب المشكله ده
ملك: وعرفت ازايي؟؟
مالك : من اول يوم في المستشفي دخلت وعرفتني بنفسها
ملك ” تتعاطف معها” وتحزن عليها
احمد : تمام بعد حكايه اختك نشوفك
ملك :” تتذكر اتفاقهم علي الطلاق “:
لاء الايام ده افضل للكل وبعدين ده هتكون خطوبه مش محتاجه غير زيارتان وخلاص نخلص
احمد ” بغضب “: تمام سيبني بس اتحقق من الموضوع بنفسي
مالك : تمام بس ما نتأخرش عشان ظروفهم صعبه ومش هتقبل مني اي حاجه الا لما اكون صفه في حياتها
احمد : اكيد يا دكتور طول عمرك محترم
يمر يومان
….. تتم الزياره وطلب يد رقيه لمالك في جو جميل ضم معظم افراد العائلتان
اعمام رقيه اصروا علي عمل خطوبه فخمه تليق بأسم العائله وحتي يغطوا علي فضيحه والد ها
تم اتمام الخطوبه في فندق غايه في الفخامه و ذلك بحضور جميع افراد العائله
من العريس او العروسه وشمل الحفل جميع الاقارب والاصدقاء والصحافه
ميسره وعائلته يجلسوا علي طاوله منفرده
الما : في منتهي الجمال والفرح لاخيها مثلها مثل بنات العائله
زينه تجلس في سكون غريب
طارق يقترب “: ايه يا بنتي فرح اخوكي قومي
زينه : انا تعبانه موت وبعد بكره امتحان وخايفه
طارق : تعالي دلوقتي وبكره نذاكر
احمد يقف بجوار اخواته الذ ين يرحبوا بالمدعوين وهم في منتهي الفرح
ملك تجلس بجوار والده رقيه وزوجه عمها يتبادلوا الاحاديث المختلفه
ميسره ” يقترب من الما فتقترب منه “: ايه هو انا مش موجود ولا ايه ؟؟
الما : لاء اكيد بس فرحانه اوي اوي بمالك شوف قمر ازاي وفرحان
ميسره : شوفتي بقي قدروا اخوكي ازاي ومبسوطين… مش احنا فرح مفيش ولا ضحكه من القلب
الما : لاء ما احنا احتفـلنا بردوا
ميسره : طبعا هما فاكرني قليل ولا ايه؟؟
الما : تتعوض ان شاء الله
ميسره : لازم وغصب عنهم لازم تتعوض وتتشرطي عليهم
انت شايفه بنفسك اخوكي اتعمله ايه وخطوبه ومامتك شايفاها مرحبه بالنسب الجديد ازاي
الما ” : تشعر بالضيق ” : تمام تعالي هني مالك
ميسره : لاء هو مش احسن مني انسي
الما : تمام فتجلس بجواره وهي تشعر بالضيق
زين ” يلمحها “.. فيقترب من ايتن
زين : ايتن اختك متكدره هناك روحي شوفيها
ايتن : وخطيبها يا سيدي
زين : اتصرفي امشي
ايتن : ” تدخل بسرعه وتأخذ الما من ذراعها وتمشي بها بخطوات سريعه علي الفور حتي تقف بجوار زين
الذي يجمع كل شباب وبنات العائله في دائره وجميعا يعلو صوتهم في وقت واحد بالتصفيق
وتغني ملك وتكون في منتصف الدائره وتشدو بصوتها الذي يبهر الجميع
وتتملك منها المشاعر فتبكي فرحا لمالك وشوقا والما لهجر احمد لها
يتأثر مالك ويحتضنها وتبدا الموسيقي ببطء فيحتضنها ويرقصوا معا وسط نظرات الجميع
….
سلام لنور : بنت عمك مشكله يا جدع
نور : بتحب عيلتها
سلام : بتمني تقدروها بس صوتها وحضنها لابنها بيحمل معاني كتير من التعب
نور: لا لا هي فرحانه بس مش اكتر
سلام : كان بيتهيالي انها ترقص مع الدكتور
نور:” ليشتت فكره ” بيتفاهموا بطريقه غير الناس
سلام : ممكن بردوا
تندمج ملك لبعض الوقت تنسي فيه كل المشاكل وما تعانيه ويحيطوا بها الاولاد وسيدات العائلتان من كل جانب
ولا يظهر غير رأسها التي تتمايل و ويشاغبها زين ويدخل معها الدائره و
يرقص امامها وهي تنسي كل شي وتتمايل امامه وينبهر الجميع بخفه ظلها ثم ايتن وزينه
وهي لا تدع فرصه امامها لاحد وتشاغب الجميع
احمد يتابعها ويشعر بمزيد من الحب والغيره عليها ” في نفسه “…. ياربي معقول هقدر اخسرها معقول مش هتكون في حياتي
بينما هو يحدث نفسه يتفاجئ بنور يقف جانبه
نور : روح خد مراتك وولادك وشاركهم فرحتهم
احمد : ملك عامله الواجب
نور: بنت عمي عامله الواجب المهم اخويا روح اقف جنبهم والا والله اروح انا هاخدها في حضني ونفرح بابنك روح
يتقدم احمد بجانب نور ويدفعه نور داخل الدائره حيث ملك
فتلاقي نظراتهم ويفيض الاشتياق فلا يتمالكوا انفسهم الا وهو يحتضنها امام الجميع ويتراقصوا معا متناسين من حولهم
احمد : ” في اذنيها”: هتحكمي علينا بأيه يا بنت عمي
ملك : عمك برئ انت الجاني
احمد : ” بنظرات اشتياق “انا بموت بالبطئ من بعد ك عني ومن خسارتي لبنتي
تنهار دموع ملك ويزيد احتضان احمد لها
الجميع ينبهروا ويشعروا بمدي قوه الترابط بينهم
….
علي طاوله اخري
احلام : ايه يا الاء سبتني عابد ليه ؟؟
الاء : انا هموت يا ماما حاسه اني غلطانه وخسرت مالك بعند ي
احلام : هو لو عايزك كان حارب عشانك
الاء : بس قلبي وجعني مش فاهمه ازاي سمعت كلامك وجيت
احلام : لاء كنت موتي نفسك حسره عليه في البيت والكل يفرح فيكي
الاء : خلاص انا رايحه لعابد
….
ميسره : شايفه ابوكي وامك وحاله العشق الممنوع
الما : ايه عادي احلي حاجه
ميسره : بلا قله قيمه ايه عالمي وتحتضن مراتك وتراقصها ادام الخلق ده ناقص يعلنوا حبهم
فجاءه الموسيقي تهدأ واحمد في يده الميك وبجواره والده رقيه وملك ورقيه
احمد : بجد بشكر الجميع اللي شاركني احلي ليله في حياتي بجد شكرا يا مالك علي اختيارك الجميل
ويقترب من العروس ويقبلها وملك تقدم لها هديه ثمينه جدا وتقبل رقيه وام العروس
عم العروس: الشرف لينا احنا يا دكتور بص طلباتكم اوامر
يحتضن افراد العائلتان الاحضان في جو ملئ بالفرح والسعاده لهذا النسب
ينظر ميسره لالما ويلمس يدها فترفعها بعيدا عنه فيرميها بنظرات حاقده ويتجه الي خارج القاعه
ميسره : شوفتي عيلتك مرحبه بالنسب الجديد ازاي بالرغم من السمعه السئيه لاهل العروس
الما : من فضلك يا ميسره رقيه ما لهاش ذنب
ميسره : وايه ذنبي
##يا دكتور ذنبك ايه داانت رفعت الضغط لكل اللي يسمعك ويفكر فيك🤫🤫🤫
##بس ايه رآيكوا في الدكتور ما اتحملش جمال لوووووكه ودلعها …بحبها يا ناس لووووووكه ده حته من قلبي🥰😘🥰😘🥰😘🥰😘
##مالك سدد جوووووون💪👍👍👋🤙👊👊
##اتمني لكم اوقات سعيده وقراءه شيقه
##دمتم في رعايه الله وحفظه….استودعتكم الله
ميسره : شوفتي عيلتك مرحبه بالنسب الجديد ازاي بالرغم من السمعه السئيه لاهل العروس
الما : من فضلك يا ميسره رقيه ما لهاش ذنب
ميسره : وايه ذنبي
الما : طريقتك مع با با صعبه مش بتنتظر انه يوافق فجاءه بتعمل وتفرض الوضع علينا
ميسره: اه الخطوبه انت بنفسك شايفه كيف الافراح والاحتفالات
الما : اهل العروسه هم الا اصروا با با ما كانش موافق
ميسره : وانت عبيطه وصدقتي
الما : ” في غضب “:من فضلك
ميسره : تمام “وهو يمسح وجهه وبنظرات ند م واشتياق ” : فعلا آسف هنسافر امتي ؟؟
الما :” ارادت ان تهدأ”: هدخل اسأل وليد
…..
تنتهي الليله بفرحه الجميع وتنتشر الصور علي السوشيال ميديا صور العروسان والعائلتان واحمد وملك
….
تمر عده ايام تحاول فيبها ملك تجميع وتقويه رباط العائله
تستعد الما وتسافر مع وليد وميسره
…
في احدي الدول العربيه ” بيت عائله ميسره”
الما : وليد انا خايفه اوي
وليد : انا معاكي
الما : وبعدين
يستمع ميسره لها فيقترب ويقول : وانا فين يا حبيبتي وماما والعيله كلنا معاكي
نوال: الما هتبات معانا وا وليد من غير احراج عند واحد صديق ميسره
وليد :” يشعر بخوف الما فيحاول طمئنتها ” : لا بنت عمي تبقي معايا
نوال : لا هي زي بناتي
وليد : والله ده عاداتنا
نوال : عندي بنتان ما ينفعش تقيم معانا في البيت
وليد : وليه اي فندق وكل يوم نقضي اليوم معاكوا من الصبح
ميسره : كيف يعني خطيبتي تنزل معاك بفند ق وانا المفروض راضي وعادي
وليد : اولا هي مجرد خطيبتك انا دم يعني احافظ عليها بعيوني ولو هتضايق انزل معانا بالفندق
نوال : لاء خلاص انزل يا ميسره عند ولاد عمك وهي مع اخواتك هنا
الما تمسك وليد من اطراف قميصه ليرفض
وليد : لاء بنت عمي لازم تبقي تحت عيني مش هقدر اسيبها لحد
يشعر وليد بارتباكهم وضيقهم
وليد : هنقف بره لما تفكروا
يقـف وليد ويلمح الحزن في عيون الما
وليد : في ايه ؟؟
الما : شايف يا وليد شكل البيوت متبهدل ازاي وكل شويه صوت قذيفه وصراخ
وليد : متخافيش احنا بعيد
الما : ومين يضمن ما تنزلش قذيفه بالخطا وتضيع عائله كامله بمجرد خطا يمحي وجود بشر
وليد : حرب هي ده الحرب
الما : ايه المكاسب مهما كانت هتعوض بشر ووطن متخرب بالشكل ده
وليد : في اوقات بيكون ضروره
الما : بس لما نفتكر ونشوف الد مار في البشر ولا الاماكن ولا الاقتصاد اللي بينهار
ما تحسش باي ضروره غير الدفاع عن وجود بشر ووطن
وليد : الناس فعلا محتاجين مساعدات كتير
الما : ايوه فعلا اكل وشرب صح
انا بحس ان الامان في البدايه
ايه تأكلني الصبح وتموتني بعد ساعه !!!!!!
المفروض كل الناس المسئوله والجهات يوقفوا الاستنزاف ده للبشر
ميسره يخرج ويقترب منهم
ميسره : خلاص يا دكتور الما مع اخواتي وامي واحنا ببيت عمي
وليد : يشير لالما فتقترب منه وينظر الي ميسره ” تحدي”: بص يا ميسره اوعي تفتكر انك في بلدك وانا هحتار لاء
…. انا مجرد تليفون صغير انا وبنت عمي ساعه واحده تبقي في بيتها
ميسره : ايه يا الما
الما: ماما هتزعل اني مش جانبه ومش هقدر
ميسره :” يتراجع ” تمام اتفضلوا ورايا
وليد : هنتمشي شويه وانت خليك قريب مننا يعني فرصه نشوف الحي بتاعكوا
ميسره : ” في ضيق “: تمام
تمشي الما بجواره وهي تشعر بأمان غريب برغم اثار الحروب التي تراها من بعيد وتتخيلها
يمروا معا بمجموعه صبيه يتقاذفوا الكره تنظر الما لوليد وفجاءه يكونوا في الفريق ويتبادلوا الكره في فرح
وصراخ من بعض الصبيه وصياح الاخر وفرحه الاخر لان الما مررت له الكره وميسره في غايه الضيق مما يفعلوه
الما تنسي نفسها فجاءه وتجلس علي التراب وليد يجلس بالقرب منها ويتجمع الاولاد حولهم في فرح
وليد : ايه رايكوا بعرف العب
اسماعيل ” احدي الصبيه “: الانسه احلي
يتجمع بعض الماره حولهم : منين الصبيه
الما: مصر
اهل الحي : بلد الكرم والشعب الطيب
الما : وانتوا بلد الاصاله يا فرحتكم ببلادكم
تجلس احدي السيدات وتبلغ من العمر ما يقرب من 60 فين ده بلادنا يا جميله
شايفه كل الاراضي ده كانت خضره وزرع وماي وجمال ماله حد
وليد بود ” ان شاء الله تعود
السيده : امتي يا ولدي احنا والله اللي بنعاني بنام بالليل ونفكر في الصباح هيكون ازاي
ميسره ” في ضيق “اراد ان ينهي الحديث لخوفه ان الما تعلم ما يعانوه فتخاف ” : تركبوا بقي
الما تقوم وتقبل السيده وتعطيها هديه وتتجه لميسره
الما : انا هتمشي شويه مع وليد
ميسره : خلاص نأجلها بكره نتمشي كلنا في اماكن احسن
ينظر لها وليد فتوافق وتذهب معهم
…..
فيلا النجار
زين : ” ” يفتح الموبايل برساله من الما “::شوفتي بنتك
ملك : هات وتفتح الصور وتضحك علي الفور يا خبر شايفه ياصفاء
صفاء: تمسك الموبايل وتضحك
….. فاكره يا ملك بعد كل ماتش تقعد هي ووليد نفس القعده
ملك : في نفس الصوره هنا في لالبوم وتتحمس ملك وتذهب
وتأتي بالالبوم ويستخرجوا الصوره لوليد والما فقط وشعرها يتطاير علي وجهها ووجه وليد
وهم جالسين وسط التراب وملابسهم متسخه ويضحكوا معا
زين : استنوا ويلتقط الصور بالموبايل ويرسلها لوليد والما ويكون كل واحد في فراشه
وما ان يسمعوا صوت الرسائل تعتدل جلستهم ويفتحوا الصور ويفرح كل واحد منهم
الما ” تقوم علي الفور ترتدي الروب والايشارب و تخرج لتدق باب الغرفه لوليد الذي يفكر ايضا في ذلك
وليد : يفتح الباب ويجدها الما تمسك الموبايل
يضحك وليد” تشير للدخول الي الغرفه ليتحدثوا معا ولكنه يتذكر ميسره
وليد : روحي البسي وتعالي
الما : لسه هلبس
وليد : عشان نقعد في الريسبشن عشان ميسره
الما : انت ابن عمي
وليد : بنظرات حبيب “: انا عارف بس عشانك
تدخل الما ترتدي ملابس مناسبه ووليد يرتدي شورت وتي شيرت مناسب ويصفف شعره ويجد من تدق الباب
ينزلا معا الي الريسبشن وتتوالي الرسائل من كل العائله عن اغرب صور بينها وبين وليد في الطفوله
ويمتد الامر لساعات طويله في الليل
ميسره : يشعر بالقلق فيتصل بغرفه الما فلا تجيبه وايضا وليد
… فيرتدي ملابسه ويخرج الي الريسبشن علي الفور يجدها تجلس منفرده بصورها علي الموبايل
ووليد بعيدا عنها ولكنهم مندمجين في التعليقات والضحك فيقترب منهم
ميسره ” بغيره ” خير ؟؟
وليد : مفيش انا جعان يا الما
الما : بس هبوظ الدايت
وليد : خليكي وانا جاي ثواني
ميسره ” يجلس بجوارها”: ايه يا هانم نسيتي نفسك
الما : ليه كده عملت ايه؟؟
ميسره : ابدا سهرانه في ساحه الفندق بدون خجل
الما : واخجل ليه ابن عمي عايش معانا في البيت وفي مكان عام كل واحد علي كرسي ايه؟؟
ميسره : شايفك بقيتي تردي علي
الما: مش غلطانه اسكت ليه؟؟
ميسره : يعني ايه اكون خطيبك وتسهري لوحدك مع ابن عمك
الما : ” تقوم “: عن اذنك هنام وتتركه وتذهب لغرفتها تجلس علي الفراش وتستعرض امامها الصور والذكريات
وليد يحضر الطعام فلا يجد ها فيد ق الباب ويترك الطعام ويدخل غرفته ويتصل
الما : ايه يا وليد
وليد : سندوتش شاورمه وعليه كفته وكباب لا يقاوم
الما : خلاص
وليد : الله ابدا ويخرج ويدق الباب باصرار
فتضطر الما لفتح الباب ويأخذها من يدها ويجلسوا في حديقه الفندق علي الارض ويأكلوا ويتحدثوا معا
يشعر وليد بفرحه كبيره ومشاعر فياضه تزيد بداخله ويتأكد ان امره لن ينتهي مع الما
تمر عده ايام تتاكد فيها الما من مشاعرها التي ترفض الانتماء الي اي مكان اخر بعيدا عن عائلتها
وتتذكر في كل لمحه ما يقوم به الجميع من اجلهم وتنظر الي وليد الذي يسعي دائما لاسعادها وامانها
والي ميسره الذي فقط يسعي لفرض رجولته وارائه عليها حتي لا تسيطر عليه بمعتقد وتشبيه امه لهم
………..
فيلا النجار
ملك تكون في غايه الانشغال بتجهيز دار الايتام وتجلس وهي في منتهي التعب
ايتن : ماما ايه ليا كام يوم مش بشوفك
ملك : اعمل ايه خلاص في الفنش النهائي للدار وبكره معاينه عشان التصريح
نور : بس هتتعبي عشان العماله
ملك : والله في فكره مش عارفه انفذها ازاي
زينه : معقول يا ماما بابا من يوم سفر الما وفي المستشفي وانت بتفكري في الدار
ايتن : بس يا تافهه الدار ده لناس محتاجه
نور : ايه الفكره
ملك : يعني اكيد الولاد هيتاثروا بالناس المربين دول
احلام : اكيد جدا
فتنه : بتخيل يا ملك لو تطلبي سيدات مثلا مطلقات او ارامل ما بتخلف تشغالهم
ملك : فكره حلوه بردوا
ايتن : هي ده شروط المفروض تدربي الناس ده ع التربيه
الاء : ايوه وبعد التد ريب تروح مكان يعرض مرتب اعلي ولا جوازه وتسيب الطفل بعد ما يتعلق بها
زينه : فعلا كارثه
نور : كمان الاعمار ايه؟؟
الاء : الرضع عشان تقدري تتحكمي في نظام حياتهم وتقدري تربيهم كويس
ملك : مش عارفه ده
الاء : لاء ده شرط اساسي
ايتن : ماما الدار مش حيطان واكل ولبس وشرب انت هتخرجي بشر
انسان لمجتمع لازم يبقي متربي وعنده كل العوامل النفسيه انه ينجح
نور : متهيألي لو نجحتي مع الولاد دول هتقومي بعمل جميل لانه مفيش اسمي من بني انسان
ملك : طيب ايه رأيكم ننزل اعلان ع السوشيال ميديا اطلب فيه اتنان متجوزين ومفيش امل انهم ينجبوا
ايتن : ليه ؟؟
ملك : لازم الولاد يتربوا مع اب وام عشان يبقي فيه توازن نفسي
زينه : وبيعدين
ملك : كل زوج وزوجه ياخدوا خمس اولاد يربوهم وده يبقي شغلهم
احلام : بس ده مش الشكل المعتاد للعيله
حسين : متهيالي عشان تقدري تربطهم معاكي يبقي تشوفي شغل للاب بعيد عن تربيه الولاد يعني يبقي شكل حقيقي
وكمان تخففي عنك مرتبان
ملك : تمام يبقي لازم تساعدوني
ايتن : ماما لازم الاول تكشفي عليهم ودكتور نفسي يشخصهم
ملك : انتو بتخوفوني بجد
ايتن : وكمان مش يبقي اليوم كله جوا الدار لاء يعني يكبر شويه رحله عائليه … حضانه خارجيه مش جوا الدار
مدرسه زي الكل عشان يندمج في المجتمع مش يتربي مؤسسه لوحده ويخرج بيعاني من الخوف او الكره للناس
ملك : ربنا يستر المهم اعلان حلو نفكر في صيغه ونعمل انتر فيو واكيد هنفهم اكتر ممكن نعمل ايه؟؟
آيه : ربنا معانا يا ملك ده المشوار طويل
……
في المستشفي
د اياد : ايه يا احمد خلاص هتسافر
احمد : ارتاح شويه
اياد : يا جدع انت عايش قصه حب رهيبه
احمد : لا متهيألك ده عشان الشكل الاجتماعي ونفسيه الاولاد
اياد : ايوه فعلا والاحضان والنظرات عشان الولاد
احمد : انا منتظر قرار من اصعب القرارات في حياتي يا اياد انت متعرفش حاجه
ايـــــــاد : يعني ايــه بس فهمني وطمني
احمد : هتعرف في الوقت المناسب
يشعر اياد بالقلق ويتركه احمد ويذهب الي
…………..
” فيلا النجار “
احمد : سلاموا عليكوا مفيش اخبار
صفاء: الولاد راجعين بالليل
احمد : عملوا ايه الما عجبها الوضع
صفاء: وليد بيقول المكان مش مناسب كتير بس مش صعب العيشه هناك
ملك تجلس لا تتحدث بشئ
زين : ايه يا ماما
ملك : سلامتك حبيبي انا هطمن علي زينه عن اذنكم
صفاء: احمد انا ملاحظه ملك كل ما ادخل الاقيها بتبكي في اي مكان تكون لوحدها فيه
احمد : انت عارفها بتتأثر وبتزعل بسرعه عن اذنكم
……………
في الطائره”
ميسره نائم علي الكرسي بعد تناوله الوجبه
وليد يمسك الموبايل ويقتح الصور ويستعرضها هو و الما ويتحدثوا عن ذكرياتهم
الما : تخيل يا وليد تقريبا مفيش ذكري ليا الا وانت معايا فيها
وليد ” يشعر بالالام والحنين والاشتياق ” ولكنه يسيطر علي نفسه ويبتعد بنظراته الي نافذه الطائره
الما ” تشعر بمشاعر وليد وتشعر بالدفء يملا روحها
…. فتتسأل مع نفسها وهي تنظر عليه معقول ..
.. معقول فعلا هقدر علي خسارته
وخساره عيلتي واعيش ظروف اغرب من الخيال وهتعلم عادات وظروف جديده
معقول كل سنين عمري ده هتكون ع الارض؟!!
تهبط الطائره يتقدم منها ميسره
ميسره : اتفضلي يا ستي وجعتي دماغي طول الوقت
الما : ليه بس انت ما بتتكلم معانا
ميسره : انتوا دماغكوا مصفحه بجد … يعني ايه نخرج من 7 ص الي 8 م
ما بتسكتوا ابدا طول اليوم حديث مستمر حتي ماما اشتكت منكم
وليد : انت زعلت ليه لما كنا عند خالك
ميسره : عندنا عادات بعد ما نخلص اكل ونتناول الحلويات نبدأ بالحكايات ولازم الكبير الاول
الما : احنا غيركوا يا ميسره ده الاكل مش بيحلي من غير خناقات زين وعمو نور
وليد : ولا ايتن ولا زينه واحلامها بطارق
ميسره : ايه !!!
معقول زينه الثانويه بتفكر في طارق؟؟
وليد : مش بتفكر لاء ده بتحب تشاغبه
ميسره : فعلا فكره كلكم مع بعض في العيشه ده حاجه سيئه خالص
الما : ليه دااحنا كلنا بنحب بعض
وليد : لاء انت بتقصد حاجه
ميسره : انا ما بقصد شئ انا هاخد الما عندي بعيد عنكوا
وليد والما يفيقوا علي كلام ميسره
الما : ليه يا ميسره مش هنقضي اجازات عند ماما
ميسره : لاء كلها زياره يوم بالكتير وبعدين هيكون وراكي مسئوليات بيت وزوج دكتور
الما : وايبه يعني ننظمها
ميسره : لو احنا الاتنان شيفت واحد هيبقي كويس خالص
طول الوقت هنكون مع بعض وكلها سنه في فرنسا وباقي عمرنا في بلدي
وليد ” يشعر بالحزن فيبتعد عنهم ويلهي نفسه في انهاء الاجراءات”
ميسره : ايه حكايتك فهميني
الما : ابدا بس مستغربه انك رافض ابن عمك لاختك وهي بتحبه
ميسره : الما ارجوكي ما دخلك
الما: فعلا مش موضوعي بس محتاجه افهم سبب الرفض
ميسره : مش مستواها يا ستي
الما : يعني ايه؟؟
ميسره : مادياته متعبه ما هيقدر يعيشوا في مستوي كويس
الما : ساعدهم ده اختك بالنهايه
ميسره : لا هو رجل يشيل شيلته
الما : بس اختك حزينه عليه
ميسره : بكره تنسي سيبك منهم
الما : طيب خالتك جميله اوي وبنتها
ميسره : بس هي مو مؤدبه
الما : يعني ؟؟
ميسره : ما بتحسن تتعامل مع ابي
الما : يعني ايه؟؟
ميسره : تعلم جيد ان بابا زعلان مابتحسن ابدا تراضيه
الما : بس انا عرفت انكم كنتوا مرتبطين
ميسره : وكنا بنحب بعض بس ما بتسعي لكسب ود اهلي ابدا
الما : ” تشعر بالصدمه ” فتنظر له بهدوء
يقترب منهم وليد : خلاص كل الاجراءات
ميسره : تمام اتفضلوا انا بالفندق بس هوصلكوا
وليد : لو تحب انا اوصلها وارتاح انت
ميسره : لاء محتاج نتكلم عن العقود ونظام العمل
الما : نقعد هنا ونتكلم ثم تنظر لوليد لو تحب امشي انت عشان تعبت
وليد : لا اكيد هستناكي هكون جنبكوا
يجلس وليد ويشغل نفسه باجراء مكالمات مختلفه
الما : ايه ؟؟
##ايه سعا دتك هتقول ايه بس كلنا منتظرينك؟؟!!
##لووكه انت كمان منتظره ايه ؟؟
##نتابع كلنا عيله النجار واخبارها مع حفيدتهم؟؟
##اتمني لكم قراءه ممتعه
##في انتظار اراكم وتعليقاتكم وتفاعلاتكم
##دمتم في امان الله وحفظه…استودعتكم الله
##الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــاء
##الفصل السابع والعشرون
وليد : لو تحب انا اوصلها وارتاح انت
ميسره : لاء محتاج نتكلم عن العقود ونظام العمل
الما : نقعد هنا ونتكلم ثم تنظر لوليد لو تحب امشي انت عشان تعبت
وليد : لا اكيد هستناكي هكون جنبكوا
يجلس وليد ويشغل نفسه باجراء مكالمات مختلفه
الما : ايه ؟؟
ميسره : بصي لو احنا الاتنان بنفس المستشفي ده هيأثر علي وضعنا فالافضل كل واحد لوحده
الما : يعني ايه؟؟
ميسره : ” بضيق”: حضرتك طبعا معروفه ولو اتعينتي معايا ده هيأثر علي مستوايا في المعامله فالافضل نبقي منفصلين بالشغل
الما : يعني عادي كل واحد لوحده
ميسره : ده مستقبل وعلي فكره انا خلاص اتفقت لك ع المستشفي هي بصحيح راتب اقل بس مو مشكله في البدايه
….”تتضايق الما ولكن تسيطر”
ميسره : طبعا مش هنكمل مسيره الدكتوراه لكي حاليا
الما : ليه؟؟
ميسره يعني سنه واحده
الما : انا خلاص في النهائي
ميسره : اجلي المناقشه بعد ما احصل عليها انا …ازاي مراتي بد كتوراه وانا ماجيستر
الما ” لتختبره “: خلاص انا هأجلها خالص لحد ما نجيب اطفال
ميسره ” يفزع ” : لالا مسأله الولاد لما ارجع بلادي عشان تتربي وتحفظي عاداتنا وتربيهم عليها
الما : السكن هيكون فين
ميسره : بشكل مؤقت فرنسا وبعدين بلادنا
الما : فكر كد ه في عقد في مستشفياتنا
ميسره : اكيد لاء مش هينفع اكون تحت سيطره اهلك
الما : ليه بتفكر كده؟
ميسره : لانها كده
الما : ما تنساش انك كنت في التيم بتاع با با
ميسره : وخلاص انتهي باباك ما كبر لعلاقتنا
الما : ما يصحش تقول كده ده بابا
ميسره : عامه احنا مش محتاجينه في حاجه هنعيش بعيد عنه وبراحته
الما : افرض رفض جوازتنا
ميسره : مش محتاجينه في حاجه هاخدك ونتجوز في بلادنا وخلاص
الما : يعني ايه ؟؟
… مش الافضل تتصالحوا !!
ميسره : ما يهمنا
الما : انت هتجوزيني من غير بابا ؟؟؟؟؟؟؟؟!!
ميسره : باباكي متكبر واحنا مو محتاجينه انا هتصل علي عيلتي وكلهم هيكونوا معانا
الما : حاول مع بابا في البدايه
ميسره ان شاء الله
الما : لازم تصالحه عشان عشان عقد القرآن
ميسره : قلت لك مش مهم نخلي بابا وكيلك او انت بلغتي السن القانوني والزفاف يكون عند اهلي
الما : ازاي كده لا زواج بدون ولي الامر
ميسره : انا خطبتك من ولي الامر ده وهو وافق
الما : لا احنا محتاجين رضاه
ميسره : هو هيكون مجبر ع الرضا بعد زواجنا
الما : يعني ايه اتجوز من غيره
ميسره : انت صغيره؟!!
الما : صغيره طول ما ليا اب في الدنيا
ميسره : هيبقي لك زوج كمان ومش هتحتاجي لاي حد غيري
الما ” تشعر بمدي انانيه ميسره وعدم تقديره لعائلتها ولا لمكانتها فتحزن لنفسها”
الما : تمام اتفقنا
ميسره : تروحي ع البيت وتبلغهم موافقتك ويومان ونعقد القرآن سواء وافقوا او لا وانا هحجز لاهلي يجيوا
الما : وتكون فكرت ورضيت با با
ميسره : بلغهم بس وهو هيتصل ياخد ميعاد ويقابلني وهيترجاني كمان
الما ” بندم وغيظ” : تمام يا ميسره هبلغك بكل حاجه
وتسير الي وليد فيقترب منها
……………………..
غرفه زينه”
تترك ملك تجلس في البلكونه وتنزل الي الاسفل تنتظر طارق
…يبحث احمد علي ملك في غرف اولاده حتي يصل لغرفه زينه
ملك تكون شارده في قرار الما الذي سيكون السبب الرئيسي
لانهاء علاقتها بأحمد وتحاول ان تتوصل لحل فيدخل احمد عليها البلكونه وهي لا تشعر به
احمد : ملك في حاجه
ملك : لا لا الحمد لله
احمد : اتكلمتي مع الما
ملك : لاء اطمن عادي مش عايزها تحس بحاجه
احمد : يعني هتدعمها بردوا
ملك : اكيد مش هقدر اطفي فرحتها ده تعتبر اول علاقه لالما وهتأثر فيها اكيد
احمد : اتكلمي معاها حاولي تشرحي لها انها ازاي هتعيش في بلد تانيه لوحدها من غيرنا
والولد ده شخصيه فيها نقص غريب بيعوضه بفرض مواقفه
ماك: فهمتها واخواتها فهموها وهي شايفه ان تصرفاته من حبه لها ورفضنا له اعمل ايه ؟؟
احمد : وانا اعمل ايه ؟؟
….. جنتنيوهبتني لي 3 هدايا في اصعب وقت ليا كنت ضايع فيه نسيوني الدنيا وربطوني بيكي وبالحياه اكتر
حببوني في الحياه كلها خلوني اسعي واجتهد اني اكون سبب في شفاء اي مريض
خلوني اوافق اني اضحي في سبيل اشفي ام او طفل او اب في سبيل عيله تعيش
ملك اي فرد في اي عيله هو كيانها قولي لي اعمل ايه ؟؟
انا تعبان لو الما كملت جوازها من الزفت ده انا هكون مدبوح وعمري ما هحس بامان وبنتي مسلمها لواحد زيه
ملك : بنتك مش شايفه ده دلوقتي هي بتحبه
احمد : خلاص نقعد معاها نفهمها معني العيله وانها هتكون لوحدها
اشرح لها معني الامان في مكانها انت متخيله يعني ايه تنامي
وعندك احساس انك معرض للضرب او قذيفه في لحظه تقضي علي وجودك
ملك : هي سافرت وشافت الوضع بنفسها واكيد هتقدر تحكم وبعدين هي من حقها الاختيار مهما كان .
. المفروض بس نقف جنبها وتساعدها عشان ما تفتكرش انها لوحدها واننا بنحجر عليها عشانا
احمد: هي ده مساعدتك ليا انت بتتخلي عني
ملك: انا طول عمري بساعدك كده انت المره ده مش واخد بالك لانه متعلق بالما
احمد : انت مقدره ان شكل حياتنا كله هيتغيربمجرد جوازه
ملك : علاقه بنتك مش مجرد نزوه لاء ده جواز هي اختارت انها تنتمي للشخص ده
ورضيت بكل ظروفه اكيد القرار مش هيكون سهل
بس مهما كان لورفضنا ندعمها حتي لو ما بعدت وما كملتيش علي طول
هيكون في ندم وعتاب طول حياتنا وعمرها ما هتسامحك مهما شرحت
المطلوب تصلي وتطلب العون من ربنا ده اكتر حاجه هتقدر تعملها
عشان حتي لو فشلت بعد كده
تقدر تلجأ لنا متخافش وممكن تخبي علينا وترضي بوضع اسوء
ارجوك يا احمد اقف جنبها ودخلها في حضنك وخليك سندها مهما كان
انت حمايتها ارجوك
احمد : هيكون علي حسابنا كلنا
ملك : لاء ده حقها هي تاخده ….. هي مالهاش ذنب تدفع تمن علاقتنا
احمد : يعني موافقه
ملك : ما ليش حق الاختيار
احمد : هتستغني عني ؟؟!!
ملك : عشان احافظ عليك وتكون سند لولادك
احمد : تمام يا ملك عشانك وعشانهم هساندها وانا مجبر بس حذاري تطلبي مني الجأ لك تاني وقتي احتياجي وضعفي
ملك : مهما تقول ولا تعمل انا رهن اشاره منك انت سبب ربنا خلقه ليا عشاني مش بمزاجك
احمد : ” يشعر بالضعف نحوها”: فيدخلها في احضانه وهي ترتمي فيه لكي تتخلص من همومها و تبكي
وتشدد من احتضانه وهو يتمني ان يدخلها بين ضلوعه
وبينما هم كذلك يري زينه بجوار طارق ويتذكر كلام زينه له
احمد : ” ملك ملك
تخرج ملك من احضانه”: ايه في ايه بس ؟؟
احمد : زينه مالها شايفاها مندمجه ازاي مع طارق ومن امتي بيكونوا مع بعض كده
ملك ” ترتبك”: ده اول مره اشوفهم كده
يمسك احمد الموبايل ويتصل
طارق : اهلا يا عمي
تشعر زينه بالارتباك وتنظر تجد احمد في الشرفه فتقوم علي الفور ويشعر طارق بالاحراج
احمد : مفيش يا حبيبي هعرف دلوقتي من الجنيه الصغيره
طارق : هتعرف ايه ؟؟
كانت بتكلمني عن النتيجه وانها خايفه
احمد : وده محتاج تبقوا لوحدكم
طارق : اسف يا عمي اخر مره اوعدك بس ليا طلب عندك
احمد : له علاقه
طارق : اديني فرصه اعرفك
احمد : تمام حضر قهوه ونازلك حالا
ينهي المكالمه وهو في غايه الغضب وينظر لملك
احمد : ايه يا هانم طبعا مشغوله بالمشاريع والكلام الفاضي وسايبه بناتك كل يوم واحده لها حكايه
ملك : تشعر بالذنب والتقصير”: فنظراتها في الارض
احمد : ردي يا هانم مش بكلمك
ملك : والله ده لسه يا دوب النهارده اول يوم لها من بعد الامتحانات
احمد : يعني اول يوم ومش منتبهه لبنتك
ملك : ما اقصدش
احمد : لا ء ااقصدي …بنتك كبرت يا هانم ولازم تتعلم الصح
تدخل زينه وهي في منتهي الارتباك”
احمد : كنت تحت بتعملي ايه؟؟
زينه : والله لسه نازله
احمد : بسا لك؟؟
زينه: ابدا شوفت طارق تحت قلت اتكلم معاه
احمد ” يقترب “: اولا اسمه ابيه طارق احترمي فرق السن اللي بينكوا ده تقريبا مربيكي
ثانيا انت مش عارفه انه ما ينفعش تقعدي معاه لوحدكم
زينه : ده يا بابا في الجنينه
احمد : في حد جنبك
زينه : بس انتوا شايفينا
احمد : اخر مره اشوفك جنب حد لوحدك فاهمه
زينه : حاضر اسفه
احمد : اسفه ده لنفسك لانك ما احترمتهاش في الاول وعرضي نفسك لقله الاحترام
زينه : تمام يا با با اخر مره
احمد : الوعد ده لنفسك مش ليا
احترامك لازم يبقي نابع من جواكي حاولي تصنعي كل الظروف اللي تزيدك احترام
وينظر لملك في غضب ويتركهم علي الفور
………………………
” في السياره “
وليد : ايه يا الما سرحانه ليه؟؟
الما : اكيد ازاي هقدر ابعد عنكم ؟؟!!
وليد ” يحاول ان يسيطر علي حزن قلبه “:
ومين قال اننا هنسيبك انا عن نفسي هشوف عروسه واتجوز جنبك
الما : بجد تقدر تسيب العيله وتعيش بعيد
وليد : ايه يا بنتي المهم فرحتك انت حبك لشخص مش بيجي كل يوم
واحنا اكيد حبنا في دمك ولا ايه ؟؟
وبعدين بحبك لميسره اكيد هيلين ويعيشك او يجيبك تزورينا
الما : لو انت ارتبطت بزميلتك في الشغل تفضل تبقي معاك ولا بعيد
وليد : اكيد معايا طبعا
الما : حتي لو اثر علي شكلك ووضعك
وليد :اكيد مش هكون مبسوط بس مش هكون زعلان لدرجه اني استغني عنها
يعني المفروض في انتماء بينا يدوب التفاهات ده
الما : طيب لو في مرتب هتختار الاعلي منها
وليد : لها اكيد الاعلي يعني عشان مهم نظره الاحترام تكون اكتر لها
وبعدين ممكن اشوف حاجه تميزني ااعوض الفرق ده
الما تشعر بعاطفه جياشه نحو وليد وتختلف نظراتها له بشكل كبير فتلمع في رأسها فكره
الما : هطلب منك طلب ولازم لازم تنفذه
وليد : اوامرك طول عمرك مستبد ه
الما : تخيل فعلا دايما بطلب منك كل المرفوض لمالك وزين
وليد ” : وليد اعمل ايه … عمري بيطلب ازعله
الما ” تفرح للكلمه وتشعر بدفـــــئها “…يعني بجد يا وليد عمرك؟؟!!
وتضحك بنظراتها لما تشعربه في نظراتها الخاطفه له
وليد :” يشعر انه سينهار”: ” بصوت عالي بعض الشئ”: خلصيني عايزه ايه ؟؟
الما : هديه منك
وليد : يخربيت الطمع مش كفايه راجع مفلس من سفريتك اللي كانت زياره اثار الحروب في البلاد
الما ” ببراءه واصرار طفله “: ماليش دعوه مصممه
وليد ” يزفر في الهواء “: تمام يا ستي وايه هي بقي؟؟!!
الما : فستان
وليد : نعم وده ازاي ده انت عايزه عمي يدبحني ولا ميسره
الما : اهدي بس
وليد : هدوء ما قبل العاصفه صح؟!!
الما : هديتك ليا فستان زفافي ويكون علي ذوقك انت مش حد تاني والله ما هلبسه غير منك يارب يارب
وليد : يضع يده علي فمه لكي تسكت
الما : خلاص مش هكمل
وليد ” في حزن وتكاد الدموع تفر من عينيه تعلن حضورها وتشعر به الما ويفرح قلبها بشده لتأكيد مشاعرها نحوه
شوفي اي طلب تاني
الما : هو ده وده اخر طلب ليا
وليد : خدي الكريدي واشتري اللي انت عايزاه
الما : لاء
وليد : انت بجد مصممه
الما : اخر تصميم مش هخرج من بيتنا غير به
وليد ” باستسلام وهو يزفر الزفرات التي تزيد من النيران في قلبه “: حاضر يا ستي ناويتي امتي ؟؟
الما : هبلغ ماما وهي تحدد
وليد : تمام انزلي بقي
الما : فين🧐🤓🧐🤓
##صحيح فين يا وليد ؟؟😇😲🧐🤓
##المهم اخبار الفستان ايه معقول هتجيبه ؟؟!!🧐🤓😲🥺😉
##لو مكان وليد او لو اخوكي او ابنك هترضوا يشتروا فستان؟؟!!🙄😲🧐🤓
##الجزء الثاني
##وعد وكبريـــــــــــاء
##الفصل الثامن والعشرون
وليد : تمام انزلي بقي
الما : فين
وليد : احنا وافقين لنا 1/2 ساعه ومستني تنزلي
تتلفت الما وتضحك وهي متعجبه يااااه احنا وصلنا
ينزلوا معاويدخلوا
………………………….
الفندق
ميسره : ماما خلاص اتفقنا يومين وابلغك
الام : هي فين مع ابن عمها
ميسره : ايوه امي
الام : كويس كانت هتتعبك
ميسره : لا يا امي ده هتساعدني في كل حياتي لا تخافي سلام
ينهي المكالمه ويتذكر فيتصل
ملك تضا شاشه الموبايل
ملك : اهلا اهلا ميسره عامل ايه؟؟
ميسره الحمد لله الما بلغتك؟؟
ملك : بايه ؟؟
ميسره : ميعاد عقد القران
ملك : لسه هي بتسلم علي اخواتها تحت
ميسره : ليه هي لسه واصله
ملك ” تتدارك الموقف “: لا لا هي هنا من شويه بس انت عارف انها وحشتهم
ميسره : تمام بس اتفقوا عشان انا اتفقت علي عمل بفرنسا وعايز الحق اشغالي وانتهي
ملك ” بقله حيله وحزن “: تمام حاضر
ترمي ملك الموبايل وتشعر بالحزن يملا قلبها ولكنها مضطره
تنزل ملك لترحب بالما في الريسبشن تجدها تجلس بجوار احمد فتفرح لهم
ملك : طبعا طبعا بابا موجود ….ماما علي جنب
الما : تقوم وتحتضن امها وبشده
ملك : الحمد لله شكلك مبسوط
الما : جدا جدا
ايتن : شكل البت ده ساديه …انت يا بنتي فرحانه كده ليه؟؟ انت راجعه من ويلات حروب
الما ” تتذكر وتتغير ملامحها علي الفور”.. وتبكي
وليد : يخربيتك يا عبقرينو فكرتيها ليه ؟
ايتن : ايوه كده خليني اتباهي بيكي واقول اختي كانت مع الهلال الاحمر بتنقذ الناس
ملك : اسكتوا بقي اتبسطي يا الما
وليد : مش وحش صراحه الناس روحهم جميله وتحس انهم منك وقريبين
وتحس ان مشاكلنا واحد وسهل نتوحد بس في افكار تافهه بس متحكمه
بس اصلنا العربي غلاب والحب بيطغي علي اي مناقشه مهما كانت حاميه
ملك : واضح انك مقتنع بهناك خالص
وليد : اتفقت مع الما اني مش هسيبها وهتجوز جنبها هناك
صفاء ” تتعجب لامره “: هو في حد عجبك ؟؟!!
الما ” تنتظر الاجابه بلهفه”
وليد : هو كان في فرصه ست الما قرفتني بطلباتها
الما : انا بردوا يا ماما من اول ليله يخبط علي وشايل سندووتش بدايته شاورمه
وفي النص تتكعبل بكفته وينتهي بكباب
الجميع يضحك
الما : وده بقي الساعه 3 بالليل
صفاء : معقول ده اخره في الاكل 5 العصر
وليد : اعمل ايه صدعتني خلتني اجوع
احمد وملك ينظروا لبعض ويروا قصه حب جميله يدعو الله من قلوبهم ان تكمل
وتشعر ملك بأمنيه احمد فتعتنق يده كأنها تؤمن علي دعواته
وليد : انا طالع انام
الما : لا يا حلو تنام ايه هما يومين يا دوب
وليد : اعمل ايه يعني ؟؟
الما : تشتري اللي طلبته وبدله شيك كده تليق مع هديتك
صفاء : بدله ايه ؟؟
الما : لفرحي يا خالتو الباشا هيكون الشاهد الاول مع با با
صفاء ” تحزن “: لا يا الما اخواتك موجودين
فجاءه الما تقترب وتضع ذراعها بذراع وليد امام الجميع : لاء بقي انا العروسه واتشرط
وليد ” حتي لا يحزن الما “: خلاص حاضر ساعتان هنام وانزل اروح
الما : لاء دلوقتي
هاله : يا بنت تعبان حرام عليكي
الما : اسكتي انت عندي ليسته طلبات ليكي هتجننك
صفاء: الحقي بنتك يا ملك
الما : امشي يا استاذ ع المحلات وخد عمو نور معاك انا بحب ذوقه
يخرج وليد بعد اتفاقه مع نور
احمد : يعني انت وافقتي علي ظروفهم
الما : خلاص بقي يا با با انا حره في قراري مهما كان
ملك : طبعا اكيد المهم حددتي
الما : الخميس
آيه : امتي يعني؟؟
الما : بعد 3 ايام
الجميع يستقبل الخبر ويصدموا من القرار
احمد : ما تيتعجليش يا الما ارجوكي قرارك يهمنا كلنا والاساس سعادتك
الما : انا متأكده بس المهم حضرتك كنت مواعدني علي ا لغرفه اللي جنبكم
احمد ” بشك “: هو وافق انك تعيشي معانا؟؟!!!!
الما : لاء بس حضرتك وعدني اني هتجوز فيها
ملك : يعني ليله الزفاف هتكون هنا
الما ” بخبث “: صراحه انا هحاول معاه بس محتاجه تتجدد يعني
ملك ” تشعر بالاحباط ولكن لا تستسلم وتنظر لها هاله لتقوي
هاله : خلاص الليله نختار و نطلب كل حاجه جديده
الما : بس يا ريت تكون مفاجأءه
ملك : هنلحق؟؟؟
صفاء: ان شاء الله تعالي نختار دلوقتي
احمد : لاء انا ههتم بكل حاجه المهم شوفوا طلباتها كلها واخرجوا اشتروا اللي يلزمها عايزها اجمل عروسه
الما : تحتضنه بوجودك يا با با هكون احلي عروسه
احمد ” لا يستطيع مقاومه دموعه فيبعدها عن احضانه فورا ويصعد الي غرفته
…………………………………………
تمر الثلاث ايام ويأتي يوم الخميس
في القاعه”
احمد اهتم بالاشراف علي كل شئ بنفسه
…………
فيلا النجار”
ملك وسيدات المنزل انتهوا من تجهيز الغرفه بكل شئ بما يليق باستقبال عريسان
هاله قران يا بنات واقفلوها بقي
تتجه البنات بفتح القرآن ويغلقوا الاضاءه ويغلقوا الابواب
يخرج الجميع
…………..
الريسبشن”
ملك : يارب يوافق يقضوا الليله هنا
ايتن : والله لو ما وفقش لشوف حد واكتب كتابي واقضي يومين في السويت ده
يضحك الجميع
مالك : ماما حرام عليكي فتحتي نفسي
الاء ” تتدخل “: صحيح بعد فرح الما عابد جاي يقابل با با
الجميع يزغرد ويحتضنها ويهنئها
مالك ” يقترب منها :” كنت بتمناكي يا بنت عمي
الاء : وانا بس انت طالب جاريه
مالك : فعلا طلبتها جاريه وربنا وهبني اميره
تشتعل النيران في قلبها
الاء : تمام يا مالك
مالك ” يشعر بالالامها … فيحن لها “:
بس اكيد اتمني ليكي السعاده انت بجد تهمني مهما حصل كل ايام عمري كانت معاكي
الاء : انا بحبك يا مالك بس فعلا بحس اني مشس هقدر اتحملك بتحكماتك
مالك : فعلا انا حبي صعب اتمني لك التوفيق
هاله : علي البيوتي بقي اختكم لوحدها مع صحابها بس وجني وسالي
ايتن : ماما ابتهال هتيجي مع مازن هعرفك عليه عشان تقنعه بقي
ملك : الليله يا ايتن هو انا فيا دماغ
ايتن : حرام يا ماما هي ماشيه بنصايحك وبتفرش الشقه وانت لسه ما اتعرفتيش عليه
ملك : بس كده حاضر عرفني عليه وانا هرتب معاه خلاص
صفاء : نا قلقانه اوي علي وليد يا آيه
آيه : متخافيش انا نمت جنبه امبارح وهو زي الفل
زينه : ازاي بقي نمتي جنبه
آيه : زي ما نمت جنبك لما اتخنقتي مع با با
زينه : تحتضنها تمام يا خالتو انا بحبك اصلا
آيه : كلكم ولادنا كلنا مهما كبرتوا بالنسبه لي صغنين كده
ملك : مش قادره اقف علي رجلي خلاص تعبت
……………………………
البيوتي
الما تتصل
وليد : ايه يا بنتي مالك ؟؟
الما : انا جعانه اوي يا وليد
وليد : حاضر عنيه سندوتش رومي
الما ” تضحك ” : لاء سندوتش التلات جنسيات
وليد ” يضحك” : ايه ايه بذمتك انت عروسه انت
الما : عندك شك
وليد : مليون شك انا بسمع ان نفسكوا بتبقي مسدوده متوترين وانت ابدا خالص
الما : المهم تيجي معاك وجبه محترمه لازم اكل قبل ما اكمل لبس
وليد ” بمشاغبه ” : وصلتي لفين
الما : في ايه ؟؟
وليد : في اللبس
الما : تنظر لملابس فتجد نفسها ترتدي بلوزه كت”: انت قليل الادب
وليد ” بمشاغبه “: هي وصلت لقله الادب؟؟
الما : تمام يا وليد هتحملك عشان الوجبه
وليد : لاء بجد ايه رأيك في الفستان
الما : لسه ما شوفتوش عايزه اول مره اشوفه البسه علي طول
وليد : مش يمكن ما يعجكبيش
الما : هلبسه بردوا واول ما ادخل هقول انه ذوقك
وليد: هتبيعني يعني
الما : انت اللي ما اشتريتنيش
وليد : انا ….انا ….وتنزل دموعه علي الفور وتشعر به الما
وينتهي الاتصال بينهم
سالي : ايه يا الما
الما : تمسح دموعها كويسه بس جعانه
سالي : انزل اجيب اكل
الما ” تفكر “: اه اخرجي مع جني كلوا انتوا في الريستراه و
هاتوا اكل معاكوا ليا عشان نكسب وقت
جني : الكلبه ايتن فين
سالي : خلصت كله وهتيجي تلبس بس
جني : هينفع نسيبك لوحدك
الما : اه بس لو ميسره اتصل قولوا ان كله معايا عشان ما يبعتش اخواته تمام
تتركها البنات وتذهب
الميكب : اتفضلي حضرتك
الما : لا من فضلك هصلي واكل
الميكب : تمام اتفضلي
ترتدي الما الروب وتتوضئ وتصلي فرضها وتجلس تدعو ربها وبينما هي كذلك
تضا شاشه الموبايل
الما : اتاخرت
وليد : كنت بصلي وبعدين طلبك خد وقت انزلي بقي
تنزل الما وتري وليد فتستقبله بابتسامه رائعه
الما “: تعالي ناكل
وليد : اطلعي كلي فوق
الما : لوحدي
وليد : انا جبت سندوتش بس هناكل فين بلبس الحمام بتاعك ده
الما : انا غلطانه قلت الحقك
وليد ” وهو يشير عليها” بذمتك ينفع كده
الما : تعالي بس وتفك الشنطه وتفردها علي الدرج وتجلس وتنظر لوليد فيجلس وهو متعجب ويضحك
الما : تعطيه السندوتش ” تغمز له “: ايه ؟؟
وليد : ابدا بفتكر ماما لما شافت اللبس اخر مره وقعدت تصرخ في وشي وبتخيلها المره ده
الما : اهه اتصد مت
وليد : كل البناطيل مطينه فعلا وكمان اهوه ده كمان
الما : عادي يا وليد مش اخر بنطلون
وليد : للاسف يا بنت عمي اخر بنطلون
##معقول هيكون آخر بنطلووووووووون يا عيني بس مامتك مشكلتها هتتحل ولا ايه ؟؟؟😢😭😢🥵
##نتابع بقي ونشوف نهايتها ومعقول هتستغني عن السندوتش 3 جنسيات 🥺🥺🤔🤫😭😭
##لو مكانها هتعملوا ايه تسيبه لحد تاني يوسخ له البناطيل ويا كل السندوتشات😭😢🤫😲🤔🤧
##صراحه انا متشووووووووووووقه اعرف الحكايه هتنتهي بسندوتش وفستان ولالالالالالالا؟؟؟؟!!!
##اتمني لكم قراءه ممتعه😘🥰😍
##في انتظار تعليقاتكم وتفاعلاتكم وتصوراتكم 🤔🤔
##دمتم في رعايه الله وحفظه…استودعكم الله
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــــــاء
##الفصل التاسع والعشرون
وليد : ابدا بفتكر ماما لما شافت اللبس اخر مره وقعدت تصرخ في وشي وبتخيلها المره ده
الما : اهه اتصد مت
وليد : كل البناطيل مطينه فعلا وكمان اهوه ده كمان
الما : عادي يا وليد مش اخر بنطلون
وليد : للاسف يا بنت عمي اخر بنطلون
الما : ليه بقي؟؟
وليد “” يشعر بالحزن ” يغير الموضوع فستانك حلو ولا زيك
الما : اه صحيح هتجهز امتي ؟؟
وليد : وانت مالك هو انا نسيتك….
عندك مالك وكل العيله متعلقه في رقبتي ليه
لما ” بنظرات تحذير” : والله يا وليد لو ماكنت احلي من العريس نفسه مش هتشوف وشي تاني
وليد :” يخاف من زعلها ” : تمام خلصي بقي كلنا مع بعض في البيوتي اللي جنبكم
الما : العربيه تتزين اخر حاجه
وليد : مالك خلصها من الصبح
الما : وبرفان وصواريخ وطلقات في الجو
وليد : ايه جو القبايل ده
الما ” يقف الطعام اثناء البلع فيفتح لها بسرعه زجاجه الماء
وليد : يخربيت كده علي مهلك يا بنتي
الما : خلاص شبعت
وليد : باقي واحد ليا وليكي يخلصوا
تضحك الما وتتناول السندوتش وهو مثلها
” يبتادلوا نظرات الاشتياق والاعتراف والحيره والتساؤل”
ويتعجب ويسأل نفسه ” معقول هقدر اسيبها “؟؟
ينتهوا من تناول الطعام وتتلقي اتصال
الما : ايه يا ايتن
ايتن : جاتوه ساقع
الما : تمام هاتي واعملي حساب وليد والشباب
ايتن : هما عندك
الما : لاء هنبعتهم هما جنبنا
ايتن : تمام 5 دقايق واكون عندك ومعايا زينه
وليد : ليه كده هتفضحني واروح لهم بجاتوه كمان
تنظر له ضاحكه فيستسلم لها
تاتي ايتن وتراهم
ايتن : علبتكم بوجبه تحفه بيبيسي بكل المنكرات
وليد : حرام عليكي مالك هيضربني
ايتن : استلم
يأخذ وليد كله من الما ويتركهم
ايتن ” تنظر لالما “: معقول كنت قاعده كده بالروب
الما : اعمل ايه لسيادتك انت وهي ….سايبني وجوعت
زينه : والله لسه مخلصين حتي ماما مش قادره تقف
الما : با با فين؟؟
ايتن : من الصبح مش موجود
في نفس الوقت تتلقي اتصال من ميسره
تشير لهم ان يصعدوا ويتركوها
ميسره : خلصتي يا الما ساعتان بالكتير واكون عندك
الما : لاء لسه؟؟
ميسره : الما هما ساعتان وهكون عندك وهاخدك زي ما تكوني
الما : الما ازاي لسه حاجات كتير
ميسره : مش مهم
الما : بابا مش موجود من الصبح اتصل به
ميسره : مش هتصل بحد هو يجي ولا لاء مش مهم بقي
الما : هتجوز من غير وجود بابا
ميسره : هو انا خاطفك كل عيلتك موجوده
الما : بس بابا لاء
ميسره : براحته بقي
الما :ا تصل راضيه
ميسره : تمام يا الما اجهزي
وينهي الاتصال
الما ” لنفسها : تمام يا ميسره مش مهم عندك وجود بابا ولا رضاه
وكمان مش مهم تجوزني بدون رضا وليي
وجوازنا يبقي حلال تمام تستحق فعلا اللي هـعمـله فيك
تتصل بنور
نور : تمام يا الما انا معاكي اوعي تقلقي
الما : تمام يا عمو سلام
…………………..
” المستشفي “
ايـــــــاد : ايه يا بنتي بس
رقيه : غصب عني يا عمو بابا وحشني وخايفه استأذن من مالك يرفض ازوره
ايــــاد : تمام بصي النهارده البسي وجهزي نفسك وبعدين نفكرولا ايه؟؟
رقيه : تمام انا خلصت ورايحه للبنات البس معاهم
تتلقي اتصال من مالك
مالك : ايه يا رقيه الوقت اتأخر
رقيه 10 دقايق هكون عندهم سلام
0……………..
فيلا النجار
هاله : حرام عليكي يا فتنه الميكب كتير خالص
آيه : قلت نجيب ميكب ارتست تخلصنا من الليله ده
صفاء: الناصحه احلام حاجزه في بيوتي مع البنات وراحت وخلصت واحنا لسه بنلبس
ملك ادخلي يا كريمه خلصينا بقي
هاله : جدعه انك فكرتي
ملك : شوفتي وقاعده زعلانه وافكر في حاله احمد
تنتشر البنات وكريمه تعطيهم الاوامر
صفاء: ” للميكب ” بهدوء حبيبتي”: صحيح يا ملك فين؟؟
ملك : كان في القاعه الصبح اشرف علي كل حاجه وبعده حسين ومروان كملوا
آيه : ونور وسيف
ملك : اتفقوا مع المأذون علي كل الطلبات ربنا يستر ويوافق بس العريس
هاله : سيف بيقول هو اللي هيكون معاه متقلقوش
صفاء: زمانهم جايين يعني
ملك : لاء كلوا مع بعض وكلهم مع الشباب يا ختي ساونا وتدليك وتجهيز كمان
صفاء: بقي كده وفي الاخر احنا نجهز في البيت
كريمه : متخافيش يا مدام والله لتكوني قمرايه
الجميع يضحك ويغني
ملك : يارب يكون خير انا قلبي مقبوض اوي وهموت من الخوف
صفاء: ملك روحي صلي و لاالبسي وتعالي
ملك : فعلا هعمل كده مش قادره اقف خالص
………………………………
ينتهي الجميع ويكونوا في ابهي صوره
زين يحضر السيارات ويأخذ ملك معه
ملك : با با فين
زين : العالمي ربنا يستر عليه ليتشقط منك
ملك : ” تشير لنفسها “: بقي كده يا زين ؟؟
زين : وايه يعني يا لوكه سلام هناك اول ما اشوف با با مع حد
هرن لك روحي جنب سلام علي طول
” تضحك ملك ” ماشي يا زين عادي عندك اقف جنب واحد غريب
زين : من اجل العيله ماشي
…………..
في البيوتي”
ينتهي البنات والما تكون كالاميره ويحيطها الوصيفات
الما ” تتلقي اتصال
الما : لا يا ميسره انت وعيلتك كلها تبقوا في القاعه
ميسره : ليه اجي عشان نكون مع بعض
الما : لاء كده احسن
تنهي الاتصال
سالي: ليه كده؟؟
الما : لاء هكون مع با با
الجميع يقف في قلق
ايتن تتصل باحمد
احمد : ايه يا تونا
ايتن : الما هتنهار انت فين
احمد : اقفلي
ينهي الاتصال ويقف امامهم
الما تنزل دموعها علي الفور لرؤئيته” فهي تعلم انه يتحمل من اجلها وانه يرفض بشكل قاطع ارتباطها بميسره”…” فتتأثر علي الفور
ملك : تقاوم دموعها : اوعي اوعي يا الما المكياج يا بابا ده ليلتك انت افرحي الكل حواليكي
احمد يبتعد وينظر لها ويمسك يديها وهي تلف حوله كالفراشه
احمد ” قلبه في منتهي الفرح والحزن “: معقول معقول حبيبتي كبرت وقمرايه كده
ملك : تقاوم دموعها ولكن لا تستطيع
احلام : زغاريد يا بنات عروستنا قمرايه
الكل يبكي من فرحتهم بها احمد يحتضنها ويلف بها … ملك لا تستطيع الوقوف تجلس ومالك يحتضنها
زين : اوعي كده مساحه مساحه كبيره الجميع يهلل ويغني وهو يرقص امامها مع فؤاد وخالد اللذان يفاجئوا الجميع برقصهم
مالك : ايه يا حضره المحامي
فؤاد : ولا اعرفه النهارده اختي هتتجوز ويأخذ الما في احضانه ويرقص بها
الما تتأكد كل مشاعرها انها توصلت الي القرار الصحيح
هاله : ع القاعه بقي الكل مستني وآيه بتتصل
ينزل الجميع وتستقل الما السياره مع احمد وهو يقودها وهو لا يستطيع ان يسيطر علي حالته
يصل الجميع الما تصر ان والدها من يدخل بها
احمد يستجيب لها ويد خلوا علي النغمات الرائعه التي تخلع القلوب من الفرحه
لايستطيع احمد اكمال السير فيكمل بها مالك ويسيروا معا وسط الجموع مثل الالئ المضيئه
وهم يسيروا معا
لا تري الما وليد فتطلب من مالك ان وليد يقف في نهايه طريقهم الي الكوشه
فيستلمها نورحتي ينتهي الي الكوشه فتقف الما كالشمس المضئيه للجميع
وتفاجأ الجميع
##بايه يا الما فجأتهم بأيه ؟؟؟😲😲😲
##حالا هنعرف كلنا اتفاجأوا بأيه في الفصل التالي تابعوني🙃🙂🙃🙂
😲🤔
##اتمني لكم قراءه ممتعه
##دمتم في امان الله وحفظه …استودعكم الله
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــــــاء
##الفصل الثلاثون
لايستطيع احمد اكمال السير فيكمل بها مالك ويسيروا معا وسط الجموع مثل الالئ المضيئه
وهم يسيروا معا
لا تري الما وليد فتطلب من مالك ان وليد يقف في نهايه طريقهم الي الكوشه
فيستلمها نورحتي ينتهي الي الكوشه فتقف الما كالشمس المضئيه للجميع
وتفاجئ الجميع باقبالها علي وليد واحتضانه والجميع في ذهول وتساؤل ما الامر
وليد : الما بتعملي ايه ؟؟
الما : مفيش هرحم مامتك من زعلها علي البنطلونات وارميهم بنفسي في الزباله
وليد : بتقولي ايه ؟
الما : اعمل ايه فكرت ما لاقيتش حد هيأكلني سندوتش تلات جنسيات غيرك ولا يقعد معايا بالروب في الشارع
وليد : الما هموت
الما : بلاش الله يخليك بعد كتب الكتاب
يبكي وليد ويزيد من احتضانها يثور ميسره ويسيطر علي الموقف نور في ثواني مع زين ويخرجوه خارج القاعه
الما تأخذ انفاسها الطويله ” وتطلب الميك “
الما : لو سمحتوا انا عارفه انها مفاجاءه وتنظر لاحمد وترميه بالقبلات في الهواء
وتتمشي عده خطوات لتهد أ وفي يدها وليد محتضن يدها
الما : لو سمحتوا ثواني في شخص هنا مهم يكون موجود ميسره وعيلته
يشير مالك لالما فتومئ براسها له فياتي به وهو يقف بجواره نور
الما : دكتور ميسره دكتور محترم جدا وانا بشكره لانه بجد علمني يعني ايه عيلتي يعني ايه ابن عمي
يعني ايه ارتبط بواحد يشاركني حياتي مش واحد عنده الرجوله فرض رأي.
. . يعني ايه اكون زعلانه وفي لحظه عادي اقعد في التراب في الشارع جنب الولاد
يعني ايه ااجل نجاحي وتعبي عشان وضعه العلمي والاجتماعي
بجد شكرا : الاستاذ الدكتور برغم شهادته ومستواه المادي والعلمي جاهل
جاهل بشروط الزواج وهو العرض والقبول وموافقه ولي الامر
الدكتور عادي اجوزه وبا با مش موجود مش راضي عني
ان ربنا مش راضي عن الجوازه ده لانها غصب عن ولي امري
وده اكيد اقل حاجه لبر عيلتي واولهم بابا رب البيت اللقب العادي له
اسفه يا دكتور حتي لو كان في لحظات انبهرت بمعاملتك ليا
الاانه مايساويش ابدا لحظه من رضا عيلتي علي
اسفه يا دكتور وشكرا ليك انك ساعدتني اني اخد احلي قرار في حياتي
وهو اني اتجوز ابن عمي
يخرج ميسره وعائلته وهو يملاءه الحقد والغل من احمد الذي يرميه بنظرات حاقده
يقترب حسين من احمد
حسين : عرفت تربي يا عالمي
احمد : ده ملك وحبها لينا صفت قلب الما وخلتها تحكم صح
انا مش عارف اعمل فيها ايه كل موقف بحس اني عايز اجوزها من جديد
حسين : لاء بقي انت بتتلكك
يضحك احمد ويحتضن حسين ويشد علي احضانه
تجلس ملك بجوار آيه وصفاء وهي لا تستطيع مقاومه دموعها
ويلمحها مالك وعلي الفور يشير للموسيقي ويقترب منها ويأخذها بين يديه
ملك ” تمسح دموعها “: مالك انا مش قادره اقف
مالك : اسكتي خالص وانسي نفسك معايا انت حبيبتي النهارده
تبدا الموسيقي وتجد ملك نفسها وسط القاعه وفي احضان مالك وسط تصفيق وتهليل الجميع
ملك : تزيد من احتضانها له
احمد :” يمسك زين من رقبته”
زين : وانا مالي يا با با
احمد : يبعد عنها دلوقتي يا اما هعملكوا فضيحه فهمني
زين : يا لهووووي العالمي يقول فضيحه
احمد : العالمي هيوريكوا درس في التشريح دلوقتي
نور ” يلمحهم فيقترب منهم”: ايه بس اهدي يا احمد
حسين : من حقه يا نور شايف ابن اخوك لازق فيها ازاي؟!!!
يضحكوا جميعا
احمد لا يتحمل وفورا يقف بجوار مالك وملك وفي ثانيه يتركها مالك له فيقبلها احمد وسط ذهول الجميع
وليد : شايفه ابوكي
الما : ده العالمي مفيش زيه
وليد بجد طيب ثواني وفجاءه يحمل الما والجميع يهلل ويفرح
ويقفوا جميعا في وسط القاعه وتبدا الموسيقي الصاخبه التي تعبر وتصور حب القلوب ولهفتها
تحتفل كل العائله والاصدقاء والمعارف بزواج الما ووليد
تقترب مرام من زين
مرام : لاء بقي عيلتكم بتشجع ع الجواز
زين : فعلا بس تعرفي احكامهم لازم كلنا من بعض ما ينفعش غرب
مرام ” با نزعاج “: ازاي بقي ده اخويا هيخطب الاء
زين : ايوه ده البنات لكن الولاد لازم من جوا العيله واحده …زي عمو نور اجوز طنط احلام وجاب ضره عليها
مرام بجد معقول
زين : اه عن اذنك
………….
علي طاوله اخري
رقيه : معقول يا بتهال كلامك ده
ابتهال : ايوه طنط ملك وافقتني وكمان خلصت دار الايتام
رقيه : انا مش مصدقه
ابتهال : بعد الفرح هتتعرف علي مازن هي سلمت عليه وخدت رقم تليفونه
يقترب مالك من رقيه : ايه حبيبتي مالك
رقيه : لا مفيش
مالك : احكي وخلصي
رقيه : ابتهال جايبه خطيبها يتعرف علي مامتك عشان تقنعوا انهم يتبنوا اطفال
وما يخلفوش كفايه العدد الموجود في الدنيا وولاد الشوارع
مالك ” يضحك ويندهش “: ويشير : ماما مامتي انا اكيد انت فاهمه غلط
رقيه : والله خالص دانا اقعد ت شويه مع ايتن وصحابها قلبوا دماغي
مالك : يضحك “: انت طيبه اوي يا رقيه اشتغلوا دماغك معقول
رقيه : بيقولوا كلام يصعب عليك
مالك : لدرجه تضحي بوجودك معقول
زين يقترب منهم
مالك : ايه يا بني
زين : اخوك مزنوق في حضن
مالك ” بصوت عالي “: بتقول ايه يا غبي؟؟
زين : اسكت هتفضحنا بقي كده وانا دافعت عنك للعالمي
رقيه تضحك بشده
مالك ” يغير “.. فينظر لها يحذرها
زين : ايه يا اخي مش احنا اخوات
مالك : ونهايه الكلمتان دول
زين : رقيه تيجي عندنا بعد يومان ….خطوبه الاء وتعرفهم انها بنت عمك
مالك : ليه اللفه ده
زين ” يمسك بلياقته ويرفعها وهو معجب بنفسه با بتسامه “
مالك : اخلص يا زفت
زين : عشان تصدق اننا بنتجوز من العيله بس
مالك : ابعد دلوقتي عشان تروح لملك سليم
تضحك رقيه عليهم بشده
ويبتعد زين متوجها الي اصدقاء ايتن ويجلس بجوارهم وهو يمسك بايشارب احدهم ويضفر الشراشيب
يجلس رجال العائله علي طاوله واحده بجوار ايــــاد وشريف
ايـاد : فين العالمي
يأتي احمد وهو في منتهي الفرح
نور ينظر له في ” خبث “: عملتها ووافقت صح قول
احمد : ايه يا بني مالك؟؟
نور : اعترف حجزت جناح صح
يضحك احمد : اعمل ايه الما هتبات جنبنا النهارده وانا مش عايزهم يحرجوا يعني
حسين : بجد ايه التضحيه ده
سيف : كنت تنام عندي
احمد : لاء مش بعرف اغير مكان نومي
نور ” يضحك “: يعني هتبقي صباحي
احمد : بجد غلطان اللي يقعد جنبكوا انتو التانين عجزتوا
سيف ينظر لهم احنا عواجيز طيب هتشوف
يقوموا جميعا ويقفوا في وسط القاعه ويحتضنوا زوجاتهم ويتراقصوا معا
زين بجوار نور “: يا عيني عليكي يا حبيبي
نور : كده تمام تعالي بقي
يأخذه بصعوبه ويحتضنه ويتراقصوا معا تقوم ايتن وكل الشباب يحيطهم ويرقص زين ونور معا في تحدي وخفه ظل متناهيه للجميع
وليد : انا مش فاهم بذمتك ده فرحنا ولا فرح العيله
الما تعالي
تنزل الما وتشارك نور فقط ثم زين وفارس معا ثم مالك ينضم لهم ويقترب احمد منهم فيقوم الجميع بعمل دائره كبيره فيتبادل فرحته مع الما
في نهايه الاحتفال تلتقط كل الصور التي تخلد اللحظات الجميله للعائله
وينتهي الزفاف وتستقل الما والشباب جميع السيارات
مالك يقترب من ملك
مالك : ماما تعالي
احمد : اهتم بخطيبتك
مالك : هوصل ماما في طريقي
احمد : ” ينظر “: لرقيه : ايه مش مسيطره ولا ايه ؟؟
رقيه : مامته يا عمي هقول ايه؟؟
ملك : حبيبي همشي مع بابا عيب اهتم بخطيبتك ومامتها
مالك : تمام 1/2 ساعه تبقوا في البيت فاهمه يا لوكه اوعي يضحك عليكي
احمد : امشي
تضحك ملك وتمشي بجوار احمد متجهه للخارج
احمد : ايه يا بنتي علي فين ؟؟
ملك ” ببراءه “: ع البيت زينه تعبت طول النهار وفارس كان بيبكي علي الما وبالعافيه حضر الفرح
احمد ” يضع ذراعه ويحيطها “: بجد تخيلي بقي فارس هو اللي بيفسحهم دلوقتي ومفيش حد اساسا في البيت
المجرم فارس ابنك حجز باند في باخره من فرحته بهم وكلهم دلوقتي مع بعض بيحتفلوا تاني
تجد ملك نفسها في ريسبشن الفندق والجميع ينظر ويضحك
يتفاجئ احمد بوجود الجميع
احمد : ايه يا حسين
سيف : ابدا هنقضي ليلتان هنا نرجع ذكرياتنا الواحد عجز
يضحك الجميع
ملك : نور هتقضي اليومين مع مين
نور : اربعه وحياتك
يضحك الجميع
نور : اقنعت احلام بعد خطوبه الاء نقضي يومين هنا ودلوقتي فتنه
احمد : وهي فين يا سبع
نور : كده انا غلطان اني بفكر فيكوا
هاله : بجد فين
نور : بتشتري لكم لبس عشان النوم
احمد : تمام انا طالع
يمر اليومان علي الجميع كالحلم ويرجعوا الي الفيلا
…………………………….
شركه المروان
نور : عايزين نخلص الملفات ده بسرعه عشان نساعد ملك
زين : والله انا خايف دار ايتام ده مسئوليه كبيره اوي
##حلو عليكوا كده النهارده بقي نبدا ان شاء الله من بكره نبيدا رحله جديده في حيا ه ملك وعيله النجار😍🤔😲
##بأذن الله في القريب سوف نقوم بسهره جميله اي سؤال انا معاكوا فيه هنتناقش مع بعض بس مع قرب انتهاء الروايه🧐🤓🤓
##اتمني اني اكون نجحت ولو بشكل بسيط في توصيل الهدف الاساسي من حكايه الما وميسره🙂😇😊
##الجزء الثاني
##وعد وكبريــــــاء
##الفصل الحادي والثلاثون
يمر اليومان علي الجميع كالحلم ويرجعوا الي الفيلا
…………………………….
شركه المروان
نور : عايزين نخلص الملفات ده بسرعه عشان نساعد ملك
زين : والله انا خايف دار ايتام ده مسئوليه كبيره اوي
حسين : نتوكل علي الله ونساعد ها وبعدين المستشفي انجزوا فيها جزء حلو
نور : هشام بيه بعت مبلغ حلو لملك تتصرف فيه باسم الجمعيه
زين : ماما بتحبه اوي
نور ” يضربه علي رأسه “:
زين : ايه بس عملت حاجه
نور : لاء بس عشان تفتكر ابوك لو سمعك قول يا رحمن يا رحيم
زين : تمام تلاته نسكافيه بقي من ابو رغوه كتيره ونفوق عشان الملفات اللي وقعت شعر راسي
……………………………………………
شركه سلام”
سلام : بقولك من اولها ابعد عن الخدمه ده هتجيب لك مشاكل
عابد : طيب ازاي كل مصالحنا مرتبطه بهم ولازم اخدمهم
سلام : لو خسرت ملك ولا ثقتها فيك اهتزت انسي اي تعامل تاني
عابد : طيب اعمل ايه هي قصدتني سمعت عن سمعه ملك وقالت اكيد هتهتم بالاولاد
سلام : نشوف لها اي حد بفلوس يربي بنتها بعيد عن ملك وادفعه فلوس يا سيدي
عابد : هشوف
سلام : اسوء حاجه ان مشروع ملك ده هيعرضها لابتزاز ربنا يستر وتقدر تصمد
……………………….
” جمعيه الفؤاد”
خالد : بما اني محامي والمستشار القانوني للجمعيه فبعلن لكم ان المعاينه وكل حاجه انتهت
وهيتم تسلم اول 10اطفال من بكره
ايتن : وانا كمان خلصت كل الدعايه بس هنقبل تبرعات ولا ايه
احمد : ليه دلوقتي متهيألي المبالغ كويسه
ملك : لو باسم الجمعيه ممكن نقبل عشان المستشفي تكمل
نور : لاء المستشفي يعتبر خلصت الباقي الاجهزه
حسين : لا ومحتاجين نأمن رواتب علي الاقل 6 شهر عشان ما نعانيش بعد فتره
فارس : تمام نوزع الادوار بقي
آيه : حددوا تاريخ الافتتاح والمطلوب
احمد : للاسف من غيري انا عندي سفر بعد يومين
الما : ماما باقي الامهات في الدار
ملك: لا الفكره نجحت بشكل مبدئ
سيف : خير
ملك : نشرنا اعلان ممول ع الفيس وطلبنا فيه متزوجين مفيش نسبه امل للانجاب وحالتهم صعبه
وفعلا اتقدم ناس كتير وطلبنا كل الاوراق اللي تطمني…وعملنا بحث اجتماعي وتحريات
وفي نسبه كويسه منهم ودربناهم كمان علي طبيعه الشغل
احمد : ثواني انت طلبتي يعني عيله كامله اب وام
زينه : ايوه يا بابا
احمد : فكره حلوه
ملك : عملنا كل الفحوصات علي حساب المستشفي وفعلا اثبت صعوبه الانجاب
وحالتهم الصحيه كويسه وهما وافقوا بالشغل معانا
مروان : يعني ايه الفكره
ملك : كل اب وام هياخدوا عدد اطفال ويعيشوا في شقه الاكل والشرب علي حسابنا مقابل تربيتهم للاطفال ده
سيف : بس ده مكلف خالص
ملك : هنجرب انت عارف لسه جديده
هاله : طيب الام يعتبر هتشتغل بتربيه الولاد الاب ايه
ملك : في منهم مش بيشتغل ودول عرض عليهم اعمال زي شراء مستلزمات الدار
المتعلم منهم هشوف له شغل بره ويبقي انسان طبيعي
احمد : ازاي قبلتي ناس مش متعلمه
ملك : قصدي تعليم عالي لكن الباقي دبلوم
خالد : حددتي الشروط والنظام
ايتن : حاولنا نجمع اكبر قدر
فارس : ايه النظام
ملك : الصبح زي اي عيله عاديه الام هتفطر عيلتها وجوزها يمشي وهي تنضف وتطبخ وتراعي ولادها
واحنا هنوفر لها الاحتياجات اكل وشرب ورعايه للبيبي والاقامه طبعا
كل الرعايه الصحيه والنفسيه وكل الامور ده علينا بقدر المستطاع
احمد : وانت ضامنه هيتعاملوا مع لولاد ازاي النظام المفتوح أأ من كله شايف بعضه مش شقق
ايتن: يا بابا مفيهوش جو العيله وبعدين في مراقبه بشكل مستمر
سيف : ربنا يستر بقي
ملك ” تشعر بالقلق”
مروان ” يلاحظ حالتها “: خلاص يا جماعه ان شاء الله خير
احمد : السن كام للقبول
ملك : عمر شهور عشان اقدر اربيه واتحكم في سلوكياته
احمد : خير بس كنت بتمني اننا نساهم في دار كمتبرعين مش مسئوليه كامله
ايتن : خلاص يا بابا انت بتحبطها ليه
سيف : خايفين عليها
خالد : ان شاء الله خير المهم ….. مهم اوي انكم تقابلوا الموظفين عشان يحسوا بالمسئوليه ويراعوا ربنا
احمد : تمام 1/2 ساعه مش اكتر واشوف التجهيزات كمان
الكل يتوجه الي السيارات والي الدار مباشره
تتفاجئ ملك بوجود عابد واحدي سيدات المجتمع
عابد : يتلكأ بالكلام
السيده : اهلا وسهلا انا اتشرفت بحضراتكم
ملك تنظر لاحمد في توجس ولكنها تتبادل الترحاب
عابد : مدام زهره سمعت عن المكان وطلبت تشوفهاحمد : اهلا يا فنديم يا رب يكون عجبك
زهره : جدا جدا متأسس حلو بس الفكره محتاجه دعم كبير
احمد : اكيد
عابد : مدام زهره هتقدم دعم كويس
ملك : حاليا وضعنا كويس
زهره : هنكون علي تواصل ميرسي
وتتركهم وتذهب علي الفور
ملك ” تضع يدها علي قلبها”
احمد : مالك ؟؟
ملك : مش مرتاحه ابدا لما شوفتها
احمد : نهدي بس انت اعصابك تعبانه من ضغط التجهيز ” ينظر في الساعه “
ملك : اسفه تعالي
يصعدوا جميعا ويعجبوا بالمكان جدا
مروان : 20 شقه اتفرشوا بالشكل ده والله انجاز كويس جدا
ملك : شوفتوا الجنينه
ايتن : باقي العاب
زينه : بكره الصبح قلت لك الف مره زنانه
احمد : اجتماع بقي
ملك ” تشير فتاتي لها فتاه 30من عمرها” : نادي كل العائلات هنا
يبدا الاجتماع ويعطي احمد كافه التعليمات والتحذيرات لهم وتطرح العديد من التساؤلات
والطلبات وتوضع تحت الدراسه
سيف : تمام كده ع البيت بقي ناكل وننام انا هلكت
……………………………..
” فيلا النجار”
الما : انت غلطان يا وليد كان لازم تيجي
وليد : مش ملاحظه ان الهانم سايبني اجهز بيتنا لوحدي
ايتن : علي دماغنا لازم اللفه الطويله ده
وليد : مش لازم نكون جنب بعض ولا ايه
زينه : بس فكره حلوه بس لما يبقي في نونو فين المكان
آيه : هاخده معايا اربيه زي ما ربيت ابوه
الما : لا يا خالتو بعتذر اللي هيربيه عمو نور او زين عايزاه يكون جرئ كده ومخلص
حسين : انت مش عاجب مراتك يا سيدي
وليد : سندوتش تلات جنسيات وتتراجع
يضحك الجميع
صفاء : ملك فين؟
آيه : هتموت من القلق
……………….
” فيلا سلام
سلام : غبي انت غبي ليه خدتها هناك
##خير بس ايه المشكله يا سلام بيه🤔🤭🤫😯😦
##نتابع كلنا الرحله الجديده لملك مع دار الايتام وعيله النجار يا عيني😍🥰